Y
Pysslat på vinden två kvällar nu och igår hörde jag att det stundvis prasslade, osäker på vad för djur det kan ha varit då jag inget kunde se, så startade jag båda musskrämmorna och lät de pipa över natten.

Idag satte jag mig och pysslade och hörde det prassla igen. På två ställen, ena anade jag fladdermus då det lät på andra sidan masoniten, under teglet..

Men jag hämta en radio för sluta tänka på det och pillade vidare under 500w strålkastaren.
Mörkret föll ute och plötsligt började det skrika bakom ryggen. Fladdermus var ett faktum.

Nu när jag sökte så såg jag att många påpekar att de är fridlysta storbajsare.
- men rent 'hypotetiskt' sett, vad skrämmer fladdermöss.. så jag vet vad jag "inte" ska göra för att den inte ska känna sig välkommen sen efter sin jakt och istället stanna ute med sin kompis...

Tycker musskrämmornas högfrekvensa pip borde ha stört dem, kanske gömt sig hela natten å va hungrig å grinig när den smög sig upp bakom mig. Värst av allt är att jag idag lappade igen en öppning så nu lär väl fladdermusen bli tokig om den inte kommer ut.

:)
 
Själv tycker jag fladdermöss är trevliga att titta på när det skymmer...
 
Y
Jo, ute ja... =)
 
Ärligt, är det inte bättre du söker hjälp för dina musfobier än hitta lösningar som inte fungerar?
 
Y
Det var väl lite väl hårt emot mig för att jag ogillar ha skadedjur i huset?
Framförallt när man sitter och pysslar och något börjar skrika bakom ryggen.

Men visst jag får väl ringa psykologen imorgon då...
 
Fladdermöss är inte skadedjur, dessutom är de fridlysta. Möss anfaller inte heller ett hus.
 
Y
Jasså, undra vad det var då som gnagt av elledningar och annat om inte mössen... hum..
 
Redigerat:
  • Gilla
Rebecka Bäckström
  • Laddar…
Inte faddermöss iallafall. Låt dom vara.
 
Silverkors ska hjälpa testa även vitlök.

:)
 
Ta reda på var de tar sig in och sätt upp insektsnät. Och som kompensation bygger du en fladdermusholk åt dem i nåt träd i närheten. De är bra på att hålla efter en massa flygande insekter!
 
Men att hindra att (fladder)möss bosätter sig i ens hus kan väl inte strida mot ev. fridlysning? TS skall ju inte ta dem av daga precis, bara få dem att flytta.
 
pbengtsson skrev:
Möss anfaller inte heller ett hus.
Källa på det? :x
 
pbengtsson skrev:
De får inte störas.
Men man må ju få täta sitt hus och hindra att de tar sig in även om de skulle råka störa sig på det.
 
pbengtsson skrev:
De får inte störas.
[länk]
I den källan står: [h=3]".......gäller det att inte ge fladdermössen tillgång till utrymmet, det vill säga man täpper till alla ut- och ingångar med till exempel ett finmaskigt nät."

[/h]
 
  • Gilla
Rebecka Bäckström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.