Hej! Jag och sambon funderar på att "bygga" ett Älvsbyhus (Ägir). Vårt problem är dock att vi inte vet något om hus och vad som tillkommer och tyvärr har vi ingen som kan hjälpa oss heller (förutom säljaren men vi vill ju helst höra från någon opartisk). Så här långt är vi med:
Tomtens pris 100 000
Vatten och el framdraget ca 90 000
Huset kostar ca 1 230 000

Följande ingår enligt Älvsbyhus
Allt detta ingår
• Komplett standardgrund, material och montering.
• Målning/tapetsering av väggar samt golvläggning.
• Utvändig skyddsmålning.
• Hushållsmaskiner som spis, fläkt, diskmaskin, kyl/sval och frys.
• Komplett köksinredning med fullhöjd.
• Komplett inredda garderober med fullhöjd.
• Komplett leverans av elutrustning.
• Komplett VVS-leverans.
• Tak över entrén är standard.
• Förberedd övervåning (1,5 plans hus) inkl. trappa och fönster.
• Energisnålt hus med bland annat värmepump och fönster som har lågemissionsglas med argonfyllda isolerrutor.
• Samarbete med marknadens ledande leverantörer.

Samt
• Hög kvalitet
• Förmånligt pris
• Ett avtal - en leverantör för hus och standardgrund
• Bra betalningsvillkor
• Komplett leverans
• Kort byggtid
• Garanterad inflyttningsdag
• Två års entreprenadgaranti
• Ett års villaförsäkring
• Tio års byggfelsförsäkring

Är huset nyckelfärdigt då? Vad måste vi göra med huset och grunden? Vad kostar det med en garageinfart och att göra iordning en enklare tomt? Vad tror ni att den totala kostnaden kan bli?

Många frågor men jag hoppas att någon kan hjälpa, det här är ju den största affär vi gör i livet! Tack på förhand!
 
Har ingen personlig erfarenhet av nybbyggen (bygger om ett gammalt hus). Men att dömma av andra inlägg här så tror jag att i priset för grunden i din kalkyl så ingår inte markarbetena för grunden. Dvs montering innebär att de bygger grunden på en i förväg iodningställd plats.

Då skall det shacktas och fyllas ut med lämpliga material så att grunden inte sätter sig. Kostnaden varierar oerhört beroende markens egenskaper men jag tror du skall räkna med 100 000 och uppåt, inte ovanligt med 300 000. men så är det oftast platta på mark som kräver mer grävning och fyllning.

Har du otur så måste det sprängas eller pålas.

I många fall bör man även i förväg göra en geoteknisk undersökning för att bedömma hur djupt man måste schakta eller om det behövs pålning. Sådan kostattr typ 15 000 och uppåt.

Jag kan ha fel. Det kan vara så att desa saker ingår i priset, men i så fall brukar det alltid finnas förbehåll i stil med att max 200 ton fyllnadsmassor ingår. Och den mängd som då står i kontrakten är oftast helt orealistiskt låg. Just markarbetena är troligen den post där man oftast råkar ut för rejäla obehagliga överaskningar.

En annan punkt som verkar saknas är kostnader för bygglov etc. Skiljer mycket mellan olika kommuner men räkna med 20 - 50 000.

Telefonanslutning, i dagens "avreglerade värld" tar monopolföretaget tydligen ibland flera hundra tusen för en inkoppling. men tydligen ibland bara 7000. Definitivt något att kontrollera i förväg, helst med en bindande offert.

Se till att ni anlitar en egen Kvalitetsansvarig (KA) och besiktningsman, annars brukar de pracka på sin kunder sin egen. Det är en av de viktigaste faktorerna i de lägen något blir fel, kör ni med deras besiktningsman så är huset "felfritt "så länge det inte rasar ihop över besiktningsmannen.
 
Redigerat:
Att hårdgöra uppfarten fick grannarna betala 25 000kr, sedan tillkommer gräs, jord, stenar till uppfart mm. ca 100 000kr är väl inget ovanligt pris. Att få garantibesiktning ( 2 års besiktning) kostar väl 2500kr om man anlitar Älvsbyhus, annars är väl en vanlig taxa ca 5000kr.
Att Älvsbyhus skulle ha hög kvalitet håller jag inte riktigt med, flera av mina grannar har fått dåliga fasadbräder, ett hus är idag helt randigt, man målade i höstas och nyligen fått ett 30 tal brädor utbytta som naturligtvis inte är målade. Huset ser idag ut som en skunk. Visst är det bra att Älvsbyhus fixar felen, men varför i första hand sätta upp dålig bräder i en fasad. ( troligtvis hade inte brädorna torkat tillräckligt innan de sattes upp)

Annars är väl 7mm parkett inget att hurra för, i skåne kan man få kaklade badrum, kan man få det i Älvsborg? Sedan är alla ändringar dyra och du får betala mycket för att uppgradera ett Älvsbyhus om du vill ha annat än plastmattor. Då finns det andra hus som har högre utgångskvalitet som är lika billiga.
Att Älvsbyhus skulle ha samarbete med ledande leverantörer säger ju inte mycket om kvalitet, utan mer om kvantitet..
 
Redigerat:
Jag är också ganska kritisk till Älvsbyhus efter att ha sett mycket negativt både i tidningar och på Plus. Sök på forumet här så hittar du en del!

Men det klart att har man inte råd med nåt dyrare så finns det ju bara Älvsbyhus att välja på. Jag tror att om man accepterar att man får vad man betalar för så minskar risken att man ska bli besviken.
 
Lb-hus Classicserie känns mer prisvärt än ett Älvsbyhus. Classic 135 kostar 1.749.000 inkl allt. Dvs nyckelfärdigt. inkl standardschakt och platta med golvvärme. Utvändig målning tillkommer, så riktigt allt är det ej.
Personligen så tror jag att ett älvsbyhus har ett sämre andrahandsvärde också.
 
Om ni kan tänka er att betala lite till så finns http://www.smalandsvillan.se - Smålandsvillan. Deras krypgrund är godkänd och testad av SP, till skillnad från Älvsbyhus krypgrund. Det kan bli problem med fukt i den typen av krypgrund som Älvsbyhus bygger med.
 
Hmm...
Ett gott råd kan vara att läsa alla goda råd med en viss försiktighet. Finns väldigt mycket tyckande på detta forum, jättebra om man inte betraktar det som facit. Speciellt om Älvsbyhus, här finns lika många synpunkter som deltagare på forumet och dom allra flesta har ingen egen erfarenhet utan "tycker bara till". Vore bättre om du kom i kontakt med någon som faktiskt byggt ett Ägir, gå in på http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus.html så kan du få hjälp.
 
Har du själv ett älvsbyhus? Säljer man det billigaste och sämsta huset på marknaden får man nog med utomståendes åsikter. Personligen har jag inga problem med vad folk köper för hus, tvärtom, men att upplysa om andra hustillverkare ser jag inte som nåt stötande råd.
Sen ang krypgrunden så förstår jag inte hur man kan bygga ett hus med en sån omdebatterad byggmetod. Håller med flindra fullt ut ang SMV. Men det kanske man ska tala tyst också på detta, ja just det; FORUM.
 
Nädå, prata på du men jag tror nog mitt resonemang håller.
Mitt råd gäller fortfarande: Kontakta någon som äger ett Älvsbyhus (helst flera- finns gott om dom), det smäller betydligt högre. Att besöka ett hus, kolla in parketten, titta på fuktmätaren och lyssna på ägarens uppfattning slår allt annat. Jag har själv gjort det och läser fortfarande på forumet, men med lite andra ögon än tidigare.
 
Absolut.
Ju mer man kan se husen IRL, destå bättre. Det gäller såklart för alla hus.
 
En aspekt till, förutom själva risken för fukt och kritiken mot denna typ av krypgrund, är ju energiförbrukningen för avfuktaren... Det kanske inte handlar om några stora pengar? Men det är ändå pengar, och jag kan tycka att det är en dum konstruktion om man måste ha en apparat som "räddar" grunden.
 
Till alfa 166, vi köpte 1996 ett Älvsbyhus när vi bodde i stockholmstrakten. Idag skulle vi inte göra det... Våra grannar här i skåne har t o m stämt Älvsbyhus pga felaktiga plastmattor, felatigt monterade golvbrunnar, fasadbrädorna dåliga mm.
Jag säger inte att ett Älvsbyhus är en dålig affär, men det kostar mycket att uppgradera det, saker som flera andra företag gör gratis kostar ganska mycket. När vi skulle spelvända vårt garage så fick vi betala 6000kr extra för att få det spegelvänt.
Visst är väl ett nybyggt Älvsbyhus snyggt invändigt, men ytskicktet är inte allt, och vilket nybyggt hus ser ofräscht ut när man flyttar in?
Finns ex ljudisolering i väggarna mellan rummen hos Älvsbyhus? Det är en sak som inte helt enkel att åtgärda när huset är tapetserat mm. Samma sak är insektsnät till vinden, enkelt att sätta dit innan taket är lagt, men svårt att sätta dit i efterhand.
Finns många andra företag som har bra biliga hus, skulle också själv välja smålandsvillan istället för älvsbyhus.
 
Visst är det trist när köpet inte motsvarar förväntningarna men efter att skannat forumet några gånger så kan jag konstatera att i princip alla husfirmor får skäll. Om det vore så enkelt att priset var en garanti för ett lyckat köp så vore allt väl men andelen missnöjda ägare (även till dyra arkitektritade hus) är för stor för det. Jag vet ärligt talat inte hur bra eller dålig en 15 år gammal smålandsvilla är men gissar att man får blandade svar om man frågar. Enligt min uppfattning är skillnaderna för små mellan Älvsbyhus och SMV för att man ska dra generella slutsatser, dom fightas i samma prisgrupp och har liknande lösningar på de flesta problem.
Mitt grundtips till edwins mamma var att kontakta några som har samma hus som dom är intresserade av, då får dom tips direkt av ägarna och så borde fler göra oavsett husval. Älvsbyhus är enkelt eftersom det finns så många att välja mellan och de flesta ägare vill nog prata om sina erfarenheter. På forumet http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus.html hittar man snabbt andra som valt Ägir och kan nog komma överens om ett besök.
Vi valde att titta på tre olika hus innan vi bestämde oss och frågeställningarna hämtade vi faktiskt även från detta forum:
- Fanns det fukt i krypgrunden, vilket värde hade mätaren? Funkade avfuktaren även på vintern?
- Hur funkade plasten under takpannorna, trasigt, fukt?
- Kvalitén på 7mm parketten?
- Höll vitvarorna?
- Upplevde man huset som lyhört?
- Några tillval man ångrade?
- Hur funkade Älvsbyhus säljare och bygglag? Höll dom sina löften eller strulade dom? Höll Älvsbyhus kalkyl??
- Erfarenheter från 2- och 10 åres besiktningen?
mm mm, vi hade en hel lista.

Vi tittade på ett nybyggt hus i samma kommun som vi bor i, ett 5 år gammalt hus i grannkommunen och sedan en 11 år gammalt hus som visserligen var av en annan Älvsbyhusmodell än vår men hade samma typ av tillbehör som vi ville ha.
Slutsats? Jo det verkar OK, grejorna håller även med småbarn. En del smågrejor som irriterade, främst att Älvsbyhus var långsamma att fixa påpekanden efter besiktningarna. Annars inga allvarliga anmärkningar.

Vi tittade också på ett Hjältevadshus i grannskapet som var fint, helt klart ett alternativ. Till sist var det säljarna som fick avgöra och Älvsbyhus var helt enkelt mer engagerade så då blev det dom till sist.

Några sista tips:
- Kolla med konsumentvägledaren i kommunen om husföretaget varit inblandad i dispyter, har dom strulat så vet kommunen det. Ett telefonsamtal är värt mycket.
- Bygglaget som sätter ihop huset är den enskilt viktigaste faktorn för att det skall bli bra. Ta referenser och engagera er under byggtiden, låt dom känna att ni bryr er!

Önskar edvins mamma lycka till, tror säkert ni blir nöjda med ert hus.
 
Pantbrev & lagfart tillkommer som en ganska stor post.

I nuläget kostar lagfarten 1,5 % av köpeskillingen plus 825 kronor i fast avgift och pantbreven 2 % av pantbrevbeloppet plus 375 kronor per pantbrev.
 
Är detta verkligen ett inlägg från en spekulant på ett Älvsbyhus?
Jag tycker det ser ut som om säljaren själv skrivit ett reklambrev!
Vad har hög kvlitet med detta varumärke att göra. Väldigt avslöjande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.