kindvall skrev:
Det är inte vad HSB eller Riksbyggen säger, utan vad det står i den aktuella brf:s stadgar/regler. Det brukar alltid finnas en detaljerad lista vad föreningen resp. medlem står för, oftast bygger den väl på en standardiserad lista, men det kan finnas tillägg/avvikelser.
Precis! Ett exempel som (jag förmodar) baseras på HSBs normalstadgar hittar du här. Sen finns det inget som säger att din förening har precis dessa stadgar, men mycket troligt är de liknande. Läs stadgarna så finner TS svaret.
 
Goteborg skrev:
Kan man lägga fram en motion till årsstämma om att föreningen i framtiden ska ta ansvar för ytterdörrarna både inne och ute i föreningen? Förutsatt att det finns ekonomi i föreningen eller en kollektiv avgiftshöjning för framtida underhåll.
Javisst kan man det. I praktiken innebär det nog att du i motionen får yrka på en stadgeändring. Stadgeändringar kan dock vara relativt komplicerade, bland annat krävs enligt bostadsrättslagen, i praktiken beslut på "två på varandra följande föreningsstämmor".
 
Läste stadgarna noggrannare nu och det är jag som står för lås och tillhörande nycklar.
Tack för infon!


Skickat från mig...
 
Av ren nyfikenhet, vad är det med låset som krånglar?
 
Avoch till har det varit trögt men nu riktigt tvärstoppar handtaget och enda sättet att kunna vrida handtaget är att joxa med nyckeln lite fram och tillbaka alltså låsa/öppna.
Allt känns lite löst och borde nog spännas men utan att ha fördjupat mig alltför mycket än så hittar jag inga skruvar...
 
aha klassikern.
och så är det en liten grej som fälls ut och åker in i karmen beroende på hur du fäller handtaget upp eller ned?

Det har egentligen inget med låscylidnern att göra utan mekaniken i dörrhandtaget. är skruvarna åtdragna så är det nog bara smörja upp det ocm du tittar i karmen där handtaget sitter så sitter det ett litet hål där kan man smörja med olja.


Man vill helst inte smörja i cylindern, men kan ibland behöva göra det.
Men i ditt fall är det handtaget som är problemet
 
Ja, se där! Lite olja lite varstans gjorde verkligen susen! Tack, nu glider det bra igen! :)
 
Äntligen nån som lyssnar, jag var på min far om det där :)

Behövde du spruta olja i cylindern eller räckte det med att smörja mekanismen?
Det är som ett kugghjul och en skena som går upp och ned (men den ser man inte)
 
Årligt talat vet jag inte riktigt, jag nämnde för frun att den kanske bara ska smörjas och vips så stod hon där med oljekannan :) Men, nej inte i cylindern, bara det andra.
Men jag kan inte riktigt förstå att det "bara" var det det kändes som den hade riktigt grepp om mekanismen...
 
Konstruktionen är rätt simpel du vrider handtaget som har ett hjul, kugghjul går mot skenan beroende på hur vilket håll det går så rör det sig upp eller ned.
och det behövs smörjas då det är metall mot metall.

Du har nu sparat pengar åt dig och föreningen på lite basic underhåll :)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.