2an skrev:
Det låter ju endel av fläkten men de går ju ha dom igång endast när man är uppe..

Kom på en sak visst va huset ett 1 plans??
Det kanske går göra förrådet på vinden/loftet.. ::)

Du behöver inte ta en hel lastbil för dom har våg på bilen men dom flesta har minst 3 ton som gräns för att det ska bli fraktfritt..

Jag betalar 1480:-/ton på bulk/lösvikt medans storsäck ligger på ca 1800:-/ton o småsäck ca 1850:-/ton.. 1 ton innehåller 4800-5000 kWh/ton..

52300:-/år i driftskostnad... :surprised:
Det lät otroligt högt för att endas va 77 m2.. :-?

det skulle vara 25300:-/år ;D
japp det är enplans, har funderat på d oxå, men hur ska man isf få upp pelletsen på vinden?

hur många m3 är 3 ton pellets ca?
 
ungefär 4-5m3
 
Mattiass skrev:
det skulle vara 25300:-/år  ;D
japp det är enplans, har funderat på d oxå, men hur ska man isf få upp pelletsen på vinden?

hur många m3 är 3 ton pellets ca?
Då ser de bättre ut.. ;D

Det är bara ett rör på väggen som lastbilen kopplar slangen till o sen blåser dom upp pelletsen..

Pellets väger 650-670 kg/m3 därför bör förrådet vara på minst 5-6 m3 för att det kan vara svårt att fylla det helt då det inte är flytande.. ;)
 
det kanske blir mycket med 3-4 ton pellets på vinden.. sen ev har jag funderat på att göra om taket (det är dålig lutning på utbyggnaden) och isf skulle det gå att göra ett sovrumm uppe på vinden..
men det vore kanske enklareatt bygga på vinden, slipper ju skruva upp pelletsen då..

skulle man ha förråd under huset kan man ju fylla på själv oxå, utan lastbil om man så vill..

vad brukar man bygga pelletsförrådet av?
nån som vet något bra ställe att köpa en skruv? (ifalla man skulle ha förrådet under huset)
 
Mattiass skrev:
vad brukar man bygga pelletsförrådet av?
nån som vet något bra ställe att köpa en skruv? (ifalla man skulle ha förrådet under huset)
Bygg förrådet med 22 mm golvspånskiva..

http://www.mafa.se/ har skruvar mm för pellets..
 
nu har jag skaffat en kamin iaf, det vart en ecotec tyr.. så nu är det väl bara till att fixa skorsten och att bygga förråd, hur ma nnu ska göra det, för att göra det lite enkelt har jag funderat på att ta t.ex en ek tunna, typ gammal öl tunna och använda som förråd, och ha den brevid kaminen..
dämmer det mycket när man häller i pelletsen?
något särskillt man ska tänka på ang skorstenen? vid montering å så? :-?
 
Bara du är förskiktig så dammar det inget.. ;)

Skär upp säcken o lägg ner öppningen mot botten sen lyfter du säcken då dammar det inget..

Smart ide med en ektunna då det går få det som en snygg prydnad oxå.. :)
 
jo precis, tänkte leta reda på nå dyligt, dels så det blir finare och så det rymmer mer pellets..

tack för all hjälp allihopa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.