Visst går det att applicera på godtyckliga produkter, men naturligtvis bör det ha med hus och hem att göra. Det området är ju ganska brett vilket väl syns på de frågor som dryftas inom forumet, så visst vill någon leverantör ha hjälp med test av en pelletsbrännare, tvättmaskin, sticksåg, hammare eller ny trallskruv så är väl alla välkomna tycker jag.Det har ju förkommit tävlingar där det lottas ut matkassar, kastruller mm. så där ser jag ingen konflikt.

Detta med att man tenderar att vara mer possitiv för att man "fått" produkten ser jag som ett mindre problem. Först och främst så vet ju alla att testarna "fått" objekten och inte köpt dom själva och kanske är lite färgade, men det tror jag inte. Tycker du att en halvkass skruvdragare blir bra bara för att du fått den av t.ex. dina barn? En produkt med brister har brister oavsett var den kommer ifrån. Har läst ett antal liknade tester på testsidor och kan inte säga att testarna döljer brister dom hittar.

Antal produkter som testas tycker jag som flertalet andra bör vara runt 5 för att vara hanterbart. Får man erbjudande om bara en produkt för test så meddela vänligen leverantören att ni inte utför test på endast en produkt då utfallet blir ganska godtyckligt men att ni gärna tar emot den för utlottning bland medlemmarna i utbyte mot en recention från mottagaren.
 
sforskarn skrev:
Visst går det att applicera på godtyckliga produkter, men naturligtvis bör det ha med hus och hem att göra. Det området är ju ganska brett vilket väl syns på de frågor som dryftas inom forumet, så visst vill någon leverantör ha hjälp med test av en pelletsbrännare, tvättmaskin, sticksåg, hammare eller ny trallskruv så är väl alla välkomna tycker jag.Det har ju förkommit tävlingar där det lottas ut matkassar, kastruller mm. så där ser jag ingen konflikt.

Detta med att man tenderar att vara mer possitiv för att man "fått" produkten ser jag som ett mindre problem. Först och främst så vet ju alla att testarna "fått" objekten och inte köpt dom själva och kanske är lite färgade, men det tror jag inte. Tycker du att en halvkass skruvdragare blir bra bara för att du fått den av t.ex. dina barn? En produkt med brister har brister oavsett var den kommer ifrån. Har läst ett antal liknade tester på testsidor och kan inte säga att testarna döljer brister dom hittar.

Antal produkter som testas tycker jag som flertalet andra bör vara runt 5 för att vara hanterbart. Får man erbjudande om bara en produkt för test så meddela vänligen leverantören att ni inte utför test på endast en produkt då utfallet blir ganska godtyckligt men att ni gärna tar emot den för utlottning bland medlemmarna i utbyte mot en recention från mottagaren.
Jag håller helt med angående alla dessa åsikter. Sålänge produkterna har med hus/hem så är jag positiv men runt 5 st bör det vara annars kan det lika gärna lottas ut. Då är testvärdet för mig som läsare obefintligt tyvärr.

Visst en viss partiskhet kan måhända förekomma om man fått testprodukten men samtidigt tror jag de flesta sågar produkten på samma sätt som man skulle såga den om den vore egenköpt.
 
Varför är testvärdet nästan noll? Finns ju ingen tidsskrift eller testsajt där fem personer gör vars sitt oberoende test. I tidningarna jag läser brukar testerna av enstaka, ofta nya produkter, testas och skrivas av en person och jag har inte sällan behållning av dem.
 
Akahigi
Tror typ Smartson har några stycken varje gång. 3-10 st kan det väl vara. Eller 2-5.

Men mer än en är nog bra. Även för företagen...
 
KnockOnWood skrev:
Vi skall vara medvetna om att dessa "tester" är subjektiva omdömen som lämnas av oftast amatörhusbyggare.
De skall ju inte förväxlas med professionella tester där man mer objektivt mäter och kvantifierar egenskaper hos verktygen.
Nu tycker jag att du generaliserar väl mycket. Vissa av de "amatörtester" som gjorts här tycker jag verkar hålla minst samma klass som en del så kallade "professionella tester".
 
Ska väl kanske tilläggas att jag inte tror att företagen som lämnar in sina produkter till ett forum av 90% glada amatörer inte förväntar sig ett proffesionelt test med hållbarhetskalkyler och avancerade testmetoder utan räknar med att de får produkten användningstestad av den målgrupp som de söker.
Jag tror att de produkter som lämnas in inte är produkter som i första hand vänder sig till proffs utan kommer att vara maskiner som vänder sig till den stora allmänheten. För inte lämnar man en formula 1 bil till en vardagsbilist för att få synpunkter på hur den reagerar utan då använder man proffsförare.
 
Alfredo skrev:
Nu tycker jag att du generaliserar väl mycket. Vissa av de "amatörtester" som gjorts här tycker jag verkar hålla minst samma klass som en del så kallade "professionella tester".
Jag menar inte att det är dåligt med subjektiva användaromdömen, vill bara att de skall tas för vad de är.

Det är väl lätt att se att vissa användare här är hängivna Festool-fans, andra sätter Bosch högt och för åter andra är det kanske Metabo.

Det är väl inte svårt att se att personliga preferenser spelar in?
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Det är väl inte svårt att se att personliga preferenser spelar in?
Spelar inte sådana preferenser in även i professionella tester? Det tycker i alla fall jag mig se från tid till annan.
 
  • Gilla
sforskarn
  • Laddar…
Ska man inte få några personliga preferenser så måste det ju bli blindtest! Enda sättet att undvika det är ju att testpersonerna inte vet vilket fabrikat det är de testar, vilket torde bli ganska svårt då ju de flesta tillverkare gör sina maskinserier lätt igenkännbara.
 
Tusen tack alla som har tyckt till! Det är guld värt. Nu känns det mycket bättre att köra tester i fortsättningen.

De flesta verkar vara överens om att vi kör testerna som vi har gjort hittills. Vi styr upp testandet så lite som möjligt och litar på att grupptrycket håller nivån/kvaliteten på testerna uppe.

Vi ska sträva efter att få in så många produkter som möjligt till testerna, men rimligast att anta är att det blir 3-5 produkter per test. Just nu har vi ett enda exemplar av ett verktyg som ska läggas ut för test och jag hoppas att det är en engångsföreteelse. Vi får bara ett enda exemplar och det vore väl synd om jag skulle testa det och behålla det själv. ;)

Frågan är om jag ska skapa ett underforum "Tester" till Verktyg och lägga alla tester där?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Frågan är om jag ska skapa ett underforum "Tester" till Verktyg och lägga alla tester där?
(y)
 
Tycker snarare att den bör ligga som en egen rubrik under övrigt. Detta för att du/ni inte ska behöva lägga upp flera olika. Som du har läst så är ju inte forumdeltagarna låsta till att det endast testas verktyg varför det vore lite olyckligt att lägga den som underrubrik på verktyg. Kommer då in t.ex. en blandare som en leverantör vill att forumet testar så hamnar det ju lite snett om det ligger under verktyg.
 
Var det än hamnar så föreslår jag att existerande testtrådar flyttas dit.
 
Det är lite dumt att de inte hamnar under rätt ämnesrubrik tycker jag. Då "råkar" ingen som är intresserad av verktyg i största allmänhet se att vi har tester också. Fast jag vet inte hur det kan lösas på ett bra sätt förutom att ha underforum under ämnesforumet.
 
mycke_nu skrev:
Var det än hamnar så föreslår jag att existerande testtrådar flyttas dit.
Ja, det var en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.