Bodde för många år sedan i markplan i ett hyreshus. Vägg i vägg med mitt sovrum var husets cykelrum beläget.

Detta var inga problem förän den dagen en granne skaffade sig en Harley-davidson, modell stor. Nämnda HD förvarades i cykelrummet, vilket heller inte var något problem.

Problemet uppstod när hojen skulle varmköras, i cykelrummet, halv sex på morgonen. Varje morgon.

Efter en tid uppsökte jag hojens ägare och förklarade problemet med att dra igång en HD på andra sidan väggen av min huvudkudde.

Han var väldigt förstående och "oj, det här jag inte tänkt på".

Efter det tog han ut cykeln ur cykelrummet och varmkörde den utanför mitt sovrumsfönster i stället.

Mycket bättre. :p

Jag flyttade ganska snart därifrån. Dock inte på grund av grannen med hojen.
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 6 till
  • Laddar…
M moatw skrev:
Det absolut störigaste med vår granne är att den klagar på oss.

Grannen har barn som leker högljutt varje dag. Vi vaknar ofta av gallskrik från deras studsmatta både vardagar och helger. På sommaren när vi har altandörren öppen hör vi skrik både från denna granne och andra i grannskapet i princip hela dagen. Och denna granne har även en katt som gör sina behov över hela vår gräsmatta etc.

Vi har relativt många vänner och de kommer på besök då och då, skulle säga att vi har besök varannan helg, antingen fredagen eller lördagen. Under senaste två åren har vi haft 4 större fester; inflyttningsfest, midsommar, nyår, samt födelsedagsfest, alla gånger på lördagar.

Vi påstår att allt detta är saker som man får räkna med i ett villaområde. Vi tycker själva det är kul med liv i grannskapet, och när någon annan har fest och spelar musik så tycker vi bara det är trevligt. Att barn leker och tjoar är såklart givet, att katter springer över tomtgränserna.. Vi accepterar ljud & rörelse och tycker det hör ett villaområde till. Men när grannen kommer och klagar på en ohållbar situation och att de inte kan sova under helgerna pga oss så blir man faktiskt less. De har klagat både när vi haft större högljudd fest samt när vi haft lägre musik som spelat, eller om vi pratat då vi suttit ute på sommaren.

Vi har provat att diskutera med varandra, men det gick inte så bra då grannen tyckte det var helt fruktansvärt hur vi kunde jämföra fest med barnlek. Vi å vår sida tycker väl att spela musik/ha fest så pass sällan kontra dagligt skrik är fullt jämförbart och tycker kanske att man bör acceptera bådadera. Såklart att man kan tänka på volymen efter ett visst klockslag, eller meddela i förväg om man ska ha en stor fest (behöver man göra det på Midsommar??), men vi vill inte känna att vi är begränsade i vårt eget hus. De arbetar tydligen även i skift så ibland är lördag eller söndag en arbetsdag för dem. Det kan vi inte se alls hur vi ska kunna ta hänsyn till tyvärr när det är Sveriges officiella helgdagar.

Hursomhelst, lite off topic kanske, men någon som har något tips på hur man kan ljudisolera sin trädgård/altan? Vi tänker att matta på trädäcket borde hjälpa lite grann? Växter? För som sagt, det som stör oss mest är att de klagar och vill begränsa oss, så bästa vore om vi på något sätt kunde fortsätta spela vår musik som vi gör då och då utan att de störs.
Måste man hålla nere volymen när man bor i hus? Jag trodde man i princip kunde köra vinkelslipen 24h om dygnet om man så ville. (ej sarkastisk)
 
  • Gilla
MrJay och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Måste man hålla nere volymen när man bor i hus? Jag trodde man i princip kunde köra vinkelslipen 24h om dygnet om man så ville. (ej sarkastisk)
Nä de är krav på att ha subwoofers på altanen dygnet runt. Alla grannar måste ju höra vad du har för musiksmak, gärna en loop på 5-6 låtar med, lite nrj eller megapol stuk.

När närmaste grannen var relativt nyinflyttade och hade musik på natten så tystades de ganska snabbt av de rätt över gatan :p
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
Nä de är krav på att ha subwoofers på altanen dygnet runt. Alla grannar måste ju höra vad du har för musiksmak, gärna en loop på 5-6 låtar med, lite nrj eller megapol stuk.

När närmaste grannen var relativt nyinflyttade och hade musik på natten så tystades de ganska snabbt av de rätt över gatan :p
Vettefanken om jag skulle klara att fixa en sådan lång låtlista.. har kanske 2 st låtar jag lyssnar regelbundet på loop. :D
 
  • Haha
alliria
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Vettefanken om jag skulle klara att fixa en sådan lång låtlista.. har kanske 2 st låtar jag lyssnar regelbundet på loop. :D
Det går bra det med. Helst avicci eller shf eller vad det är som inte har ett instrument i sig.

Men lite allvar =) Väcker du din granne då är du satans grannen och borde bli vräkt, även om du har köpt din villa borde du tvångsförflyttas. Men det är bara min åsikt, jag gillar att sova :D
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
Det går bra det med. Helst avicci eller shf eller vad det är som inte har ett instrument i sig.

Men lite allvar =) Väcker du din granne då är du satans grannen och borde bli vräkt, även om du har köpt din villa borde du tvångsförflyttas. Men det är bara min åsikt, jag gillar att sova :D
Jag bor inte fritt idag. Bor i en betongdjungel där en granne gillar att dammsuga söndagar kl 7
 
Min syrra har en granne som har två katter av mindre modell. Hon har i sin tur en granne som bor i våningen under. Verkar som om denna granne har en superhörsel eftersom hon alltid har klagat på att katterna klamparunt i huset. Problemet är att den klagande grannen vid flera tillfällen varit i kontakt med hyresvärden och krävt att grannen ovanför med de två katterna som klampar runt i lägenheten ska vräkas.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Igen och 3 till
  • Laddar…
G groenberg12 skrev:
När jag såg tråden så var min första tanke: "Oj, här kan man nog bidra med en del", men inser att man ligger i lä med dåliga grannar :crysmile:

Har 3 grannar.
Den närmsta är extremt anonym och är väl egentligen ganska exemplarisk i det avseendet

Granne nr 2 är en väldigt snäll tant som tyvärr gillar att odla till den grad att hela tomten ser för...lig ut! Ris och rosk överallt. Samt 2 hundar som står i hundgård dygnet runt och skäller i tid och otid. Hon är väldigt duktig att motionera dom men det hjälper då inte mot skällandet. Hundgården vetter dessutom mot min gård.
Har försökt hinta att jag kan hjälpa att rensa bort det som är mot min tomtgräns (hon ser inte det från hennes gård) så hon kanske ska gå och se hur hemskt det ser ut men icket :rolleyes:

Och den tredje, vars ska man börja? Förmodligen psykisk sjuk på något sätt. Han är nämligen skitsur på granne nr 2 så han gillar att sätta ut högtalare som riktas mot hennes hus på volmax i flera dygn i sträck. En gång åkte han utomlands i en vecka och lämnade musiken igång..
(Jag hör det bara om jag är ute eller har fönster öppet som tur är) Stå och varva med diverse motorer i vad som känns som en evighet när man är ute och bara vill ta det lugnt. Kommer en hel del bilar dit nattetid som spelar dunka dunka.

Det har blivit mycket lugnare från hans sida de senaste året som tur är men det går lite i vågor verkar det som..
Jag funderar på att bygga en hundgård, innan vi skaffar nästa hund. Då kan man släppa ut sin hund utan att oroa sig. Vår stora tomt är visserligen inhägnad med staket, men det finns svaga punkter i det och hundar brukar ha mycket spring i tassarna. Jag tänkte placera hundgården så långt ifrån grannarna som möjligt, helst mot skogen bakom husen, men med ingång från husen, så att det känns bekvämt och naturligt att släppa hunden in i hundgården. Man ska visa hänsyn till sina grannar och hundskall är inte så kul för dem. Grannens dvärgpudel skäller oavbrutet, när hon är ute: "bjef, bjef, bjef, bjef", så man får skavsår i öronen av det.
 
Fadai
K KjellAlbin skrev:
Fått nya grannar från Syrien för två år sen. Stör mig på att dom tjänar 1 437 000 kr om året på att göra ingenting. Troligtvis vårdar dom två stycken lätt förståndshandikappade. 2018 tjänade dom två syskonen 820 000 kr och det gick så bra så dom fick löneförhöjning till 912 000 kr 2019. Pappan och mamman, 71 och 67 år gamla, engagerades också och fick en inkomst på 644 000 kr 2019, från en inkomst på 34 000 kr 2018. Sen ett tag bor dom inte här utan har fått två stycken tvåor av kommunala bostadsbolaget. Huset hyrs ut till folk som heller inte gör något, minst 9 personer bor där men det kan vara mer, endast en person skriven på adressen, och det är sonen. Tomten ser ut som bilderna man kan se från en sönderbombad stad.
Tur man inte bor granne med dig! Get a life.
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Min syrra har en granne som har två katter av mindre modell. Hon har i sin tur en granne som bor i våningen under. Verkar som om denna granne har en superhörsel eftersom hon alltid har klagat på att katterna klamparunt i huset. Problemet är att den klagande grannen vid flera tillfällen varit i kontakt med hyresvärden och krävt att grannen ovanför med de två katterna som klampar runt i lägenheten ska vräkas.
N nallepu skrev:
Min syrra har en granne som har två katter av mindre modell. Hon har i sin tur en granne som bor i våningen under. Verkar som om denna granne har en superhörsel eftersom hon alltid har klagat på att katterna klamparunt i huset. Problemet är att den klagande grannen vid flera tillfällen varit i kontakt med hyresvärden och krävt att grannen ovanför med de två katterna som klampar runt i lägenheten ska vräkas.
Folk som går omkring i träskor inomhus brukar störa grannen under, men katt-tassar borde inte vara störande.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag har två grannar på var sida, lyckligtvis inga grannar med skällande hundar, skrikande barn, studsmatta eller pool. Inga som har högljudda altanfester, inga som grälar över regler i Kubb, ingen som är nyfiken och vill umgås av det skälet, ingen som är vaken på nätterna.

Då gör det inte så mycket att ena grannen har skrotbilar och -båtar samt annat skräp i en vildvuxen trädgård och att andra grannen spelar asiatisk schlagermusik på bergsprängaren när han snickrar.

Det bästa är att ingen av dem klagar på mig.

Det ska till en jordbävning, minaretbygge, tsunami eller någon annan naturkatastrof innan jag flyttar, så man får ju hoppas att grannarna också håller sig kvar, för de är bra även om de har sina egenheter.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
A
Verkar som ingen boendeform är garanterat fredad från störande grannar. Det hänger med andra ord helt och hållet på hur grannen beter sig oavsett om man bor i villa, lägenhet, eller radhus.

Som lägenhetsinnehavare kan jag tycka det är störande med grannar som låter sina barn göra lite som de vill. Ok ja, barn är barn så visst tålamod får man ha, men det kan lätt gå över gränsen också om föräldrarna inte är sådana som tänker sig för.

Dennes underbara gullunge kan lätt bli helvetets satunge för grannen under om grannen ovanför låter barnen springa fram och tillbaka på hälarna. Det är skitjobbigt att lyssna på för den som bor under oavsett tidpunkt.

Sen kanske man ska tänka sig för om man har gemensam innergård att inte låta ungarna gapa och skrika vilt. Har några grannar som sitter ute med sin 1-åring kl 09 och låter den grina till och från rätt ofta. Inte jättekul när man måste sova med fönstret öppet på sommaren.

Samtidigt försöker jag verkligen intala mig själv att försöka vara mer tolerant, att livet i staden är så här. Det lever och det är liv och puls. Jag tror inte jag skulle vilja ha helt tyst heller. Men ja, ibland blir det bara för mycket när det känns som grannarna är direkt inpå en.

Jag har funderat länge på att flytta till villa i tron om att man kommer undan sånt här mer, men jag är inte längre så säker på det. Har bott på markplan i radhuset och fick en chock när bilar åkte förbi eller människor bara promenerade förbi medan de pratade. Kändes som det gick rakt in i rummet. Inte van bo på markplan.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
danniee skrev:
Usch, den var inte så kul. Kan tillägga att jag utvecklade lite posttraumatiska symtom efter tiden i radhuset. Hörde ”fantombas” ibland som om någon spelade musik fast så inte var fallet. Eller kunde bli på helspänn om en buss körde förbi lägenheten så man kände vibrationer i golv och väggar. Jäkla skitgrannar det finns :mad:
Haha, ”fantombas”!! Samma här!! Efter mina år i lägenhet med ångest över festmusik hör jag bas på milsvitt avstånd.

Jag: Nån har fest!!!
Tjejen: Va, hurså?
Jag: Hör du inte?!?
Tjejen:Ja, kanske det? Men är det inte tvättmaskinen?
Jag: Nej!! Det är ju den jävla darkside basen!! Nordostlig riktning!!

”The darkside... ” umf umf umf
 
  • Gilla
  • Haha
kbr och 3 till
  • Laddar…
Det är är ju betydligt mindre chans att störas av grannar om en bor i fristående villa med en hyggligt stor trädgård än mot att bo i HR, BR, radhus, kedjehus, parhus och andra boendeformer med folk tätt inpå.

Tyvärr verkar ju en del bostadsområden ha mindre personligt utrymme runt husen än vad som erbjuds på närmaste campingplats, så det är ju inte alla förunnat att slippa störiga grannar.
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Det är är ju betydligt mindre chans att störas av grannar om en bor i fristående villa med en hyggligt stor trädgård än mot att bo i HR, BR, radhus, kedjehus, parhus och andra boendeformer med folk tätt inpå.

Tyvärr verkar ju en del bostadsområden ha mindre personligt utrymme runt husen än vad som erbjuds på närmaste campingplats, så det är ju inte alla förunnat att slippa störiga grannar.
Där jag bor (och vill bo) är tomterna runt 600 kvm så ja, det blir nästan som kedjehus. Kan inte se att jag garanterat kommer få ro där heller. Om jag störs av att grannarna tar ut sina grinande småbarn här i lägenhetsområdet lär jag ju störas av det i villa också :/ Och så studsmatta och gräsklippare på det osv. Jag tror jag behöver komma högt upp igen som jag bodde tidigare. Minst plan 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.