Kan ni inte hjälpa mig med lite tips om vad jag ska åtgärda i köket?

Skulle gärna vilja ha en kostnadseffektiv uppfräschning än att behöva byta hela köket.

Tack på förhand.
 
  • Ljust kök med vita skåp och röda handtag, barbord med stolar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett traditionellt kök med vita skåp, röda handtag, kylskåp och en mikrovågsugn, behöver tips för uppfräschning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kök i behov av uppfräschning med ljusa skåp, kakel och en gasolspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över en lägenhet med markerat kök begärt för tips om kostnadseffektiv uppfräschning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om skåp, luckor och lådor är i okej skick är mitt tips att lacka om luckor o lådfronter, förslagsvis en varmgrå en mildare grön eller om du vill och vågar dra på med en färg, byta knoppar och ny bänkskiva i laminat gärna lite mörkare grå alt en granit imitation eller vardör inte mörk virrvarr..
Som färg klick en lampa ovan matplatsen i en gräll nyans som lime grönt, orange, eller varför inte röd..
Lycka till.....
 
Som ovan, men kanske även kakla upp till tak bakom spis och runt fönster. Och en lampa i fönstret. Om du skall byta bänkskiva kanske det blir svårt att inte förstöra kaklet. Kanske även köpa en snyggare spis, brukar finnas mycket begagnat på blocket.
 
Låter som ett bra alternativ. Vad tror ni om en köksfkäkt (om det behövs?) och ett par vägghyllor ovan diskbänken?
 
Kör hellre på kroklister för diverse verktyg som behövs. IKEA har en serie som heter Grundtal med tex diskställ, magnetlist, förvaring och hyllor... bra att hålla det enhetligt.
 
Grundtal gillade jag :) tack för tipset.
 
BirgitS
N nht1 skrev:
Vad tror ni om en köksfkäkt (om det behövs?)
Det ser ut som en ventil högst upp på väggen bakom spisen så en spiskåpa som leder oset till ventilen i stället för att det sprids gör att det blir mindre smutsigt runt om.

Måla väggarna så kommer det också att kännas som ett helt annat rum.
 
Tror man bara får ha kolfläkt i gamla lägenheter med självdrag. Tror även väggar och tak är nymålade.
 
Ja, en kolfilterfläkt är godkänt , EJ godkänt att koppla in på ventilen i väggen. Någon mosaik/kakel med färg & mönster på väggen, kanske hela vägen upp mot tak blir snyggt. Dammsug annonser på blocket tex.
 
Är lgh i södra förorterna? Hägerstensåsen uppe bland pengavägarna? Känner så igen den!
 
Vad tror ni om färger? Kan tänka mig ljus ljus gråa luckor typ 2000N.

Vad för färg eller mönster på Kakel/ mosaik?
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
L
Och sedan framför allt , det med matos i kök och skåp som inte går upp i tak ,SKITHYLLA
en gammal dam sa för ca 15 år sen , citat : det ha jag inga problem med , jag lägger ut gladpack däruppe och när jag julstädar drar jag bort det och lägger nytt , på 15 min absolut rent
 
SysterNett SysterNett skrev:
Är lgh i södra förorterna? Hägerstensåsen uppe bland pengavägarna? Känner så igen den!
Lägenheten ligger i Västerort.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
N nht1 skrev:
Vad tror ni om färger? Kan tänka mig ljus ljus gråa luckor typ 2000N.

Vad för färg eller mönster på Kakel/ mosaik?
Mot grått passar de flesta färger. Kakel kan kosta mycket ,beror på budget. Inte så stora ytor så jag skulle satsa lite pengar där då det är det man ser mest och först i ett kök.
 
BirgitS
N nht1 skrev:
Tror man bara får ha kolfläkt i gamla lägenheter med självdrag. Tror även väggar och tak är nymålade.
En spiskåpa är bara en huv, ingen motor i den. Men en kolfilterfläkt går förstås bra det också.

Nymålade väggar är ju lätta att måla över om man vill ha mer färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.