Helvete. Fastnade mitt i korsningen i samhället. Att man inte ens kan komma till huset! Har vinterhjul (utan dubb) Nokian men bilen bara ville inte. Tack till dessa främlingar som hjälpte mig.

Vad ska man ha för bil? Eller småla däck?
Har 215/55/17.
Eller bör man satsa på fyrhjulsdrift?

Vilken bil vintertid?
Har ni en spade med er?
 
Redigerat:
C
Plogar dom inte hos dig?
Själv har jag precis blivit med fyrhjulsdrift, och jag kan säga att dom extra decilitrarna bensin det går åt varje mil gör mig inte ett dugg, körde igenom en 30 cm hög snödriva in på jobbets parkering igår, och det var inga som helst problem. Då har jag ändå inte dubbdäck, har man det på kan jag inte komma på var det inte skulle gå att komma fram. Det skulle vara om man lyckas bli hängande med minst tre hjul i luften samtidigt, då.
 
Fyrhjulsdrift är trevligt. Audi Quattro? Vad som med drift på alla fyra lär hjälpa.
 
Tyresö
Till att börja med kan du vara med och kriga på den här tråden:

www.byggahus.se/forum/ovriga.../157675-dubbat-vs-odubbat.html

En spade och bogserlina ska man alltid ha liggande i bilen. Till våra bilar har vi Nokia Hakkapelitta DUBBADE DÄCK - och om du byter till DUBBADE DÄCK, så kommer dina problem vara lösta.
 
Redigerat:
Jag har haft 2 st V70 AWD och har nu en Passat 4Motion alla är kanon som vinterbilar i normalt vinterföre, även med blött och slask och drivor. MEN den enda bil jag har haft (har den kvar:)) som ALLTID tagit sej fram i alla lägen är min Jeep Grand Cherokee, 2-ventils V8 och bensindrift gör den inte till den billigaste bil jag har haft men däremot är det den mest praktiska bil jag ägt och den fastnar inte i snön :)
 
Jan-Å

perfekt. Du är rätt man att fråga. Volvo eller VW i 4wd?
 
Hm...själv kör jag en Toyota Avensis Verso som är varken fyrhjulsdriven eller...ja, egentligen ingenting utom rymlig. Men med vinterdäck och litet handlag tycker jag att jag klarar mig bra ändå. Fast då är jag ju född norrlänning.
 
Farzan skrev:
Hm...själv kör jag en Toyota Avensis Verso som är varken fyrhjulsdriven eller...ja, egentligen ingenting utom rymlig. Men med vinterdäck och litet handlag tycker jag att jag klarar mig bra ändå. Fast då är jag ju född norrlänning.
Och som "född norrlänning" kör du aldrig fast i snön? Eller har ett hemlig vapen?

Eller menar du att alla icke norrlänningar är dåliga förare?
 
kamilenski skrev:
Och som "född norrlänning" kör du aldrig fast i snön? Eller har ett hemlig vapen?

Eller menar du att alla icke norrlänningar är dåliga förare?
Är man uppfödd i glesbygd så lär man sig att ta sig fram även om
det är någon/några decimeter snö på vägen , ibland får man skotta
sig fram genom de värsta drivorna.....

De som inte klarar av de förutsättningarna flyttar till städer ,
bland annat stockholm , där de sedan alltid förväntar sig att
NÅGON ANNAN ska sköta plogning , sandning mm mm
 
"Alla icke-norrlänningar" kan jag inte uttala mig om men här i Stockholm ser man många som kör med för mycket gas och för låg växel. Var inte meningen som en gliring åt dig, Kamilenski - jag har givetvis ingen aning om hur du kör.
 
Nu har jag laddat med grejer i bilen. Spade, vantar, lina m.m.

Breda däck är kassa vintertid.
 
Milkshaken
Obs att Dubb endast hjälper där det är blankis, eller mycket hård packad snö. är det snö så hjälper inte just Dubben något....

Bil ja... Jag själv har en Toyota Rav 4 bensinare, manuell... Dragkapacitet 2 ton med E-behörighet....
Jag e jättenöjd med den, isynnerhet som jag kör till jobbet om nätterna, oftast innan snöplogarna har kommit ut....

Varför Toyota Rav 4...? jo för driftsäkerheten, kvaliteten,
om du köper en begagnad Toyota som är 24 mån eller äldre, och bilen varit servad enligt schemat, så får du TKG, Toyotas kvalitetsgaranti,,, I princip fulla garantier upp till bilen är 8 år eller gått max 15.000 mil.....
Bara detta borgar för ett tryggt beg-köp....
 
Vi funderade på byte. Tänkte på S80 aut D5. Men nu tycker jag man bör satsa på 4wd. Varje år lyckas jag köra fast. Borjar hata det!
 
Har haft en Passat 4Motion. Underbar bil! Skulle gärna ha en sån igen men behöver en större bil. Har just nu en Sharan - tyvärr inte 4Motion då dessa inte är lätt att hitta beggade för en peng som plånboken tillåter.
 
Jag kör utan dubb och utan problem. Har snökedjor i bilen för de fåtal fastkörningar jag haft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.