DeesL skrev:
Finns det fortfarande folk som drar släp med bilar som väger under 1500? Vem i jösse namn skulle vilja ge sig ut på vägarna med ett sånt ekipage?
Förstår inte problemet.

IMG_0037_www2.jpg
 
  • Gilla
TobiasGren och 1 till
  • Laddar…
Du (eller den som kör) lär bli varse om problemet ;)
 
Det där gick klipp-stabilt!
 
DeesL skrev:
Finns det fortfarande folk som drar släp med bilar som väger under 1500? Vem i jösse namn skulle vilja ge sig ut på vägarna med ett sånt ekipage?
Med tanke på att tjänsteviken på min fullvuxna Passat är blott 1640kg så vill nog påstå att det är ett försvarligt antal bilar och ägare som kör olagligt på lördagarna. Det är bara att ställa sig vid återvinningen och titta.

En vanlig hantverkarbil, WV Caddy av nyare modell väger strax över 1500, så det är på håret.
V50, normalutrustad, 1480kg.
 
Redigerat:
V50, normalutrustad har ingen dragkrok ;)
 
Jag stod inför samma val förra våren och var först inne på att ett stort släp är ju alltid bra. Förutom när det ska betalas, förvaras, servas. Började sedan fundera på vad jag skulle använda det till och kom fram till att det är mest för att slänga skräp och handla lite byggvaror. Slutade med att jag köpte en obromsad Thulevagn med gallergrindar. Struntade i tipp då jag inte ska köra upp något på släpet. Mitt släp är samma konstruktion som det är på släpvagnarna som man brukar hyra fast utan broms då. Fördelen är att kärran i sig är betydligt robustare i konstruktionen än konkurrenterna som kanske får lasta några kilo extra. Men jag har hellre marginalen i konstruktionen än en siffra på pappret. 750-vagnar är dessutom helt skattebefriade vilket vagnar med högre totalvikt inte är. Skulle jag någon gång behöva ett annat typ av släp så kan jag hyra den gången och alla andra gånger så funkar mitt släp kanon för mig. Har aldrig kört så mycket släp som jag gör nu. Grymt nöjd över köpet. Bilen tackar mig också då jag aldrig stoppar in skiten i bakluckan längre. Älska släpkärra 😃 Älskar även vår nya Passat Alltrack med backkamera, bara att backa in kroken under kulhandsken och sedan haka på. Smidigt när man är själv vill jag lova 😃
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
En sak till som man ska titta på är att hela släpet är varmgalvat och svetsat. Billiga släp inte varmgalvade i hela konstruktionen och är dessutom popnitade. Betalade 14300:- för min Thulevagn (ny) inkl. lastgaller, lastöglor och lås.
 
Y
Funderade lite på en flakbil istället men där kan man ju prata om utgifter att äga och underhålla.
Galler och ramp funderar jag på, det känns snabbare än tipp när åkgräsklipparen och annat ska av och på.

Fast om vi släpper detta med vikter och så... Vilka fabrikat är bättre respektive sämre?

(noterade varmgalvat och svetsat)
 
Gallret är visserligen bra, men dyrt. Jag kör med lastnät (kostade några hundra på jula) på mitt släp och då får man på en bra hög med byggsopor.
 
Thule, Fogelsta och Brenderup är samma koncern och många vagnar är samma. Vet dock att av de vanliga vagnarna så är de med tipp klenare i ramen och i axeln.

Tiki har lite varierande konstruktioner.
Caravan som säljs på K-Rauta är popnitat och har väldigt klena grindar. Skippa helst alla stormarknadssläp.
 
pelpet skrev:
Gallret är visserligen bra, men dyrt. Jag kör med lastnät (kostade några hundra på jula) på mitt släp och då får man på en bra hög med byggsopor.
Galler är grymt när man ska köra iväg grenar då man kan komprimera ihop det betydligt genom att trampa runt lite ovanpå. Jag kör dock också med Julas lastnät ovanpå grindarna om jag har lite lättare artiklar i lasten. Man vill ju inte tappa grejerna.
 
Personligen skulle jag aldrig välja ett obromsat släp för det illa extrajobbet med underhållet vägs direkt upp med säkerheten och lastförmågan.
Sen att köpa ett större släp än man tänkt sig beror ju lite på vad man ska ha det till men under mina år med olika renoveringar m.m. så har jag aldrig saknat ett större släp än det 128X258cm som jag har idag.
Virke är inga problem och kanske skulle man sluppit åka nån extra gång till grusgropen MEN smidigheten väger upp det alla gånger.
Saknar ibland grindar men dom få gångerna dom skulle behövas väger inte upp priset samt att grenar m.m. tenderar att fastna när man ska lossa ett rejält lass med grenar och ris.
 
Har Sävsjö ssek 750 från 2005, blir 10 år nu i vår, och bromsad. Ännu inga problem, endast lite smörjning av kulkoppling och spärrhandtaget. Galvaniseringen håller bra och ingen rost syns, nypris då var 10.500:-.
 
Mitt släp på bilden ovan närmar sig också tio år. Det har som synes dubbla axlar och borde således vara en mardöm att serva. Det enda jag gjort i form av service, förutom att regelbundet smörja stödhjul och dragstång/påskjutsbroms är att jag

1. En gång har spänt upp bromsarna för att kompensera för slitage
2. En gång (precis nu faktiskt) har bytt gummibälgen på dragstången.

Jag tror att många kraftigt överdriver problemet med att serva bromsade släp.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.