vi vill bara bytta möblerna i badrummet som du ser badkaret sitter inte alls så bra. hade finnas en fin badkar som vi kunde ha i bredden hade funkat bättre, det är 120 cm bred. ett annat alternativ är att ha duschkabin men från vägen till underbrunnen är 105! om vi ta måtten från vägen men om vi tar från kanten blir ca 85-90 cm. eller bara en glas vägg! eller om du har en annan förslag???

en annan fråga är tvättställ är gammal och rör är synliga kan man byta mot en Tvättställsskåp istället tex såna från ikea?
 
  • 1797151_10203266345164068_461942272_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1781333_10203266348084141_105892931_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser trångt ut mellan toalettstol och badkar. Jag tror inte du får plats med ett tvättställsskåp utan att ta bort badkaret.
 
jo badkaret ska bort
 
Hej Elisa!

Jag flyttade nu ditt inlägg från Fråga inredningsarkitekten till delforum Badrum. Inredningsarkitekten (Christel) svarade bara under två timmar i tisdags kväll.

Hoppas dock att du kan få svar på din fråga här istället, från någon av oss andra.
 
ok :)
 
Hej!

Om ni tänker er en duschkabin så kanske det inte gör så mycket att golvbrunnen är utanför duschkabinen? Man kanske ändå vill ha någon möbel där ändå som skymmer avloppet lite. Annars kan man nog också bara bygga in den i en vit låda eller så.

Om du med glasvägg tänker en dusch utan kabin så skulle jag nog avråda det. Det är inte alls säkert att golv och väggar har det fuktskyddet som behövs för att klara att bli överspolade med vatten från en dusch dagligen. Ni har också rör som kommer från stammen bort mot toan, och de passerar ju (och är troligen skruvade i) den väggen som i så fall skulle bli duschvägg. Och det är inte heller rekommenderat (eller ens tillåtet om man bygger nytt).

Vill man sen göra en lite större insats (men ändå hålla det ganska enkelt) så skulle man ju kunna lägga på ett nytt klinkers-golv ovanpå det gamla. (Om ni inte gillar utseendet på det gamla förstås.) Golvet är relativt lätt att göra själv, lättare och mindre yta än väggarna. Det är dock inte alltid som det är rekommenderat, läs den här artikeln! http://www.byggahus.se/badrum/badrumsexperten-reder-ut-kakel-pa-kakel
 
nej golvet ska vi behålla det är med golvvärme. det är bara tvättställ och badkar som ska bytas inget annat. jag funderar på en sånt duschkabin från jula eller rusta istället för badkar? . jag tycker den från jula sitter finast, men inte säkert på att få plats där inne?!!
kabinen från jula är 120 cm 80 bred 222 högt ??!! badrummet är 122 cm bred x235 är högt 88 från vägen till underbrunnen , men vi kan dra ner den några cm, bara bredden badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som är lite problem . vad tror du?

www.jula.se/duschkabin-435030 120x80x 222. hur skulle funka med

www.rusta.se/duschkabin-deluxe-90-p95350041.aspx finns 90x90 och 80x80 men 222 hög.
 
Jag tycker inte att badrummet ser särskilt omodernt ut. Kanske en snygg matta på golvet och matchande handdukar och ett snyggt duschdraperi? Jag hade bytt ut krokarna, tandborstglasen och duschslangen - de andas dåtid.

Vad har ni för belysning?

Kanske ett snyggt spegelskåp kan ersätta spegeln?
 
badkaret är helt fel där
 
Om ni ska fimpa badkaret så tror jag att det är bättre att sätta in en glasvägg med dörr som delar av hela badrummet. Det kommer att bli mycket snyggare än en duschkabin.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om ni ska fimpa badkaret så tror jag att det är bättre att sätta in en glasvägg med dörr som delar av hela badrummet. Det kommer att bli mycket snyggare än en duschkabin.
Jag hade absolut inte vågat duscha direkt mot det golvet eller väggen. Och en duschkabin från Rusta hade jag nog också undvikt... Mest för att allt jag råkat få med mig hem därifrån har varit av usel kvalité.

Det såg väl perfekt ut med den från jula! Annars är här också en som är 90x90 på bauhaus: http://www.bauhaus.se/camargue-milano-duschkabin.html
 
Mikael_L
Andreas Lundgren skrev:
Jag hade absolut inte vågat duscha direkt mot det golvet eller väggen. Och en duschkabin från Rusta hade jag nog också undvikt... Mest för att allt jag råkat få med mig hem därifrån har varit av usel kvalité.

Det såg väl perfekt ut med den från jula! Annars är här också en som är 90x90 på bauhaus: [länk]
Du anar alltså en risk att det hela är fuskrenoverat, med dåligt utfört tätskikt under?
Och vattenskador i väggar och golv som följd?

Ja det är ju en sak som man givetvis bör fundera över. Badkaret är ju dock lika illa då också.

Själv håller jag med pelpet, ska badkaret väck för en dusch istället så blir det nog snyggast och bäst att balka av hela den delen av badrummet med duschdörrar eller draperi eller nåt, och sen ha en lyxigt stor duschplats där bakom.
 
Visst är det ett klinkergolv?
Vad är det för ålder på badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.