Yrrol skrev:
Bauhaus, nu blev jag nyfiken men de har ju ingen riktig sida med komplett utbud, bara sitt reklamblad... bah...
Jämförde priser på trarydfönster för länge sedan och på standardprylarna såg det rätt ok. Det var dock ett par år sedan så du får kolla igen.
 
H
Bejers har med jämna mellanrum 30% rabatt på Elitfönster.
Har åtminståne sett det 3 ggr på 1 ½ år, och då har jag inte letat.
Bytte själv till Elitfönster med alumnium för dyrgt ett år sedan.
Var inte rädda för att fråga vad de kan göra på priset oavsett om det är kampanj eller inte. Det är lättare förstås om man har fler än 1 fönster men inte omöjligt.
Man kan inte få mer än nej! :)
 
Redigerat:
Y
Jag var på Bauhaus idag och mycket riktigt hade de lite fönster, dock bara i trä och deras priser var väl inte långt ifrån dessa med aluminium. De visste inte garantier eller något, bara sa att det var tillfälliga partier de har hemma.

Hur som helst... Trots allt ont folk skriver om SP fönster så funderar jag på dessa.

Enda jag grubblar över är hur bra eller dåligt det är att aluminiumet sitter med clips en bit utanför träramen... Är detta bättre eller sämre än som de andra har gjort och klätt aluminiumet mot trät?
 
Yrrol skrev:
Jag var på Bauhaus idag och mycket riktigt hade de lite fönster, dock bara i trä och deras priser var väl inte långt ifrån dessa med aluminium. De visste inte garantier eller något, bara sa att det var tillfälliga partier de har hemma.

Hur som helst... Trots allt ont folk skriver om SP fönster så funderar jag på dessa.

Enda jag grubblar över är hur bra eller dåligt det är att aluminiumet sitter med clips en bit utanför träramen... Är detta bättre eller sämre än som de andra har gjort och klätt aluminiumet mot trät?
Alla tillverkare av fönster idag har inte aluklädseln direkt mot trästommen, skulle det vara så hade fönstret ruttnat. Det måste vara en luftspalt mellan aluklädseln och trästommen.
Aluklädseln sitter som berget med clips.
 
Y
Ah okej, det kanske var Westcoast som hela kalaset var aluminium.
-de hade demo från 3-4 olika tillverkare uppställda så kan ha blandat ihop det.
 
Y
Sitter och jämför data mellan dem.

ElitFönster original
u= 1,2
Rw= 34dB
Dörren:
u=1,2
Rw= 30dB

ElitFönster complete
u= 1,1
Rw = 34dB
Dörren:
u=1,1
Rw=30dB
SPfönster Balans
u= 1,1
rW= 33
Dörren Balans:
u= 1,2
rW= 26


Uppgraderingsmöjlighet på fönster & dörrar: u=1.0 eller u=0.9...och Rw = 37....


Dörren Classic:
u=1,3
rW=26
Med andra ord krävs det att man köper extra tjänsterna på SP fönster för att de ska betraktas som bättre rent siffermässigt...

Ska Rw-ljudvärdena vara så höga som möjligt för att få så tysta objekt som möjligt?
 
Redigerat:
Y
Elitfönster [complete]
10x11....... u=1.1 .... Rw=34dB.... pris=5400kr
8x14........ u=1.1 .... Rw=34dB.... pris=5750kr
8x21x14....u=1.1.....Rw=30dB......pris=10300kr
= 21 450kr


SPfönster [balans]
10x11....... u=1.1 .... Rw=33dB.... pris=4800kr
8x14........ u=1.1 .... Rw=33dB.... pris=5300kr
8x21x14....u=1.2.....Rw=26dB......pris=8900kr
= 19000kr

Men, SP värdena var ju sämre...
För att få Rw=37 så kostar det 200kr kvadratmetern...
För att få U=1.0 så kostar det 220kr kvadratmetern...


usch det var inget roligt att räkna ut totalbeloppen ju... :(


Men när man ser påvärdena, det sticker i ögonen att SP dörrens ljuddämpning nästan var 5 lägre vilket innebär att örat kommer uppleva dubbelt så mycket mer ljud komma igenom dörren jämfört mot elitfönsters altandörr..
-fast det vore ju inte hela världen att lägga till de ca 250kr för få betydligt mer ljuddämpat.
 
Redigerat:
Tycker du stirrar dig blind på små siffror. Nu vet jag inte vad du har för fönster idag men gissar att de inte är nya eftersom du skall byta.
Du kommer att uppleva det som mycket tyst med nya treglas fönster.
Bor du utmed en mycket trafikerad väg så möjligvis kan man lägga till pengar för att få extra ljudisolering annars inte.
 
Y
Har 3-glas idag, trä, mockfjärd.. 2 har rötnat sönder, ett ska omplaceras och då tar jag tillfället att uppgradera till öppningsbart.

Bor nära diverse störande ting, fast det är klart, folk kan ju stå med bilen utanför och tuta utan att jag knappt märker av det såsett men.. :)

Ska man hosta upp så mycket pengar så ska det baskimej väljas rätt :)
 
H
Elitfönstern med aluminium, 3-glas, är väldigt tysta.
Stod 2-3 meter bakom fönstren och hörde inte mobiltelefonen som låg strax utanför :)
 
Y
Bah, 8 veckors leveranstid för båda leverantörerna... Hinner ju nästan bli vinter pånytt då ju... :)
 
Vi har SP Balans och är riktigt nöjda. Hög kvalitet!
 
MathiasS skrev:
Köper du då så många fönster att du når maxrabatt? Bra att veta till nästa gång jag köper fönster...
Bygglagret var överlägeset dyrast när jag köpte fönster för 1½ år sedan.
Ringde till och med till dom för att fråga om priset verkligen stämde.
Köpte 18 fönster + 2 balkongdörrar.
Tror det skilde sig 20 000 till 25000i pris på bygglagret mot där jag köpte fönsterna
på beijer bygg i Lund.
Köpte Elite 3glas alu/trä . Super nöjd, inge kallras, ser schyssta ut.
Med andra ord ok.

Optimera var näst dyrast och då skillde de ändå 5-10 000 :- till bygglagret.
Sen en Hans anderssons bygg i skurup var näst billigast.

Valde ganska snabbt inte PVC fönster, varför?Så vitt jag vet är det inga fönster som suttit 30 år än? Vad gör du om argon gasen mellan rutorna försvinner?Trycker in ny gas?:O

Men vad man väljer är väldigt individuellt! Fick bra rabatt och 12 persinner på köpet så jag kan inte klaga.
 
Jodå jag har PVC som är från 70talet och dom är helt ok än iaf, återkommer med rapport om 30år till om du påminner mig ;)


Frodda skrev:
Bygglagret var överlägeset dyrast när jag köpte fönster för 1½ år sedan.
Ringde till och med till dom för att fråga om priset verkligen stämde.
Köpte 18 fönster + 2 balkongdörrar.
Tror det skilde sig 20 000 till 25000i pris på bygglagret mot där jag köpte fönsterna
på beijer bygg i Lund.
Köpte Elite 3glas alu/trä . Super nöjd, inge kallras, ser schyssta ut.
Med andra ord ok.

Optimera var näst dyrast och då skillde de ändå 5-10 000 :- till bygglagret.
Sen en Hans anderssons bygg i skurup var näst billigast.

Valde ganska snabbt inte PVC fönster, varför?Så vitt jag vet är det inga fönster som suttit 30 år än? Vad gör du om argon gasen mellan rutorna försvinner?Trycker in ny gas?:O

Men vad man väljer är väldigt individuellt! Fick bra rabatt och 12 persinner på köpet så jag kan inte klaga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.