Jag har begränsad erfarenhet men har nyligen installerat olika varianter på deras LED "lysrörs" armaturer, både industriella och för hushåll, och de har jag inget att anmärka på. Enkla att installera. Fempolig plint i båda ändar, även på små armaturer. Av 14 stora industriarmaturer har en fallit ifrån.
 
Uffe A, har du inte rabatt på deras katalogpriser? Det har jag haft i mååånga år.
 
Här var ju en medlem med en träffande beskrivning av Malmberg kvalitet för rätt länge sedan:

"Inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban som skall användas för att slå in kontakten i uttaget"
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Men det ska betonas att allt dom har INTE är dåligt, det gäller bara att veta vad som är helt OK. Jag har köpt rätt mycket av vissa produkter men för att slippa "debatten" om bra eller dåligt får var och en själv luska ut vad som är OK.
 
  • Gilla
Soltorp40 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Uffe A, har du inte rabatt på deras katalogpriser? Det har jag haft i mååånga år.
Jovisst har jag
De har ju bra erbjudande på olika produkter med jämna mellanrum
Men är ganska säker på att vi har samma rabatter och att de inte har olika rabattsatser för olika kunder
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
T
U Uffe A skrev:
Jovisst har jag
De har ju bra erbjudande på olika produkter med jämna mellanrum
Men är ganska säker på att vi har samma rabatter och att de inte har olika rabattsatser för olika kunder
Precis, priserna dom har är samma för alla.
Gröna priser i katalogen är det ingen rabatt på. Gula priser är det rabatt på. Det är samma rabatt för alla kunder.

Belysning slm sagts tidigare tycker jag funkar bra. Deras infällda brytare är i min mening sämre än biltema. Har provat lite olika bara för att testa och biltemas trend kopia har hållt ok, malmbergs paja nära på direkt (provet två sorter). Då är det plasten som ger vika.

Deras normkapslingar ok, framförallt om man jämför priset mot andra.

Letade efter ett speciellt mått (trångt utrymme) och kollade på Selga,ahlsell,elektroskandia,solar. Elektroskandia hade EN modell som skulle passa. Dock kostade ett par tusen (modulmodell). Malmbergs hade om som passa och kosta 300kr.. Nej, den är säkert lite meckigare att hållas med. Men den lär vara godkänd och även om jag skulle fått lägga ner 1h mer på att hållas med den så bilr den fortfarande billigare.

Funderade på ifall någon har haft och göra med deras Smart home lösning? Funkar den bra?
 
T TechChad skrev:
Precis, priserna dom har är samma för alla.
Gröna priser i katalogen är det ingen rabatt på. Gula priser är det rabatt på. Det är samma rabatt för alla kunder.

Belysning slm sagts tidigare tycker jag funkar bra. Deras infällda brytare är i min mening sämre än biltema. Har provat lite olika bara för att testa och biltemas trend kopia har hållt ok, malmbergs paja nära på direkt (provet två sorter). Då är det plasten som ger vika.

Deras normkapslingar ok, framförallt om man jämför priset mot andra.

Letade efter ett speciellt mått (trångt utrymme) och kollade på Selga,ahlsell,elektroskandia,solar. Elektroskandia hade EN modell som skulle passa. Dock kostade ett par tusen (modulmodell). Malmbergs hade om som passa och kosta 300kr.. Nej, den är säkert lite meckigare att hållas med. Men den lär vara godkänd och även om jag skulle fått lägga ner 1h mer på att hållas med den så bilr den fortfarande billigare.

Funderade på ifall någon har haft och göra med deras Smart home lösning? Funkar den bra?
Har en lampa och en plugg på prov. Har gått i snart 6 mån och de funkar bra. Helt integrerade mot Google.

Har även Wifi brandvarnare i garaget från Malmbergs. Även de funkar bra.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
T
Fint, det var just google assistans som jag gärna ville ha också. Kanske ska testa, dom har ju minst 10% på allt nu i mellandagarna.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller som bäst på med montering av downlights som ska köras med Malmbergs smart home. Har provmonterat och gillar vad jag ser än så länge. Löjligt billiga var de också. Har kanske inte sålt så bra så jag fick nio spottar, drivdon, fjärrkontroll man kan montera på väggen, smart plug så man kan styra via mobilen osv för 1500 kr, Spottarna går att dimma och ändra Kelvin på. Jobbar ihop i set om 3 så jag kan ställa in olika ljusstyrka osv på de tre grupperna.

Jag köper faktiskt bara spottar från från Malmbergs. Har nog 30-40 st monterade de senaste åren och inga problem med trasiga än så länge.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
daddydj daddydj skrev:
Jag håller som bäst på med montering av downlights som ska köras med Malmbergs smart home. Har provmonterat och gillar vad jag ser än så länge. Löjligt billiga var de också. Har kanske inte sålt så bra så jag fick nio spottar, drivdon, fjärrkontroll man kan montera på väggen, smart plug så man kan styra via mobilen osv för 1500 kr, Spottarna går att dimma och ändra Kelvin på. Jobbar ihop i set om 3 så jag kan ställa in olika ljusstyrka osv på de tre grupperna.

Jag köper faktiskt bara spottar från från Malmbergs. Har nog 30-40 st monterade de senaste åren och inga problem med trasiga än så länge.
Kan bara instämma att deras spot är bra och framförallt prisvärda. Har nog 80 spot i mitt eget hus monterade (dom äldsta 5år gamla) och ingen har pajat eller strulat.

Inge fel med deras led-drivers heller för den delen. Dock har det hänt att dom har kommit i osynk där jag har flera drivers på samma brytare. Men ganska lätt fixat ett längre knapptryck så är dom igång igen. Har kanske hänt 3-4ggr?
 
Den erfarenhet jag har är följande

Öppen industriarmatur, E7297249. Ok, bra anslutning med snabbklämmor i rymligt utrymme. Trefasig vidarekoppling. Av 14 armaturer gick en sönder efter ett litet tag.
Öppen industriarmatur med synliga snabbklämmor och trefasig koppling, modell E7297249.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabel, EXLQ. Ok.

Normkapsling, IP65, E2291707. Rapplig och eländig. Dåliga N/PE-plintar som är svår att ansluta. Elände att kränga på locket...kräver gummiklubba. Otydliga ändlägen på DIN-skenan. Men den var väldigt billig, typ 300 :-.

Normkapsling IP65 med genomskinligt lock, kritiserad för dåliga N/PE-plintar och svårlock.

Uttag, Nordic, IP44, E1893308. Trångt på kortsidorna. Kabeln måste avmantlas högst en millimeter innanför genomföringen. Otydlig och ej intuitiv anslutning av PE. Snabbklämmor som verkar ok. Lätt gummiklubba behövs för att trycka i en stickpropp. Troligen väldigt billig.

IP44-klassat vägguttag Nordic med öppen skyddslock och synliga skruvplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CEE-uttag, OK. Det med schuko var förkopplat.
Normkapsling IP65 med blå och röd säkerhetsbrytare, otydlig märkning och plastförskruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå och röd industriell CEE-uttag med rabattmärkning i övre hörnet.

Normkomponenter (HB, Dvärg) ok.

Strömställare, E1932442. Otydlig 1/0-märkning. En skruvplint trasig på exemplaret, men som tur var den fyrpolig. Annars ok.

Vit industriell strömbrytare med svart vipphandtag och skruvförslutning.

Säkerhetsbrytare, E3166268. Ok.

Industriströmbrytare med svart vred och gult ytterhölje på grå bakgrund, märkt med I och ON.

Samtliga(?) kabelförskruvningar i plast verkar ha kort gänga som inte passar i kapslingar och fläns tjockare än 3 mm.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
Malmbergs har både bra o c h mindre bra grejor?
Har dålig erfarenhet av deras Maid prylar
Belysningssortimentet är helt ok vad gäller pris och kvalitet
 
Kommer få byta ut några Malmbergs Nova som vi har i källaren:
https://www.malmbergs.com/Products/1890027
1890027_m.jpg

Lyckas inte hitta någon datumstämpel i plasten så jag vet inte riktigt hur gamla de är.
Problemet är att plasten blivit spröd och spricker i brunnarna.
Konstruktionen (skruvanslutning) i övrigt känns "rejäl", men inte lika smidig att jobba med som Exxact.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommer få byta ut några Malmbergs Nova som vi har i källaren:
[länk]
[bild]

Lyckas inte hitta någon datumstämpel i plasten så jag vet inte riktigt hur gamla de är.
Problemet är att plasten blivit spröd och spricker i brunnarna.
Konstruktionen (skruvanslutning) i övrigt känns "rejäl", men inte lika smidig att jobba med som Exxact.
Det ska inte spricka då får du reklamera. Ett sånt uttag ska hålla minst 30 år. Har du kontaktat Malmberg?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jag håller som bäst på med montering av downlights som ska köras med Malmbergs smart home. Har provmonterat och gillar vad jag ser än så länge. Löjligt billiga var de också. Har kanske inte sålt så bra så jag fick nio spottar, drivdon, fjärrkontroll man kan montera på väggen, smart plug så man kan styra via mobilen osv för 1500 kr, Spottarna går att dimma och ändra Kelvin på. Jobbar ihop i set om 3 så jag kan ställa in olika ljusstyrka osv på de tre grupperna.

Jag köper faktiskt bara spottar från från Malmbergs. Har nog 30-40 st monterade de senaste åren och inga problem med trasiga än så länge.
Vad exakt köpte du för prylar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.