Y
Jag har varit på två byggvaruhus idag i jakt på råd och priser på aluminium klädda fönster..

Det enda rådde till SP fönster även fast de hade Elite och Westcoast.
10x11 öppningsbart = 4800kr
8x14 öppningsbart = 5300kr
8x21x14 altandörr = 8900kr

* Han sa att om två veckor kommer priserna stiga lite.
* Samt att dessa fönster med u-värde på 1.2 är täta nog att hindra kallras.
-Att köra lägre u-värde såsom 1 innebär kondens på utsidan ibland, och under värdet 1 så blir det kondens ofta.
* De har slutat med svart lack för metallen blev så varm då så de svikta.
* Elitfönster är inte bättre i sig, men de har varit väldigt flitiga på sprida reklam så alla kunder känner till dem och inte alternativen.
* dessa skulle fortsätta finnas länge nog så jag kunde köpa fler när resten måste bytas.


Nästa butik hade bara Elit fönster.

10x11 öppningsbart = 4800kr
8x14 öppningsbart = 5120kr
8x21x14 altandörr = 8699kr

Han var mer skeptisk till att deras 1.2 värde skulle stå emot kallras.
ett 8x14 fönster med u0.9 = 6172kr
ett 8x14 fönster med u0.8 = 6172kr

Att få svartlackerat var tillval som kosta ca 8500kr extra såsom jag tolkade det.. :S


Imorgon hade jag tänkt ringa och fråga tillverkarna istället vad de tror om kallras.
Frågan är aktuell för jag hade hoppats på kunna ta bort en radiator utan tråkiga följder.


Kan ju säga att jag blev ganska deppig utav dessa priserna. Jag frågade om det vore så himla mycket sämre med de utan aluminium ifall det vore mer prisvärt såatt säga.. svaret blev mest om fördelarna med att slippa underhålla dem.

Ska man acceptera dessa priser, eller söka vidare?
 
Redigerat:
Jämför dina priser med http://www.bygglagret.se/ . Speciellt mycket billigare än så tvivlar jag på att du fixar, möjligen om du köper extrema mängder fönster.
 
Y
Det var dyrare där på bygglagret.

kostade inte många kronor extra för få dem i 1.0 u-värdet, fast då återstår frågan ifall det verkligen blir så mycket imma/kondens på utsidan såsom han gav intryck, fast det hade jag iofs tänkt ringa om fråga tillverkaren sen.

Vad tror ni om SP kontra Elitfönster? Någon bättre än den andre?
 
Jag anser att båda tillverkarna har bra fönster.

Skillnader på deras Alu-fönster är att SP fönstret är bra mycket snyggare i Alu-profilen. Elits Alu är kantigare och blankare vilket gör att det ser billigare ut, men det är en smaksak.
Redan vid U-värde 1.2 kan du få kondens på utsidan av fönstret de första morgontimmarna vid vissa tillfällen och oftast norrsidan.
Du har inget kallras vid u-värde 1.2 .
SP kan leverera svart lack (har det själv) men lämnar ingen garanti på lacken.
Inga fönster och dörr/garageport tillverkare vågar lämnar garanti på helt svarta produkter, däremot lämnar de garanti vid väldigt mörk grå.
Kvalitetsmässigt spelar det ingen roll om du väljer Elit eller SP det är riktigt stora fönstertillverkare båda två.
 
Y
Jag besökte en annan fabrik idag i hopp om att få raka svar berörande detta med kallras och kondens samt om radiatorn är nödvändig.

Svaret blev väl att kallras blev det nog tillviss del vilketsom såvida jag inte väljer u=0.1 fönster. Och ja utvändig kondens råkar jag ut för ca 2 veckor under vår och höst när det är som fuktigast, dock medgav han att jag var dömd till mer kondens elände då jag bor nära vatten osv.
- 1.2 var det vanligaste de säljer idag..
Han ansåg sig inte kunna avgöra om jag kunde ta bort radiatorn, det var en fråga för VVSare tyckte han.

Ska ta och låta en snickare kontrollmäta lite, sen se om jag inte kan flirta till mig lite mer än 25% på SP fönsterna så får det väl bli dom då, kanske... klurigt det där att välja...
- Har besökt tre butiker och fått tre olika fabrikat utpekade, hehe


Men jag tänkte lite på detta med SP att deras aluminium satt med klips en bit utanför... Medans de andra var ordentligt klädda med aluminium.. Förvisso - händer det någon skada så borde det ju vara lättare att byta ut en fast-clipsad ram...

Väldigt mörk grå har jag kikat på och kan acceptera, den tilläggskostnaden för övriga kulörer var enorm så det är inte ett alternativ..
 
Varför inte PVC fönster då? alla fördelarna med alu och nga till men 1/3 av priset :D
 
vet av erfarenhet att handlarnas påslag är 100% på fönster
de klart dom kan ge 20-30& rabatt hela tiden
 
raketarsle skrev:
vet av erfarenhet att handlarnas påslag är 100% på fönster
de klart dom kan ge 20-30& rabatt hela tiden
tror jag inte på.
 
En god ide är ju att titta på vad det faktiskt kostar och inte fundera så mycket på procenten....
 
Yrrol skrev:
Det var dyrare där på bygglagret.
Köper du då så många fönster att du når maxrabatt? Bra att veta till nästa gång jag köper fönster...
 
Beror ju på vilken handlare det gäller med men tänk på att priset du ser i deras inköpslista är ex moms och det du ser i utlistan är ink moms..

raketarsle skrev:
vet av erfarenhet att handlarnas påslag är 100% på fönster
de klart dom kan ge 20-30& rabatt hela tiden
 
Y
i mitt fall gäller det bara 2 vändbara fönster samt en altandörr så någon mängdrabatt är nog inte att tänka på, hehe
 
Ok, då förstår jag att det inte blev billigare. Ska man bara ha enstaka fönster är tex Bauhaus billiga (om dom har det man vill ha förstås).
 
Y
Bauhaus, nu blev jag nyfiken men de har ju ingen riktig sida med komplett utbud, bara sitt reklamblad... bah...
 
Y
jojust, detta med SP fönster som jag reagerade negativt på var att de går inte ut med sitt telefonnummer på deras sida eller produktkatalog...

hade det varit någon annan sida som sålde något så hade man ju aldrig köpt de produkterna.

senare upptäckte jag att "rejta" sidan där folk kan kommentera företag - där var jag inte ensam om att reagera på deras ovilja att bemöta kunder. Sen var det dom som fått defekta produkter, vilket vissa skrivit om på byggahus.se också...

Lite tveksam blir man...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.