Y Yrrol skrev:
Om tanken är att stänga all ventilation i hela hemmet.
Så kan du även fokusera på att stänga köksfläkt och badrumsutsugen, för det är dessa två som skapar vakuumet i hemmet, som gör så uteluft vill ta sig in.

För gör du inte det, så kommer det som du säger dra in luft på nya platser. Det kommer upplevas som att det drar, golven kommer bli kalla.
- Och att stänga allt kommer bidra med fukt och mögel vilket inte är gynnsamt för någon av er som bor där.

Vet att smörjoljor börjat vara livsmedelsklassade så det bör finnas lim som är det med.
[länk]

Tusen tack!!! Det var verkligen ett riktigt bra tips. Och var inte orolig för att vi ska mögla igen då vi har fler ventiler som kommer vara öppna, de vetter åt ett annat håll och de har ett helt annat skydd framför sig (utomhus).
 
F Förvirrade Hönan skrev:
jag har fler ventiler, men de är inte utsatta på samma sätt som denna ventil och när jag testade att täcka över hålet så gick vi från 88-99 pm2.5 (som vi har under någon timme varje vardag) till under 10 pm2.5.
Har du någon teori om varför just denna ventil släpper in så mycket partiklar? Finns det någon utsläppskälla utomhus vid det fönstret? Vedeldande granne? Bilar på tomgång? Kraftigt trafikerad väg?
 
Jag vet varför, men det är tyvärr inget jag kan påverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.