kisumisu
Tack för alla bra svar hittils. Blev många bra svar!

Så egentligen klarar man sig gott med en standard domkraft.

Jag äger en domkraft som ska klara 1800kg. Den är dock riktigt gammal. Fick den 10 år sedan av en gammal gubbe som inte längre hade bil. Har dock fungerat bra!

Men man är lite nojig när det är ny bil och folk säger att hybrider väger så mycket.

Sedan ska läggas till att jag ägde en billig variant billig o billig gick väl på runt 500kr som inte höll min Volvo V70. Var ren tur jag hade denna andra domkrafterna i reserv. Höll på gå riktigt illa så man vill ju inte börja leka.

Däremot vill jag gärna byta hjulen själv speciellt när det är så enkelt i Kian, man bara hänger upp hjulen o skruvar fast bultarna!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Danska AC har trevliga, gummiring på hjulen så de rullar tyst, ingen skruvande för att låsa domkraften och sedan försöka lossa den och få okontrollerad sänkning. fjädrande låsning så lätt och kontollerad sänkning varje gång

Gummikudde https://www.gesab-sweden.se/webshop/lyftar/domkrafter/tillbehor-for-domkrafter/ac-gs1-p-8862.html

2 tons halvmeterslyftande med snabblyft / fotpump (de har en gäng olika kapaciteter och lyfthöjder)
https://www.gesab-sweden.se/webshop/lyftar/domkrafter/hydrauliska-domkrafter/ac-dk20q-p-8844.html
a77ceb151a94a94724cdb81005729049.jpg
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
En 12 kg domkraft flyttar du enkelt runt lite som du vill. Du kan släpa runt den på grusunderlag, förvara uppe på en hylla, ta med i bilen om du behöver använda den på annan plats eller till något annat osv.

En 50kg domkraft rullar du helst längs ett betonggolv eller asfalt och lyfter ogärna. Dvs den lär nog stå på golvet och ta plats när den inte används. Ska du ha den i en riktig bilverkstad, använda enbart inne i garaget och använda ofta är så klart en stadigare och tyngre att föredra.

Hemma för att använda någon enstaka gång/år föredrar jag personligen helt klar en lättare och smidigare. Du klarar dig gott med en 1,5T för de allra flesta vanliga bilar, även om du lyfter två hjul samtidigt.

Jag har själv även tyngre Kamasa men därav att jag till slut skaffade en lätt och smidig av hög kvalitet. Har även haft en nyare 2T Biltema som vägde 11 kg men den är verkligen sämre på alla sätt än Bahcon!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med vanlig pelardomkraft på 10 ton. Får man inte in den under bilen så är bilen för liten, inte domkraften stor...


En 10 tons pelardomkraft under en bil med en mejsel bredvid på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Haha, den där får jag ju knappt under ens om den ligger ner. Du måste ha en annan modell av sportchassie :D.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
G
Man ska ha två domkrafter, en som lyfter för lågt och en som är för hög att få in under bilen. Det har jag. Men då har jag även en del plankor förberedda för att lösa båda ovanstående problem;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Haha, den där får jag ju knappt under ens om den ligger ner. Du måste ha en annan modell av sportchassie :D.
Du får väl gräva en liten grop för domkraften? :crysmile:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
kisumisu
S skogstomten skrev:
En 12 kg domkraft flyttar du enkelt runt lite som du vill. Du kan släpa runt den på grusunderlag, förvara uppe på en hylla, ta med i bilen om du behöver använda den på annan plats eller till något annat osv.

En 50kg domkraft rullar du helst längs ett betonggolv eller asfalt och lyfter ogärna. Dvs den lär nog stå på golvet och ta plats när den inte används. Ska du ha den i en riktig bilverkstad, använda enbart inne i garaget och använda ofta är så klart en stadigare och tyngre att föredra.

Hemma för att använda någon enstaka gång/år föredrar jag personligen helt klar en lättare och smidigare. Du klarar dig gott med en 1,5T för de allra flesta vanliga bilar, även om du lyfter två hjul samtidigt.

Jag har själv även tyngre Kamasa men därav att jag till slut skaffade en lätt och smidig av hög kvalitet. Har även haft en nyare 2T Biltema som vägde 11 kg men den är verkligen sämre på alla sätt än Bahcon!
Var ju det jag reagerade lite att dem som lyfter mer väger flera gånger mer.

Får nog köpa en Bacho modell mindre eller helt enkelt köra med den jag har. Paijar den så får man väl sätta skydd under. Har faktist slarvat med det sistnämda förut.

Ja o plankor är bra ha under, brukar ha en rejäl stock under då jag har grus och dålig mark.
 
kisumisu
G OMathson skrev:
Man ska ha två domkrafter, en som lyfter för lågt och en som är för hög att få in under bilen. Det har jag. Men då har jag även en del plankor förberedda för att lösa båda ovanstående problem;)
Jo du har nog rätt eller om en paijar mitt i allt en lördag kväll, har erfarenhet av det sistnämda.
 
G OMathson skrev:
Man ska ha två domkrafter, en som lyfter för lågt och en som är för hög att få in under bilen. Det har jag. Men då har jag även en del plankor förberedda för att lösa båda ovanstående problem;)
2? de är väl långt ifrån tillräckligt. + billyft + lyftbord då förstås, för de kan man inte vara utan. Och nej, inget används varje dag, ren "vardagslyx" som tillhör bilägandet.

(nej, jag flyger inte till Thailand 2ggr/år. Föredrar vardagslyxen långt mycket mer)
 
F
Tokslut Tokslut skrev:
Danska AC har trevliga, gummiring på hjulen så de rullar tyst, ingen skruvande för att låsa domkraften och sedan försöka lossa den och få okontrollerad sänkning. fjädrande låsning så lätt och kontollerad sänkning varje gång

Gummikudde [länk]

2 tons halvmeterslyftande med snabblyft / fotpump (de har en gäng olika kapaciteter och lyfthöjder)
[länk]
[bild]
Skall man ha domkraft så är det absolut AC man tittar på först skulle jag säga. Inte billigast men helt klart bäst i rimligt prissegment. Ofta slankt byggda, man kan inte bara titta på minsta lyfthögd. Man vill ofta in till en balk och då krävs det att hela domkraften är rätt låg. Skulle säga att man får leta för att slå AC där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bomba och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 2,5 tons domkraft. Visst är den tung och jävlig ibland, men jag uppskattar att det är en höglyftande variant så man får in pallbockar utan problem om man behöver krypa. Sedan har jag använt den för att lyfta och räta upp lillstugan i två omgångar.(då fick den åka skottkärra över gräsmattan).
 
richardtenggren
F fsn skrev:
Skall man ha domkraft så är det absolut AC man tittar på först skulle jag säga. Inte billigast men helt klart bäst i rimligt prissegment. Ofta slankt byggda, man kan inte bara titta på minsta lyfthögd. Man vill ofta in till en balk och då krävs det att hela domkraften är rätt låg. Skulle säga att man får leta för att slå AC där.
Är inte Compac en värdig utmanare?
Nu har ju dock AC snyggare färg än Compac ;)
 
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är inte Compac en värdig utmanare?
Nu har ju dock AC snyggare färg än Compac ;)
jo, antagligen. Jag har inte använt nån Compac men precis samma tänk som AC med lågt chassi hela vägen in och inte bara låg lyftplattform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.