Mikael_L
Jag tycker väl ungefär som de tre sista här (bonnier, hantverkare1 och pelpet) och så var det väl lite sådana tongångar av några andra tidigare i tråden.
Bland mig och mina vänner så håller vi inte på och betalar varandra för tjänster och hjälp. Det kan ju dock en bra grej att göra ifall man verkligen inte vill ge någon hjälp/tjänst tillbaka, någonsin.

Men vi ställer istället upp för varandra, i allt möjligt - fram och tillbaka. Har man en känsla av att man har nyttjat "sitt konto" väl hårt så får man försöka vare lite lyhörd för de andras behov, och försöka komma till att hjälpa till.

Och känns det någon gång som att något måste lösas med pengar så tycker jag att en flaska whisky, eller gå på något tillsammans (fotboll, teater osv) och bjuda på allt, eller något annat i den stilen känns betydligt bättre.


Men i övrigt så har du väl fått svar på din direkta fråga:
En elektriker(firma) debiterar något runt 400-600:-/timme). Med ROT är det ju hälften, men det känns ju konstigt att tala om ROT i detta sammanhang, å andra sidan är det kanske så som kunder ser priset, medan hantverkaren ser det som det dubbla.
Och en fullbetald anställd elektriker har väl ca 30'-35' i månaden, åtminstone i storstadsregionerna. Det motsvarar på ett ungefär ca 140:-/timme i handen, efter skatt och allt.
 
Redigerat:
ullberg
Mikael_L skrev:
Men vi ställer istället upp för varandra, i allt möjligt - fram och tillbaka. Har man en känsla av att man har nyttjat "sitt konto" väl hårt så får man försöka vare lite lyhörd för de andras behov, och försöka komma till att hjälpa till.
Jag håller med om resonemanget i stort men just här tycker jag det svåra uppstår. Jag har ett par nära kompisar där vi kör väldigt mycket barter (varu- eller tjänstebyte), exv. har en inte obetydlig del av dessa personers hus byggts av mig. Trots att ingen av oss har uppsåt att sätta det i system finns det risk att det blir lite ojämnt. Vi har därför ett excelark där vi fyller i allt vi gör, väldigt enkelt och inte med absolut precision men ambitionen är att varje insats (eller pryl man behöver när det är stängt i butiken) ska tas upp där.

Det kan låta lite fyrkantigt och "snålt" men jag ser det precis tvärt om, genom att alla kan fylla i vad som gjorts (det görs dessutom oftast av den som fått något, inte den som gjort något) behöver vi inte känna att vi "ligger back" eller tycka att någon inte återgäldar, det är bara att kolla i arket.

Till sist: en svårighet och en sak som är lite dumt: man måste komma ihåg att fylla i ganska omgående, annars glömmer man saker, speciellt som man litar på excelarket som sitt minne (tack molntjänster och mobila enheter för att ni minskar denna svårighet). En dålig sak är att det finns absolut spårbarhet, skulle SKV få tag i det arket (jo jag inser orimligheten ;) ) skulle det inte vara kul för oss, barter är tillåtet men ska beskattas, och under åren har det blivit en del saker i det där arket så det skulle bli en hel del skatt...
 
Ge honom en slant OCH pizza med öl, ska han vänta på en gentjänst kan det bli som för mig. Otaliga "vänner" som vill ha hjälp med allt möjligt smått och gott. Vad dom ska hjälpa mig med vet jag inte riktigt för nästan ingen kan nått som jag har behov av. Så nu har jag ett berg av outnyttjade gentjänster som jag aldrig kommer att ha nytta av, det är helt värdelöst.
 
330 + moms
 
elmont skrev:
Ge honom en slant OCH pizza med öl, ska han vänta på en gentjänst kan det bli som för mig. Otaliga "vänner" som vill ha hjälp med allt möjligt smått och gott. Vad dom ska hjälpa mig med vet jag inte riktigt för nästan ingen kan nått som jag har behov av. Så nu har jag ett berg av outnyttjade gentjänster som jag aldrig kommer att ha nytta av, det är helt värdelöst.

Du kanske kan kalla in alla samtidigt när det är dags att måla huset, eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.