tommib
I analogi med det elmont säger ovan skulle jag också säga att det är lämpligt att sätta apparatdosor för strömbrytare i klädkamrarna där det enligt ritningen ska sitta en armatur med sensor. Att eftermontera en strömbrytare lär vara bra jobbigt. Att montera dit en dosa och några meter sladd när man bygger huset tar 15 minuter.
 
Vid ombyggnad av köket drog jag i stort sett så att varje uttag i köket har en egen dvärgbrytare. Dessutom ganska rikligt med uttag vid köksbänkarna. Skönt att slippa tänka på att inte kunna köra olika maskiner samtidigt bara för att inte överbelasta...
Blev en hel del dosor, slang och FK installerat bara till köket men som väl var så satt elcentralen placerad i källaren precis under en av köksbänkarna.
 
Bra tråd. På min lista har jag hittills mest sånt som redan nämnts. Det enda jag har med som inte varit uppe är att se till att om du drar nätverkskablar i huset, få rätt typ av kabel. CAT5 klarar "bara" 100 MBit/s. CAT5e och CAT6 fixar 1 GBit/s och CAT6A klarar 10 GBit/s. CAT6 verkar kunna klara 10 GBit/s om kablarna inte är för långa och anslutningarna görs bra. Jag tänkte försöka se till att det blir åtminstone CAT6 i det stjärnnät med patchpanel som det troligen blir i vårt hus.
 
  • Gilla
Maresk
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur menar du nu? Nolla måste dras fram till alla uttag, annars fungerar de inte. Du kanske menar till alla strömbrytare? Det finns det inte heller någon egentlig mening med. Om man ska installera dimmer eller någon puck av något slag är det enkelt att fiska fram en nolla. Det är inte tillåtet att montera något av det där själv ändå, så om man ändå bryter mot lagen kan man lika gärna göra två grejer.

Å andra sidan är det inte så betungande att dra fram nolla till alla brytare.
Sorry, jag var lite otydlig, jag menar så klart alla strömbrytare. Och nollkabel finns sällan där såvida man inte går igenom strömbrytaren till ett uttag under. Och precis som du skriver kan man dra det i efterhand från en kopplingsdosa eller takdosa, men det är knöligare när slangarna är långa och halvfulla.
Förutom detta så tycker jag inte man skall vara snål med extra tomslag/eluttag/nätverksuttag. Det tjänar man på i längden.
 
"Min" elektriker tyckte vi skulle koppla kyl/ frys på samma jfb som belysningen på toan, dit är man ju ganska ofta och reagerar direkt på om man inte har ljus tyckte det var rätt smart
 
  • Gilla
Rrrrr och 5 till
  • Laddar…
Här är några tankar som jag brukar försöka hålla mig till:
- Dela upp faserna i köket (så att du kan köra matberedare, mikro, vattenkokare samtidigt)
- Som tidigare skrivits, förbered för framtida installationer. Dra rör är billigt och enkelt när man bygger. Hellre för många än för få.
- Gödsla med eluttag i rummen. Det behövs alltid fler än man har.
- Elbils- och trefasuttag. Skönt att ha några uttag där det finns mer kräm i.

Lycka till!
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Central styrning av fönster belysning respektive utebelysning med hjälp av 2-kanals ljussensor. Kanal 1 styr fönsterbelysning, kompletteras med tidur och brytare om man vill släcka från tex 23:30.

Kanal 2 styr utebelysning utifrån inställt ljusvärde.
 
Dra minst 4 nätverkskablar till platsen för TVn. Vi har bara 2 och det räcker inte. WiFi är inte lösning.
 
Eklov, varför 4 nätverkskablar? Det går väl bra att sätta en liten nätverksswitch som delar upp till alla enheter bakom TVn!?
 
nino nino skrev:
"Min" elektriker tyckte vi skulle koppla kyl/ frys på samma jfb som belysningen på toan, dit är man ju ganska ofta och reagerar direkt på om man inte har ljus tyckte det var rätt smart
Jag skulle reagera på att lampan inte tänds i kylskåpet när jag öppnar det :)

Jag har satt kyl, frys, NAS, server, router och switchar på samma JFB, så jag garanterar att vi reagerar väldigt snabbt om den skulle lösa ut! Jag vill inte att något "simpelt" fel ska göra att jag inte kan komma åt mina dataprylar när jag inte är hemma.

Sist en JFB löste ut var det för att det runnit ner något kletigt bakom spisen och in mellan hane och hona i Perilex-kontakten.
Det var rejält svart mellan några faser, för JFB löste inte ut förrän felet spridit sig till PE-stiftet.
 
Mikael_L
Jag håller inte alls med om detta.
Jag tycker man delar upp huset på två JFB, de "farliga", eller ska vi säga dåliga grupperna. Uttag, belysning och apparater som har högre risk att lösa JFB. Här kommer först och främst uttag och belysning utomhus. Man kan fundera på att sätta TM, TT, DM här.
Hemma hos mig borde även uttaget som vi har brödrosten ingått i denna grupp, då vi inte haft något annat som lika många gånger löst JFB - pga idioter som pillrar upp bröd med gaffel, idioterna är alla ggr utom en just jag själv. :oops:

Sen resten av huset på den JFB som inte täcker någon direkt riskgrupp.


K KB-U skrev:
- Allt i tvättstugan, lyse, uttag och maskiner, på en jordfelsbryrare.
- Alltid enkeluttag för kyl/sval, kyl/frys, frys, frysbox och varje enkeluttag på en egen personsskyddsautomat.
- Värmesystemet, beroende på typ av anläggning, antingen egen jordfelsbrytare eller så den hårda vägen och ingen jordfelsbrytare alls på värmesystemet!
- Utebelysning och uttag ute på en egen personsskyddsautomat.
- Allt övrigt i huset, lyse, uttag, spis/spishäll, ugn och micro via en jordfelsbrytare.

Mycket uppdelning blir det och det kostar lite med några extra jordfelsbrytare, några personskyddsautomater samt en fysiskt lite större elcentral, men jag tycker det är värt det då det blir mindre sårbart vid eventuella problem.

EDIT: Kan även vara bra med en dedikerad personskyddsautomat för badrummet.
 
  • Gilla
Rrrrr och 2 till
  • Laddar…
Hmm, har man allt på samma JFB så kommer man alltid veta om något är fel. Det blir, så att säga, helt strömlöst i hela huset om någonting felar. Ju mer du delar upp desto större risk att du "missar" att något är fel. Är du t.ex. på semester och någonting är fel så kan t.ex. en granne se att allt är svart i huset på kvällen och då med säkerhet veta att även kyl/frys inte har ström.

Är man orolig för att bli helt utan ström så kan man sätta två JFB där den ena sitter på ett antal vägguttag och taklampor. Vi problem kan man då dra skarvsladdar från de uttag som fungerar tills felet är avhjälpt.
 
  • Gilla
Sofia o
  • Laddar…
L
nino nino skrev:
"Min" elektriker tyckte vi skulle koppla kyl/ frys på samma jfb som belysningen på toan, dit är man ju ganska ofta och reagerar direkt på om man inte har ljus tyckte det var rätt smart
När man är i farten , varför inte lägga köksfläkten på samma som kyl/frys och JFB för dessa
gemensamt , allt finns ju i köket , fläkten används dagligen , har gjort den i 10 år , förträfflig indikation på ev . stopp av kyl/frys
 
tommib
R rsa skrev:
Eklov, varför 4 nätverkskablar? Det går väl bra att sätta en liten nätverksswitch som delar upp till alla enheter bakom TVn!?
Det är skönt att slippa massa perifer aktiv utrustning och istället samla allt på ett ställe. Jag har nio eluttag och sex nätverksuttag. Det är precis så det räcker, en pryl till och jag måste sätta flera uttag.
 
Jag har bara skogs-TV och hade gärna haft antenn- och eluttag mitt på väggen i vardagsrummet. Då hade TV:n varit helt sladdlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.