Antar att det är fler än jag som har kliat mig i skallen ang belysning i bostad. Belysningskonsulten vill ha 15kkr av mig för att göra ett förslag. Har fler ställen att stoppa dessa kronor...

Behöver verkligen hjälp med belysningsplaneringen.

Finns det några grundregler att utgå i från?
 
Varför krångla till det?

Gör som man gjorde förr:
En taklampa i varje rum, gärna en plafond. Välj utseende efter pris, smak och kassa.
Kallas ibland nedvärderande för städbelysning.

Och smålampor där det behövs, som läsbelysning vid älsklingsfåtöljen, bänkbelysning i köket, lampor vid spegeln i badrummet osv. Och naturligtvis lampor vid sovplatserna för sago- och deckarläsning.
Några lampor i fönstersmygarna så det ser bebott ut.

Så har jag gjort, men jag ses säkert som (och är) en bakåtsträvare :surprised:

Automatisering? Nej tack!
På natten när jag släcker ned är det fem lampor inne + utebelysningen som jag släcker.
Det går på några sekunder. Behövs inga astrour för det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Först och främst krävs ju grundbelysning. Det kan vara spot-lights, up-lights eller vanlig taklampa. Sen lägger du till punktbelysning och ev. belysningslister för att lyfta olika delar. Tänk på att du kan belysa vinklar, nischer, etc. för att ge en illusion av att de är större.
 
Får du inte ett förslag från "din" elinstallatör???? dom brukar GRATIS skissa upp ett förslag på hur du bör ha din belysning. Vill du ha mer avancerade lösningar sätt dig ner med elinstallatören en eller två timmar så fixar h*n det.
15 000:- på en belysningskonsult ????? bortkastade pengar skulle jag säga.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E
Två ord: skippa downlights. Iallafall i möjligaste mån. Visst, det kan vara schysst under överskåpen (bredstrålande) eller om man vill ha släpljus längs någon vägg, men annars är det ganska ointressant med downlights.

Satsa istället på att leta efter fina tak-, fönster-, golv- och vägglampor.

När det gäller belysning så spelar smaken in oerhört mycket. Det kan ingen belysningskonsult i världen bestämma åt dig.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
1: Lysrör ovanför diskbänken, spot- & downlights är kassa när man ska skala potäter...

2: Koppla all utebelysning till en brytare i centralen, då kan du koppla in astrour osv i framtiden. Inte för att LED-lampor drar mycket utanför att det kan störa ögat när det lyser på dagen... Jag har 5 stycken tänd med 3 watt LED i varje (totalt kostand c:a 125:- år) men jag hade ändå villat ha så att de släcker sig själva..

3: Belysningskonsult är för publika miljöer osv där det är mycket pengar och prestige på spel.. Inte för hemmafolk.

4: Försök tänka för framtida bruk utan att välja dyra lösningar. När vi byggde vårt hus 2009 ville elektrikern sälja in en mediabox för 20k+ samt kabeldragning... Den lösningen hade redan varit gammal!

5: Dimmerbar belysning är bäst!

6: Som punkt 5, dimmra ner så det blir mysigt!

7: Sätt lamputtag vid de fönster du eventuellt kommer ha hängande lampor eller adventsstjärnor etc...

8: Satsa på nån stark belysning i varje rum så du har möjlighet att tända upp för städning, när du har tappat en nål på mattan eller bara ser dåligt..
 
Skippa taken fyllda av spottar, det börjar bli omodernt.
Dra 20mm rör överallt så att det blir enkelt att ändra på anläggningen senare.
Dra 32mm VP-rör till TV-platsen från teknikrum/elcentral så att du kan dra igenom HDMI.
Ha många ljuspunkter och försök göra det möjligt att kontrollera alla från samma plats.
Jag kan inte tänka mig att smartphone-styrning av belysningen är kul i längden, se till att ha brytare.
 
Roev08 skrev:
1: Lysrör ovanför diskbänken, spot- & downlights är kassa när man ska skala potäter...

2: Koppla all utebelysning till en brytare i centralen, då kan du koppla in astrour osv i framtiden. Inte för att LED-lampor drar mycket utanför att det kan störa ögat när det lyser på dagen... Jag har 5 stycken tänd med 3 watt LED i varje (totalt kostand c:a 125:- år) men jag hade ändå villat ha så att de släcker sig själva..

3: Belysningskonsult är för publika miljöer osv där det är mycket pengar och prestige på spel.. Inte för hemmafolk.

4: Försök tänka för framtida bruk utan att välja dyra lösningar. När vi byggde vårt hus 2009 ville elektrikern sälja in en mediabox för 20k+ samt kabeldragning... Den lösningen hade redan varit gammal!

5: Dimmerbar belysning är bäst!

6: Som punkt 5, dimmra ner så det blir mysigt!

7: Sätt lamputtag vid de fönster du eventuellt kommer ha hängande lampor eller adventsstjärnor etc...

8: Satsa på nån stark belysning i varje rum så du har möjlighet att tända upp för städning, när du har tappat en nål på mattan eller bara ser dåligt..
1. Finns det verkligen några trevliga lysrörsarmaturer? De jag hittat skulle jag knapp vilja ha i garaget...

2. Det kommer att bli en komplett Smart House installation så styrning är redan med.

3. Inte för min plånbok iaf...

4. Jo, det är bara det att det så inni helsickes mycket att tänka på när man bygger lösvirke själv :confused:

5. Inga prob, det fixar jag med SH

6.

7. Förbereder för spottar i smygarna kombinerat med styrda vägguttag vid fönster.

8. Kan jag inte ge frun en pannlampa bara?:cool:

Vad är det som gör att alla är så ointresserade av downlights här? Jag kan tycka att det är snyggt, dock skulle jag vilja slippa ha dom i snörräta rader. Tycker det ser lite sterilt ut. Skulle gärna se ngn kombination.

Bifogar ritning om någon har något specifikt tips.
 
Mattiaz skrev:
Vad är det som gör att alla är så ointresserade av downlights här?
Helt enkelt för att vi är så avis på er som har fattat och gått in för den näst senast innetrenden :)

Eller för att vi tycker att det ger ett trist och platt ljus helt enkelt.

Men var och en väljer ju efter sin egen smak naturligtvis.
Själv är jag helt enkelt en gammal bakåtsträvare.
Någon måste ju vara det också, annars blir det för likriktat ;)
 
Jag tycker downlights är oslagbart som grundbelysning. Det de flest gör "fel" är att de lägger det som den ENDA belysningen.
Att det skulle vara omodernt håller jag definitivt inte med om, visst vanliga runda halogenspottar i fyrkant kanske inte är jättesexigt men det finns så otroligt utbud idag...
Vi har t.ex. 22 st. av denna model: http://www.elbutik.se/product.html/soho-2-lagig?category_id=898

Till det har vi någon golvlampa, ett par vägg lampor... Ett par av exemplen:
Dessa ger trevligt ljus: http://www.norrmalmsel.se/talo-parete-p-760-c-223.aspx
Denna har vi som punktbelysning i kök och hall: http://www.norrmalmsel.se/bloq-4-p-153-c-223.aspx
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi har inte bott ett år än i vårt nya hus och när det begav sig för beslut om el och belysning så tog både tid och energi slut för att få det perfekt i alla rum. Det är förstås också smått omöjligt att föreställa sig alla kommande vardagssituationer utifrån en ritning.

Det jag saknar mest är nog att det inte blev små infällda eluttag i fönstersmygarna, för stående fönsterlampor och/eller adventsstakar (det ser för tråkigt ut med kabeln från ett närliggande uttag strax ovan golvet). I övrigt fick vi till det rätt bra tycker jag. Lite inspiration från vår byggblogg:
http://nummeriv.blogspot.se/2012/07/andringar-for-el-och-data.html

Glad att vi fick till ett uttag i takhöjd för projektorn och att vissa uttag lyftes upp rejält där vi t ex visste att tv skulle hamna.

Och vi har inte en enda downligt i tak (endast under väggskåp i kök samt i smygar i vissa fönster, allt LED) och inte en enda dimmer. Jag föredrar att kunna byta armaturer...
 
På tal om TV etc, har du chansen så sätt en OSB-skiva eller liknande där du ska hänga platt-tvn så slipper du molly, toggler etc!

Jag tittade på din ritning och downlights passar bäst där det inte gör något hur ljus faller, typ där man går förbi osv. Ovanför matbord, soffbord osv är det inte lämpligt. Downlights i taket ovanför diskbänken funkar bara om ljuset har chans att nå skärbrädan utan att ditt huvud skuggar... (been there, done that)..

Downlights i sovrum känns också kass om de är placerade så att du får dem mitt i ansiktet när du ligger på rygg och läser i sängen...

Om du har möjlighet, välj spottar med bred spridningsvinkel, typ 50 grader eller mer så fyller ljuset rummen bättre. Mina Hide-a-lite halogen är lite för smala.... Jag önskar att jag hade läst på mer om ljus och el innan vi byggde...
 
Åsikterna går isär märker jag. Att downlights skulle vara en trend på nedgång vete fasen. Morsan och farsan satte in det för ungf 20 år sedan så det känns som om det funnits länge och kommer nog att finnas länge än.

Över mat och soffbord blir det absolut vanliga armaturer. Men som allmänbelysning kan jag absolut tänka mig downlights. I barnens rum blir det downlights.

Det jag absolut vill slippa är att få dessa tråkiga rader med downlights som det gärna blir när jag sitter och skissar. Vill så klart ha bra ljus men också lite "snits" på det hela.
Någonstans såg jag att det satt ett antal downlights väldigt nära en vägg och gav en, enligt mig, schysst effekt.
 
Downlights är otroligt bra som grundbelysning i ett hus!
 
Ja, jag håller med anders07, spottar är inte alls ute! 50W halogenspottar i en ful armatur som sitter som ett rutnät över taket är omodern, inte spottar i sig! Det finns ett sånt otroligt utbud av LED-spottar nu som inte bara ger bra belysning utan där hela armaturen är snygg i sig! Dessutom finns det ett mycket bredare tänk i placeringar än att man bara ska få in så många spottar som möjligt i ett tak.

Den som sa att lysrör ger mycket bättre arbetsljus i köket så att det totalt slår undan benen för spottar har nog aldrig varit i ett kök med god belysningsplanering av spottar. Gör man rätt så ger spottar ett väldigt fint och jämnt ljus som passar utmärkt som arbetsbelysning vid en köksbänk.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
FeFFeDoo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.