Såg ett inslag på TV om detta. En familj hade hundratals fladdermöss på sin vind men fick inte göra något för att bli av med dom. Det krävdes t.o.m. dispens varje gång dom skulle upp och städa bort spillning.
 
Som sagt, försök hitta vart de kommer in på vinden. Sätt igen alla möjliga och omöjliga (de klämmer sig in i smala jävla sprickor) med finmaskigt nät, gärna i metall så det inte går att gnaga sig igenom.

Sätt sedan upp fladdermusholkar i trädgården så slipper du bekymmer med mygg och liknande.
 
Y
Ja somsagt så har jag inget emot att de flyger runt ute, håller med om att det är lite mysigt i sig och tror de gör nytta samt sätter gärna upp holkar. Så min avsikt var ju inte att skada.
 
Hemmakatten
Kan man inte lära fladdermöss, eller för den del något annat djur, att tycka att dessa är godis? slug_13963261.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Jag har problem med mygg och getingar på tomten och funderar på att sätta upp en radda med fladdermusholkar i ett tröd för att minska mängden insekter. Frågan är bara om man ersätter en plåga med en annan? Skitar fladdermöss ner en massa eller orsakar de några problem?
 
Så länge som fladdermössen håller sig till holkarna så är de mycket trevliga gäster att titta på på kvällarna, och håller efter insekterna väldigt bra. Så, täta vinden och sätt upp holkar.

Ska själv sätta upp lite holkar för att hålla efter myggen.
 
Ser nu när jag läser så här i efterhand att jag var lite väl hårt mot TS. Det var inte riktigt meningen, sorry yrrol.
Jag förstår att det är obehagligt, men att skaffa sig kunskap kring djur som lever i och runt våra hus gör att man reflekterar en del och också kan stilla en del oro.

Visst kan man freda sitt hus, men till vilket pris, där jag bor finns det ex inga igelkottar längre av olika orsaker. Jag tror de bästa är att ge djuren alternativa ställen att vara på, ex bygga holkar och sedan täta huset efter att fladdermössen flyttat dit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.