Maskin eller redskap?
Just nu använder vi saxen. Finns det andra lämpligare verktyg?
CameraZOOM-20150622180856812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Kanske en elektrisk kantsax?
 
Uppskattar ditt inlägg. Vill helst veta till 100%.
Annars får man bara en pryl till.
 
Vanlig trimmer?
 
Jag ser inte riktigt på bilden hur hög kanten är i förhållande till gräset och jag vet inte vad du klipper resten med men jag kör gräsklipparen med ena sidans hjul på våra stenkanter. Blir ok. Det som inte gräsklipparen tar klipper jag med en batteridriven trimmer.
 
Jag använder en hederlig antik kantskärare när det "väller över", dvs nån gång per år, annars trimmern. Tror tyvärr att detta verktyg är svårt att få tag på.
kant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köpte nyligen en Fiskars kantskärare som liknar den på bilden ovan, fast svart. Den gör jobbet snabbt. Nu har vi knivskarpa kanter på tomten! Dom säljs överallt.
 
Ska fixa till en kantskärare imorgon och testa. Gräsmattan ligger lite olika högt. Allt mellan 1 och 3 cm högre än stenarna. Även jag tar topparna med gräsklipparen. Fast det är det som väller över stenarna som jag vill skära bort. Nu är det mörkt,men ska prova fota en färdig bit.
 
CameraZOOM-20150622220912684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vill jag det ska vara.
 
Prima. Då får man en redan vid 10 imorgon. Hoppas det funkar med den.
 
När jag har slitit ut eller lessnat på min kantskärare från Biltema så ska jag köpa en rejälare från Karlstad Redskap,
http://karlstadredskap.se/kantskarare-pro-art-14-110/

Vet ej vad den kostar eller hur bra den är egentligen, men tvivlar inte att den vinner matchen mot Biltemas hur lätt som helst.
 
ClasseClas skrev:
När jag har slitit ut eller lessnat på min kantskärare från Biltema så ska jag köpa en rejälare från Karlstad Redskap,
[länk]

Vet ej vad den kostar eller hur bra den är egentligen, men tvivlar inte att den vinner matchen mot Biltemas hur lätt som helst.
Kostar ca 350-400:-

Här är ett exempel
http://hulttra.winbasonline.se/SE/Catalog/redskap/26200115.html
 
Jag använder en gammal brödkniv, en sån med lite vågigt blad. Det är ju klart att man då måste krypa på knäna (jag backar) men det går fort...
 
anders07 skrev:
Jag använder en gammal brödkniv, en sån med lite vågigt blad. Det är ju klart att man då måste krypa på knäna (jag backar) men det går fort...
Man får helt enkelt se lite till hur stora mängder det gäller, visst om man har en "parhus" tomt att det kan funka att ta hela trädgården med brödkniv/rörisoleringskniv.
I mitt fall kör jag kanter mot plattor/häck/planteringar med kantskäraren (ca 200m sammalagt) och kanter mot natursten och liknande med i mitt fall rörisoleringskniv (brödkniv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.