katten1234 skrev:
Hej!

I ett kataloghus sitter ett kök, som skulle kosta 150 kkr om man som konsument vill ha ett lika dant.

Vad skulle ni gissa att hustillverkaren får betala för samma kök i deras hus?
Det är säkert väldigt olika, men vår husleverantör har 30% på Ballingslöv. Dvs det ingår kök för 100' och jag får 70' om jag väljer bort det. Vill jag ha ett dyrare så är det 30% på katalogpriserna.

De otroliga rabatter som nämns i tråden tror jag isf gäller mycket stora projekt exempelvis Boklok osv.
 
Falcken skrev:
Det är säkert väldigt olika, men vår husleverantör har 30% på Ballingslöv. Dvs det ingår kök för 100' och jag får 70' om jag väljer bort det. Vill jag ha ett dyrare så är det 30% på katalogpriserna.

De otroliga rabatter som nämns i tråden tror jag isf gäller mycket stora projekt exempelvis Boklok osv.
Du nämner inte vilken husleverantör ni har!? Svårt då att spekulera vad både mindre och större leverantörer kan ha för inklpspriser
 
Vi jobbar med Nässjöhus. Jag tror att anledningen till att avdragspriset är lågt hos exempelvis stora som Myresjöhus är att de vill jobba med samma leverantörer, då det finns risk för strul om kunden ska fixa en massa själv. Det är också merjobb för den som projekterar bygget att jobba med nya leverantörer.

Att kök som kostar 150' i katalogen skulle kosta husleverantören mindre än 75', har jag mycket svårt att tro. Det är sällan ett företag kan ha 100% marginal på en öppen marknad.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Falcken skrev:
Det är säkert väldigt olika, men vår husleverantör har 30% på Ballingslöv. Dvs det ingår kök för 100' och jag får 70' om jag väljer bort det. Vill jag ha ett dyrare så är det 30% på katalogpriserna.

De otroliga rabatter som nämns i tråden tror jag isf gäller mycket stora projekt exempelvis Boklok osv.
Det där låter rimligt. Jag har svårt att se att hustillverkarna skulle få så mycket som halva priset på kök. Finns det en sådan god marginal så borde kökstillverkarna även vilka pressa mot varandra.
 
Jag skulle tro att de allra största gör affärer direkt med Nobia som har de största varumärkena som Marbodal (Myresjökök) HTH, Norema, samt även lyxmärken som Poggenpohl. Dessutom är det (väl) Nobia som levererar stommar till IKEA. Vilket varumärke det blir i husen har nog mer med image och generell prisnivå att göra. Jag skulle inte tro att en stor hustillverkare betalar mer för ett Marbodal än ett HTH kök. Men på HTH köket kan de hålla högre marginal mot slutkund..

De två andra stora är väl Ballingslöv och Vedum. Dessa är också beroende av baskunder som mer eller mindre håller igång maskineriet, men som de tjänar väldigt lite pengar på..

Normalt är det någon av dessa som levererar till de stora hustillverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.