Men något som är ute med LED-spottar är armaturer med en massa synliga små lysdioder! Nu är en stor LED som gäller istället! T.ex. Hide-a-lite ska fasa ut sitt sortiment med den gamla varianten (tack och lov för dom är svinfula).

Exempel på gammal typ:

LED-spottar 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LED-spott 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på ny typ:

LED-spott 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-spott 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Byggde nytt för två år sedan och vi fick en grundplanering från vår elinstallatör som vi ändrade i, bra att ha ngt att utgå från. Vi tog t ex bort datauttag som var inritade i alla rum (??) Vi klarar oss med router. Lite tips.
-förbered med tomrör för högtalare inför den dag du orkar installera surround
-bra belysning för köket istället för lysrör. Belid.se . Köpte dem även till nuvarande kök, trivs mkt bra med dem. Bif bild.
-små spottar överst i fönsterkarm som går på astrour, jättemysigt. Mkt bättre än vad jag trodde innan.
-undvik fula små eluttag ovanför fönstren, gräsligt med alla synliga kablar (gjort den missen)
-taklampa som kan lysa med full blås vid städning, i övrigt många lampor, tavelbelysningar, golvlampor.
Vill du se hur vi löste vår el i vårt lösvirkesbygge, läs: villajaderberg.blogspot.se.
lycka till med alla beslut!
 
  • image.jpg
Patrik_Hed skrev:
Den som sa att lysrör ger mycket bättre arbetsljus i köket så att det totalt slår undan benen för spottar har nog aldrig varit i ett kök med god belysningsplanering av spottar. Gör man rätt så ger spottar ett väldigt fint och jämnt ljus som passar utmärkt som arbetsbelysning vid en köksbänk.

//Patrik
Har du ngt exempel på en bra belysningsplanering till kök?
 
Det man ska tänka på i kök är att man behöver få belysning till arbetsytorna utan att det bländar. Lysrör under väggskåpen bakom en list har varit paradlösningen på detta under många, många år. Det är inte fel med belysning under väggskåpen (om man har några) men jag hade bytt lysrör mot ljuslist eller LED spottar som sprider ljuset brett.
Spottar i taket är också bra men samma sak gäller där, de kan man inte placeras rakt ovanför för då får du skugga, de kan inte placeras för nära väggen ovanför heller för då bländar de. Man måste se till att ljuset kan spridas istället och det får man göra med bredare spridning och ljusa färger eventuellt. Riktningsbara spottar och gärna någon up-light hade jag satt in. :)
 
Hos oss blir det nästan inga överskåp öht. Så vad det än blir så får det hamna i taket. Provade lite med de spottar jag har köpt för att testa med och blev inte imponerad. Men det är ju å andra sidan inga ytskikt öht på plats och betongen suger nig en hel del ljus. Har insett att jag nog får överge min plan om att enbart använda ledspottar som passar i apparatdosa om det ska fungera.
 
Tänk på att placera belysningen i köket ovanför bänkskivan så den inte hamnar bakom ditt huvud, då blir det skugga på bänken.
 
Har fått ett förslag från en ljusdesigner som jag tyckte såg trevligt ut. Dock så springer det iväg i pengar med armaturvalen så det blir nog en kompromiss i vanlig ordning.
 
Tänk på att rätt belysning kan få ett rum att kännas mycket större än det egentligen är. Vidare, när det gäller downlights i t.e.x. vardagsrum så placera dessa så att de belyser väggarna. Snygga pendelarmaturer över bord, läslampa vid soffa/fåtölj, bordslampor placerade i fönster (ej s.k. "fönsterlampor"), osv. Man kan nog aldrig få för mycket belysning. Jag anser att all takbelysning bör bara dimbar.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
anthill skrev:
Tänk på att rätt belysning kan få ett rum att kännas mycket större än det egentligen är. Vidare, när det gäller downlights i t.e.x. vardagsrum så placera dessa så att de belyser väggarna. Snygga pendelarmaturer över bord, läslampa vid soffa/fåtölj, bordslampor placerade i fönster (ej s.k. "fönsterlampor"), osv. Man kan nog aldrig få för mycket belysning. Jag anser att all takbelysning bör bara dimbar.
Förslaget är väldigt likt det du beskriver så då är vi nog på rätt väg.(y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.