Vi har ju fått ett antal verktyg från Bosch tidigare som vi har låtit forumets medlemmar testa.
Det har inte varit formaliserat på något sätt, utan vi bara hoppade på det när vi fick erbjudandet för vi tyckte att det var en kul grej att ni skulle få verktygen när ni hade testat dem.

Nu har jag tre frågor till er angående tester, för jag är osäker på vad ni tycker:

1. Nu är det fler företag som har hört av sig och vill att vi låter er testa deras produkter. En av dem vill också annonsera. Då blir jag väldigt osäker, kommer ni att tycka att det känns kommersiellt ifall ett företag som också annonserar här ger ut produkter till forumet som ni får testa?

2. Och det här med att det bara är Bosch-verktyg som ni har fått testa, tycker ni att det känns snedvridet att bara ett märke finns testat i forumet? Anledningen till att det bara har varit Bosch är att det är de som driver på och vill att vi låter er testa och vi har inte haft någon egentlig plan med de här testerna. Nu har de 1 st exemplar av ett superverktyg de vill att vi låter er testa, men det blir ju bara Bosch, Bosch, Bosch. De tjänar säkert stort på det här och det är inget vi får betalt för. Vinsten är att vi får ett gediget test av en produkt som vissa av er funderar på att köpa och att en person får ett verktyg gratis. Är det bara ok med er, så är det ok med oss.

3. Vad skulle ni tycka om att ha det som en fast punkt i forumet, att t ex 1 g per månad låta er testa en ny produkt, och den som har testat får produkten?
 
1. Ser inget problem, är det en bra produkt får dom ju "gratis" reklam men samma åt andra hållet om det ren skit så lär ju det höras också.

2. Det är väl upp till varje tillverkare att visa framfötterna och få ut sina produkter, Bosch visar intresse och syns därför.

3. Låter bra, viss koll på att inte samma testar allt bara.
 
+1 på Stefan N
 
Håller med!

Jag kan endast se fördelar!
Det är ju en win-win-win situation!

Tillverkarna får "gratis" reklam, byggahus får ett bättre/intressantare forum,dvs fler besökare vilket resulterar i högre inkomster från reklam mm, medlemmarna får ett bättre forum då forumet blir bättre då tester alltid är kul att läsa.

Det enda som skulle kunna göra det hela ännu bättre är om JAG få testa denna superprodukt från Bosch
 
ullberg
Nu är jag kanske inte den personen du egentligen frågar då jag är så pro-företagsnärvaro, men ur mitt perspektiv ser jag inga problem (utom möjligen om det finns någon skatteaspekt / förmånsvärde som man måste hantera) och uppskattar verkligen dessa, ofta väldigt väl utförda, tester som BH:s medlemmar gör.

Dock förstår jag mycket väl (och uppskattar) att du ställer frågan baserat på ditt, som jag upplever det, klart mer restriktiva förhållningssätt till företags närvaro. Om jag försöker tänka mig in i det perspektivet förutsätter jag att alla som opponerar sig mot företags närvaro i forumet (den långa diskussionstråden som var aktiv för några månader sedan) också måste tycka det är katastrofalt med denna typ av "sponsrade" tester. För det kan väl aldrig vara så att man ändrar sin uppfattning bara för att man ser en potentiell personlig vinning i att gratis få verktyg?

Ovanstående var väl svaret på fråga 1, dvs: Jag tycker det är utmärkt med dessa tester, men så är jag ju generellt för tätare kontakter med ftg.

fråga 2 är egentligen ett antal frågor, men den springande punkten tolkar jag som "är det problem att det bara är Bosch?": Ja, lite problematiskt är mitt svar. Men det viktiga är att ni inte stänger ute andra, det vore helfel (och jag tror inte ni gör det). Om ni gör det officiellt att detta är ett ok sätt för valfri leverantör att få sina verktyg (objektivt?) testade, ja då är det ju bara upp till leverantörerna att välja om de vill nappa på erbjudandet.

Fråga 3: Ja, kanske borde det vara en fast punkt med en begränsning i hur många tester som pågår. Annars kanske vi blir ett rent testforum (alla trådar handlar om sponsrade verktygstester). Behövs det får ni väl skapa en kö, leverantörerna "köar" sina produkter för test, och sen lägger ni ut dem FIFO i forumet.

/U
 
-Så länge det är helt öppen info att det sponsras av tillverkaren
-Så länge alla tillverkare som vill ska kunna utnyttja möjligheten
-Så länge testpersonernas utvärdering ocensurerat publiceras på BH
tycker jag det är OK

Jag ser följande problem som bör hanteras och diskuteras
- den utvalda testpersonen som efteråt får verktyget blir automatiskt lite mer positiv än om han skall betala x antal kronor i affären. Han ställer då förmodligen högre krav i förhållande till priset
- antalet testpersoner måste vara betydande. Det räcker inte med 1 eller 2. BH bör ställa ett minikrav på antalet i testen
- urvalet av testpersoner. Urvalet bör innefatta både vana "hantverkare" och nybörjare så alla perspektiv (eller så många som möjligt) belyses
 
1) Tycker att det är stor skillnad på om Byggahus som site/redaktion utför testerna eller om forummedlemmar gör det. I fallet med redaktionella tester finns det stor risk att det kan uppfattas som vinklat eller köpt, framför allt om företagen bakom produkterna annonserar på Byggahus.se.

Håller man sig till tester utförda av medlemmarna, helst utan några större krav eller riktlinjer på utförandet, tycker jag det är en kul grej. Upplever det som att de verktygstester som gjorts har uppskattats av läsarna. Olika testpersoner har haft olika upplägg och vinklingar och det ser jag som en stor styrka/behållning.

2) Ser inte det som ett problem att en tillverkare varit överrepresenterade, förutsätter att det står alla företag fritt att tillhandahålla maskiner till test.

3) I mina ögon spelar intervallen på testerna mindre roll. Det är väl kul att ta dem i takt med att möjligheterna dyker upp.
 
OpiMaza
Ser inget konstigt i det, kör på bara.
 
De trådar om verktygstester jag läst har jag inte överhuvudtaget tänkt på som reklam, utan uppskattade de flesta då de hade högt "läsvärde". Även om jag inte kanske varit intresserad av produkten ifråga har det ändå varit intressant att läsa inblandade medlemmars (även icke-testares) energi att verkligen testa, jämföra och diskutera produkten och dess alternativ.
 
Ser heller inga problem med att det testas t.ex. maskiner som leverantörer skickat till BH som i sin tur låter medlemmar testa dessa och får behålla dessa som tack för hjälpen.
Detta förfarande är väldigt vanligt och det finns t.o.m. företag som lever på att ha medlemmar som utför testuppdrag åt företag mot att de får behålla varan efter test. De deltagande företagen får oberoende tester på sina produkter med både ris o ros samtidigt som de naturligtvis får lite gratisreklam. Allt är en win-win situation.
Om sedan företagen vill annonsera på BH sida så är väl detta bara bra då BH får intäkter som tack för hjälpen också.
Det viktiga är att det framgår att det är tester som önskats av företagen så att man inte "tror" att det enbart är nån som ramlat på en maskin han gillar/ogillar. Likaså får inte testerna på något sätt styras eller censureras, detta tjänar varken BH eller företagen på. Viktigt är också att som tidigare nämnts att alla kategorier av medlemmar får testa inte enbart "proffs".
Naturligtvis ska dessa tester läggas som en egen rubrik i forumet så att det tydligt framgår att det är tester.
 
Jag fick förmånen att testa en Bosch borrhammare för något år sedan, och min enda synpunkt är att testtrådarna borde vara lättare att hitta, typ klistrade eller kanske ändå hellre i ett eget delforum.

Det vore också bra om vi som testar kunde hålla trådarna lite mer levande, själv har jag exempelvis med tiden delvis reviderat min tidigare uppfattning om maskinen. (Den är mycket bättre än jag ansåg då.)
 
Tycker att så länge det är tydligt att det är sponsrade produkter som delas/lottas ut är det inga konstigeter, tvärtom det förgyller forumet med medlemmar i testpanel (som oftast inte är färgade utan verkligen talar om fel och brister).
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Det vore också bra om vi som testar kunde hålla trådarna lite mer levande, själv har jag exempelvis med tiden delvis reviderat min tidigare uppfattning om maskinen. (Den är mycket bättre än jag ansåg då.)
Ja det vore bra, och jag förstår samtidigt att det är svårt. Kanske speciellt för dig, antar att det är mycke nu... ;)
 
Jag instämmer i mycket av #5, ullbergs synpunkter. Jag tycker det är tveksamt att forumet skall syssla med tester om inte red gör det själv annars kan ju verksamheten bli hur stor som helst och framför allt kan finansstinna företag gödsla med verktyg.
Det forumet är suveränt att använda för är ju att man ställer frågan i forumet och begär synpunkter. Som jag upplevt får man då snabba och bra svar med vettiga synpunkter från "riktiga" användare.
 
Om de annonserar samtidigt med "allmän" reklam, så tycker jag det är OK. Men inte att de refererar till testen här i sin reklam, iallafall inte i reklam som visas här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.