Med tanke på Nibes tidigare halvlyckade test med propan i deras frånluftvärmepumpar skulle jag nog föredra ett "beprövat" kylmedia... Visserligen är propan vanligt i större kylanläggningar, men där har man inte samma krav att prispressa de ingående komponenterna som i konsumentpumpar.
 
Ja.
 
Valentino,
köldmediet R110A, alltså fluorerade kolväten, 2,35 kg i en IVT AirX 409 finns endast i utedelen. Det är vattenrörledningar mellan utedel och innedel.

I NIBES äldre luftvattenvärmepump F2040 hade de också fluorerade kolväten R410A.
Men i de nya S2125 har NIBE propan, dvs R290.
 
Redigerat:
Väntar på en offert på värmepump från Nibe. Vad är det som har strulat med den?
 
A Arnodt skrev:
köldmediet R110A
R410...
 
V Valentino86 skrev:
Väntar på en offert på värmepump från Nibe. Vad är det som har strulat med den?
De tidigare modellerna hade problem med smörjning och höga temperaturer bl a. Men man kanske har kommit till rätta med det i de nyare? Det är ganska nyligt de bytte från F-gas till propan i luft/vattenpumparna, så eventuella problem kanske kommer om några år.
 
V Valentino86 skrev:
Väntar på en offert på värmepump från Nibe. Vad är det som har strulat med den?
Det gällde de gamla traditionella frånluftsvärmepumparna som fick täta kompressorhaverier efter att de på 90-talet gick över till R290 propan istället för R22 som numera är förbjudet.
 
NIBE verkar bara lämna 3 års garanti på kompressorn på en S2125 som har propan, vad jag ser, kanske står någon annanstans?

medan IVT AirX med fluorerade kolväten lämnar 6 års garanti på värmepumpen och 10 år på själva kompressorn.

Så NIBE kanske inte tror på att deras kompressor håller så länge, eftersom så kort garantitid.
 
Redigerat:
I NIBE ingår det istället en trygghetsförsäkring år 4 till 6 som ska ersätta alla innehavarens kostnader. De har haft 3 års garanti sedan lång tid tillbaka. IVT brukar kräva en extra service som kostar efter 3 och 5 år för garantin ska gälla.
 
Det står i NIBE S2125 anbudet att värmepumpsförsäkringen kan förlängas utöver 6 år. Förmodligen mot betalning.

Ja, det är riktigt att IVT kräver service efter 3 år och efter 5 år, för att garantin ska gälla, och de får man själv bekosta.
 
Fabriksgaranti på 3 år har nästan alla tillverkare, iaf de jag fått offer på. Sesam saluför alla en trygghetsförsäkring.Ett visst mervärde med IVTs möjlighet att förlänga garantitiden, tycker iaf.
 
U
Jag förhandlade med säljaren på IVT så första servicen gör de gratis/ingår.
Betalade 125’ för en 407S med AirBox och separat VVB november 2022.
Hade elpanna innan med en årsförbrukning på 22MWh och låg under 2023 på 7300kWh (inkl. hushållsel) så det känns som en bra sänkning.
Jag är på det stora hela jättenöjd.

Det jag var lite besviken på när det hände var att jag visste inte att den stängde av kompressorn vid -20 och körde ren elpatron. Jag trodde att den skulle gå lägre eller iaf köra kompressor med stöd av elpatron. Men nu i efterhand kan jag väll inte klaga på det heller, för den drog 59kwh på elpatron 2023.
 
Vad kan det vara de gör på de två IVT servicarna, vid 3 år och vid 5 år, som man måste låta göra för att behålla IVT-garantin? Byter de köldbärargas?

Finns det överhuvudtaget något de kan göra på en service? De kan klart titta om det läcker ut vatten, men sådan ser man väl själv i så fall.
 
Jag hade inte valt IVT igen av den enkla anledningen att den inte har någon vettig smartstyrning och stödjer inte Tibber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.