Vad har du tänkt dig för tak ? 13 grader begränsar ju lite.
 
Det första jag reagerar på i en första anblick är trapp-pilen. Man brukar ju rita den så att pilen går uppåt i trappan, men du har gjort tvärtom, eller? För det är väl inte meningen att vara en arbetsplats ivägen för trappnedgången?

Edit: Efter att ha tittat lite till så funderar jag på att det nya "allrummet" (där det står "tillbyggnad" i ritningen) kanske skulle bli mer användbart/möblerbart om du flyttade dörren till sovrummet åt vänster, närmare badrummet. Du skulle då få en plats framför fönstren i allrummet som du kan möblera med en soffgrupp eller liknande, utan att behöva ta så mycket hänsyn till utrymme för gångtrafik till sovrumsdörren.
 
Redigerat:
För att börja prata kostnad och volym skulle du få "mer hus för pengarna" genom att helt enkelt förlänga huset i hela dess gavelbredd med ovanvåning och allt. Genom att fördela den nya golvytan på 1,75 plan uppnår du samma volym med ett endast drygt hälften så långt utbygge. Alltså c:a 7,70 x 4,80 (eller 5,40). Du skulle få en harmonisk byggnadskropp med vackra proportioner till troligen lägre totalkostnad än enplansförslaget.

Jag vill inte gå in på detaljer, eftersom tomten och planbestämmelserna är okända. Men planen verkar onödigt ineffektiv.
 
Tack för er input.
På vilket sätt skull 13 grader taklutning begränsa?
Pilen på trappan är fel. Då går inte ner från sidan där skrivbordet är utritat. Vart dörren till sovrummet ska vara ska jag absolut fundera på både en och två gånger till.
Själv anser jag att det inte skulle bli snyggt att förlänga hela huskroppen. Har ett par sådana hus i området och jag anser att de har förstört hela känslan i huset. Husen är trots allt byggda runt 1910, något som jag vill ska synas och kännas. Så jag håller inte med om att det skulle bli bättre harmoni.
Sen är problemet att grannarna inte skulle tillåta en sådan utbyggnad, även dagens planlösning på ovanvåningen skulle bli svår att få till.
 
Känns inte vägen till tvättstugan onödigt lång? Bättre att slippa gå igenom bodegan för att komma till tvättstugan. Brukar ju kunna bli en del spring dit ;)

Håller med om att en tillbyggnad på detta sätt blir snyggare än att förlänga huskroppen.
 
Med det ganska stora badrummet skulle jag nog vilja ha en ren dusch hörna också.
 
fasaden mot nordost, känns lite fönsterlöst.
 
Jag skulle satsa på ett tvättnedkast, planlösningen är ju perfekt för det!
 
hempularen skrev:
fasaden mot nordost, känns lite fönsterlöst.
Det kommer att komma. Ritningen görs just nu. Blir ett dubbelfönster istället och ett mindre fönster in till badrummet.
 
Inredningen till badrummet är inte klart än. Men eftersom att jag jobbar med badrumsinredning kommer det bli något extra därför är storleken väl tilltagen. Kanske ett centrerat gjutjärnsbadkar?
 
Riggen skrev:
Känns inte vägen till tvättstugan onödigt lång? Bättre att slippa gå igenom bodegan för att komma till tvättstugan. Brukar ju kunna bli en del spring dit ;)

Håller med om att en tillbyggnad på detta sätt blir snyggare än att förlänga huskroppen.
Kan hålla med om att tvättstugan är lite lång. Men tanken är att den även ska innefatta dusch och WC.
 
v_skogh skrev:
Sen är problemet att grannarna inte skulle tillåta en sådan utbyggnad, även dagens planlösning på ovanvåningen skulle bli svår att få till.
För det första behöver du inte grannarnas tillåtelse, så länge ingreppen överensstämmer med planbestämmelserna. För det andra vore det roligt att ta en titt på ovanvåningen. Om du lägger ut den kan jag skissa fram ett förslag som du säkert kommer att gilla.
 
Bifogar hur nedervåningen ser ut i dag så ser in omfattningen.
 
  • Söderliden 1.2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ovanvåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.