Hallå.
Jag undrar lite vad ni tycker att jag borde investera mina pengar i för någon rolig maskin. Jag har ca. 3-4000kr till mitt förfogande. Det är inte så att jag har något stort behov av någon speciell maskin, men som husägare antar jag att man behöver en hyfsad arsenal.
Jag har skruvdragare som funkar och en Hitatchiklinga. Vad kan man mer tänkas behöva ? Gersåg? Sticksåg? Tigersåg?
Ös på med förslag gärna med märke/modell.

Mvh Johan
 
En Fein multimaster
eller Boschen gop eller vad den heter går just nu att hitta i paket med en miniskruvis och massa tillbehör för ungefär de pengarna hos tex Fredells eller här
http://www.proffsmagasinet.se/multiverktyg.html
 
Redigerat:
Ville kjøpt en Bosch GST135 for de pengene. En skikkelig stikkis strenger man alltid.
 
Jag lägger också en röst för en Fein Multimaster. Köp den från england så har du dessutom en lusentapp över till att slänga med något annat kul i ordern. Kanske en stöthyvel, den har man mer nytta av än man kan tro.
 
Egentligen är jag benägen att hålla med båda lägren. En bra sticksåg har du mycket nytta av och multimaskinen har man otroligt mkt nytta av när man väl har köpt en.

Kanske fundera på en kompromiss och försöka få råd med en bosch gst 135 och en billigare bosch multimaster?

Beror också lite på framtida renoveringsprojekt. Du kanske ska regla mycket eller bygga staket och då hade jag snabbare satsat på en kap & ger typ bosch gcm8s eller liknande

MVH Lorant
 
Köp ingenting. Spara dessa pengar och fortsätt spara. Har du inget behov i dag ligger grejerna bara till ingen nytta. När du väl behöver något, har du kanske sparat ihop mera slantar och kan köpa en bättre maskin eller vad du då behöver.
 
JanneL skrev:
Köp ingenting. Spara dessa pengar och fortsätt spara. Har du inget behov i dag ligger grejerna bara till ingen nytta. När du väl behöver något, har du kanske sparat ihop mera slantar och kan köpa en bättre maskin eller vad du då behöver.
Jaha och helt plötsligt hoppar kloka gubben fram och är sådär jobbigt förnuftig. Kan ingen moderator ta bort detta inlägg som knappast kan höra hemma i detta delforum som ju är byggahus högsäte för onödiga inköp?





I övrigt tycker jag du har helt rätt Janne, men om nu någon vill hjälpa till att investera oss ur lågkonjunkturen så ska det uppmuntras....d^_^b
 
Redigerat:
Det är urdumt att INTE handla NU!
Dubbla gärna budgeten!

Har man ingen:
Kap/Ger, tiger, stick, sänk, cirkel, bords-såg, excenter, hörn-slip, fräs, multimaster etc etc alla av proffskvalitet... så ska man inte ha egen bostad, då kan man bo på hotell eller en koja i skogen.;)

Det är nästan som att jag som censurens största motståndare åxå skulle kunna tänka mig att just dumkloka inlägg som detta från JanneL inte bara skulle deletas utan även den besmittade hårddisken skulle brännas, folk som läst inlägget skulle få besök av farbröder i vita rockar. Nationella instatsstyrkan borde redan vara påväg i sina helikoptrar och pansarfordon till Janne........
:cool:
 
För att inte få besök av farbröder i vita rockar.... så sällar jag mig till den skaran som förordar en bra sticksåg som den mest användbara verktyget. Därefter möjligen en multimaster, men har själv aldrig känt en saknad av denna typ av maskin. En rejäl högtryckstvätt finns det också alltid användningsområden för.
 
Här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html har vi diskuterar lämpliga verktyg för villaägaren/husbyggaren tidigare.

Om du bara vill köpa något så röstar jag på en multimaster, fein eller bosch. Det är en riktigt trevlig maskin, som jag har mycket nytta av.

Rent generellt så är det många som köper sina bra verktyg för långt in i husbygget - när bygget är nästan klart så uppgraderar man från en power-super kap/ger till en blå bosch och inser att så skulle man gjort för länge sen.
 
Daniel_N skrev:
Rent generellt så är det många som köper sina bra verktyg för långt in i husbygget - när bygget är nästan klart så uppgraderar man från en power-super kap/ger till en blå bosch och inser att så skulle man gjort för länge sen.
Så rätt,

Har själv bla ett "valv" i vardagsrummet som tillkom INNAN jag hade bra kap/gersåg, sänksåg och bra frässtål.. jag retar mig varje dag... andra ser det nog inte dock. Finns även lister mm som inte är exakt 45gr gerade.

När tid finns så kommer jag att göra om. Detta är bestraffningen för att jag INTE handlade i tid.:@
 
Mikael_L
Köp en användbar maskin som just nu är vrålrea på eller finns att fynda på blocket.

Det är många som köper sina maskiner innan själva behovet uppstår och kan därigenom spara en slant eller få en bättre maskin för samma pengar än om man tvingas köpa den när behovet väl uppstått (och alltså är tvungen att betala ord pris).

Som exempel har jag köpt en blå bosch handöverfräs på blocketannons för runt en tusing, har inte behövt använda den än, men j**** va skönt den dagen behovet kommer, att slippa lägga upp 3000 för en proffsmaskin alt nöja sig med en Ferm.

Så mitt råd är, besök alla butiker du vet som brukar ha trevliga verktyg, kolla erbjudanden och grabba alla kampanjblad, välj sen nåt som är mycket prisvärt just nu, som du tror du kommer ha framtida användning för.

Sen är det givetvis totalt vansinne att köpa sånt man inte behöver, men jag har gjort så i flera fall och inte ångrat mig. :cool:
Jo det motsatta har också hänt, en CD-bilstereo som var så superbillig att jag var tvärt tvungen att köpa, sen låg den i bokhyllan i 2-3 år, och när den väl kom in i en bil så var betydligt bättre apparater ännu billigare ... :blushing:
 
Bra verktyg är ALDRIG onödiga!
I väntan på fälttjänst gå det faktiskt att ha dem som gosedjur:D
Finns inget bättre än att smyga ner i verkstan och smeka senaste tillskotten:blushing:
 
SweMax...hmm vet inte om jag håller med dig där 24/7.............

Ska man köpa en maskin i förtid så skall man naturligtvis göra ett klipp. Och TVEKA INTE! För typ en vecka sedan så sladdade jag 5-10min på att ringa på en GTS10 för 3k på Blocket... Suck har haft mardrömmar varje natt efter att jag naturligtvis var för sen med denna.
 
Nimajneb skrev:
SweMax...hmm vet inte om jag håller med dig där 24/7.............
OK, men liiite kan man väl få överdriva:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.