Tack för alla råd så här på julafton. Känns som FTX inte r någon bra lösning om vi inte bara är ute efter bättre luft. Tilluftsventiler kan va lika bra.

Känns bara fel att skicka ut all varm luft som man producerar. Sen är det är en stor kostnad att bygga om det och nog svårt att räkna hem
 
S SuperDi skrev:
Tack för alla råd så här på julafton. Känns som FTX inte r någon bra lösning om vi inte bara är ute efter bättre luft. Tilluftsventiler kan va lika bra.

Känns bara fel att skicka ut all varm luft som man producerar. Sen är det är en stor kostnad att bygga om det och nog svårt att räkna hem
Det finns ju såna där väggventiler med återvinning som kan seriekopplas så att en suger in och en blåser ut luft i lika stor mängd. De kostar inte mycket (i det stora hela). Det verkar finnas blandade omdömen. Vi funderar på ett par sådana i vårt garage för övrigt (som inte är med i husets ventilationssystem).
 
V Viktorbyggahus skrev:
Det finns ju såna där väggventiler med återvinning som kan seriekopplas så att en suger in och en blåser ut luft i lika stor mängd. De kostar inte mycket (i det stora hela). Det verkar finnas blandade omdömen. Vi funderar på ett par sådana i vårt garage för övrigt (som inte är med i husets ventilationssystem).
Funkar sådan om man redan har en F-ventilation?
 
S SuperDi skrev:
Funkar sådan om man redan har en F-ventilation?
Jag lämnar det till någon expert att besvara. Iom att netto-mängden (i teorin) är plus minus noll om man har två seriekopplade så borde inte det störa. Men jag vet faktiskt inte så jag ska inte påstå för mycket.
 
Det ersätter egentligen F ventilationen då.

Bergvärme är ju guld när det väl är installerat. Vi pratar SCOP närmare 6:1 på de bästa pumparna.
 
Att varmhålla en modern väliiolerad VVB är ingen större kostnad. Dessuton så kommer värmeläckaget huset till godo under värmesäsong.
Hur varmt har ni inomhus? Att sänka från 22 grader till 20 gör mer än man tror.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En dum VVB kan man koppla upp mot nordpool för 200kr + lite smältlim och en brädbit.

Med de volatila elpriserna vi har nu sparar det hos oss iaf 10kr/dag under veckodagarna

[länk]
Utveckla gärna. Trodde man behövde styra de två faserna som en är kopplad på med ett relä och en massa automationen. Sparar man verkligen så pass mycket henom styrning?
 
Attitudeswe
S SuperDi skrev:
Utveckla gärna. Trodde man behövde styra de två faserna som en är kopplad på med ett relä och en massa automationen. Sparar man verkligen så pass mycket henom styrning?
Genom att värma VVB 30->65 grader på natten när elen är billig kan man köpa de 10kWh som behövs för 300l för 1kr istället för 2kr/kWh. Sparar pengar men ej kWh... (Kanske minimalt med kWh besparing på lägre läckage dagtid)

Jag vrider på den mekaniska termostaten med ett servo. Petar inte på starkströmmen... Funkat fint i 1.5år nu ( uppkopplad på nordpool sedan 1.5mån)

Histogram som visar elkonsumtion över dygnet jämfört med snittpris och genomsnittligt hushåll. Högre åtgång kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Struntprat. Alla nyare värmepumpar har ett COP runt 2,5 vid -10 och ger värme ner till -25.
Läser du vad jag skriver? Jag säger ju att den ger värme, men mimdre. Den har normalt ett COP på ca 3. Men ungefär vid minus 10 börjar "COP-värdet" minska. Ju mer det minskar, minskar uteffekt samt att skillnaden mellan förbrukad och given effekt minskar.
Nya helt nya pumpar som är rengjorda och servade kan under perfekta förhållande klara sig bra ner till 15 minus. Men, en mer normal pump som TS har. Allltså ca 5 år, servad någon gång kanske. Som kanske inte sitter på en Södervägg etc. Där börjar effekten försämras vid ca 10 minus. Även om den fortsätter ge viss värme tills det är uppemot 20-25 minus. Men då är nästan mindre effektiv än elelementen.
 
A AG A skrev:
Läser du vad jag skriver? Jag säger ju att den ger värme, men mimdre. Den har normalt ett COP på ca 3. Men ungefär vid minus 10 börjar "COP-värdet" minska. Ju mer det minskar, minskar uteffekt samt att skillnaden mellan förbrukad och given effekt minskar.
Nya helt nya pumpar som är rengjorda och servade kan under perfekta förhållande klara sig bra ner till 15 minus. Men, en mer normal pump som TS har. Allltså ca 5 år, servad någon gång kanske. Som kanske inte sitter på en Södervägg etc. Där börjar effekten försämras vid ca 10 minus. Även om den fortsätter ge viss värme tills det är uppemot 20-25 minus. Men då är nästan mindre effektiv än elelementen.
Här är en benchmark för effekten på en gammal FH35. För övrigt klarar den att leverera cop 2,3 vid -15. De nyare är ytterligare bättre. Gäller att dimensionera rätt så pumpen inte behöver gå på max, då tappar den verkningsgrad

Graf visar värmepump effektivitet mot utomhustemperatur; kapacitets- och elkraftskurvor presenterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Läser du vad jag skriver? Jag säger ju att den ger värme, men mimdre. Den har normalt ett COP på ca 3. Men ungefär vid minus 10 börjar "COP-värdet" minska.
Jaha? Nyss skrev du att COP var i princip 1 vid -10. Nu skriver du att det är 3? Det är en väsentlig skillnad.

Sen är COP inte normalt sett 3. COP varierar med temperaturen.

Graf som visar förhållande mellan utomhustemperatur och värmepumpens effektivitet med smältningsperioder inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



A AG A skrev:
Nya helt nya pumpar som är rengjorda och servade kan under perfekta förhållande klara sig bra ner till 15 minus. Men, en mer normal pump som TS har. Allltså ca 5 år, servad någon gång kanske.
FH35, som graferna hör till, är en pump som såldes redan för mer än 10 år sedan.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Något man alltför sällan ser diskuteras är hur ofta man egentligen måste dammsuga eller på annat sätt rengöra filterna i innerdelen för att behålla full effektivitet.

Jag har för övrigt en FH35 som trots A GA:s olika påstående gav mycket värme trots att det var -18 igår, men med rena filter och fläkten på högsta som jag alltid har. Betydligt över COP 1, har effektmätare som håller koll. Den sitter som sagt i min trappa där det virvlar en del damm hur mycket man än städar, och efter ungefär 2 veckor syns det inte särskilt mycket skräp på filtret, men jag bedömer att redan där har jag tappat 25% av avgiven värme pga sänkt luftflöde.

Efter en månad har jag ungefär tappat lika mycket som mellan läge 3 och 4 (max) på fläkten och det är en dramatisk skillnad. Då kan jag inte längre värma hela huset med pumpen, utan tappar rätt många grader i de mer avlägsna rummet. Efter rengöring är funktionen tillbaka.

Alltså: Undeskatta inte betydelsen av att hålla filterna (och lamellpaket) rena! Kraftigt luftflöde har stor betydelse för pumpens förmåga att avge maximal värme med högsta flödet som sprider värmen runt i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Genom att värma VVB 30->65 grader på natten när elen är billig kan man köpa de 10kWh som behövs för 300l för 1kr istället för 2kr/kWh. Sparar pengar men ej kWh... (Kanske minimalt med kWh besparing på lägre läckage dagtid)

Jag vrider på den mekaniska termostaten med ett servo. Petar inte på starkströmmen... Funkat fint i 1.5år nu ( uppkopplad på nordpool sedan 1.5mån)

[bild]
Vi har fast pris fram till dec nästa år. Sen finns möjlighet att gå över på timtaxa. Däremot tvivlar jag på att jag skulle kunna klara av att få ihop prylarna och koden och få det att funka 🤓 Skulle nog bli både en och två svordomar.
 
Attitudeswe
S SuperDi skrev:
Vi har fast pris fram till dec nästa år. Sen finns möjlighet att gå över på timtaxa. Däremot tvivlar jag på att jag skulle kunna klara av att få ihop prylarna och koden och få det att funka 🤓 Skulle nog bli både en och två svordomar.
Har du elbil så är det svårt att ekonomiskt misslyckas med timpris

SE3 och några gånger fick man ladda för 1:40, men på totalen blir det betydligt billigare än värmen (som ungefär ändå är distribuerat enligt månadsrörlig profil)
 
  • Energiförbrukningsapp visar kostnader och kWh per kategori: uppvärmning, beteende, elbilsladdning, alltid på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.