Bra att du är med Paul, men hur skulle du lösa frågan?

TS och jag har ju samma fundering (bara att jag har ca 1dm mer höjd till snedtaket), varav jag hade en lösning.
Hur ser din ut?
 
När det gäller ett våtrum är det värt att betänka vad som sker när man duschar, reglerna för våtrum har ändrats till det lättare när det gäller materielen i konstruktionen, problemet är sällan fel materiel utan avsaknaden eller felaktig ventilation, de flesta våtrum har undermålig frånluft.
Störst påfrestning av ytskiktet ges vid dusch, badning ger inte samma luftfuktighet även om man använder dubbla mängden hetvatten.
Bastu kommer att på sikt medföra att delar av regelkonstruktionen med tiden rör sig (pga. hård värme) vilket medför att tätskiktet brister.
Taket har alltid och kommer alltid att få mest fukt på/i sig, så att inte tro att det finns byggnormer gällande tak i våtrum är lite missförstått.
Till snedtaket så är det inget snedtak utan en snedvägg! Alltså gäller samma zonklassning för väggar oavsett om de är ovala,sneda eller mot förmodan raka.
Kan uppfattas som kritiskt att skriva så här, men det går alldeles utmärkt att bygga med nästan vilket material som helst i ett badrum med rätt VENTILATION och självklart branschgodkända spärrsystem.

Måste skriva att jag har "pappgips" i väggen hos mig i våtrumet, träfiberskivor i taket, ingen ångspärr, kakel på väggarna, golvvärme under klinkers, ej godkänd tröskel, vilket inte spelar någon större roll....
Jag är fullt medveten om vilka regler som gäller eftersom jag jobbar inom den branschen samma som Paul...
Däremot är jag fullt medveten om att vid en läcka/vattenskada i mitt våtrum så kan jag inte förvänta mig någon ersättning från försäkringsbolaget....
Bör tilläggas att vi äger våran fastighet och inte banken, då kan man laborera lite mera utan att någon blir sur... (förutom tanten)
 
Okej!!
Tack för alla svar/funderingar...
Jag tror jag kör på min lösning: 28x70 glespanel cc300 på vägg, och 45x70 i tak i zon 1 med dubbla lager fermacell.Och i zon 2 får de bli osb+fermacell..Sedan ev. kortling med massivt virke i zon1..Då behöver jag knappast vara orolig iaf.

Många tack/Baritz
 
Varför 45x70 i taket? Spotlights?
 
T
Baritz skrev:
Okej!!
Tack för alla svar/funderingar...
Jag tror jag kör på min lösning: 28x70 glespanel cc300 på vägg, och 45x70 i tak i zon 1 med dubbla lager fermacell.Och i zon 2 får de bli osb+fermacell..Sedan ev. kortling med massivt virke i zon1..Då behöver jag knappast vara orolig iaf.

Många tack/Baritz
Bygger du ett skyddsrum/badrum:D
 
JOW skrev:
Bra att du är med Paul, men hur skulle du lösa frågan?

TS och jag har ju samma fundering (bara att jag har ca 1dm mer höjd till snedtaket), varav jag hade en lösning.
Hur ser din ut?
Jag förstod bara inte poängen med att vika ut tätskiktsfolien över glesen och SEN gipsa utanpå det... :rolleyes:

Jag har byggt ganska många badrum och alla jag känner i branschen gör på samma sätt som mig...

Vanlig gips i snedtak och vanligt tak samt målning med våtrumsfärg...

Jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med detta...
 
Japp, jag vet att du pysslar med det, en stor anledning till att jag frågade vidare.
Ska man följa bkr/bbv så får man avsluta tätskiktet 10mm under takbeklädnad.
Och om det ska räknas som en snedvägg och inte tak så ska det ju vara våtrumsgips och folie osv, eller matta.
Därmed borde våtrumszonerna vara takhöjd - 10mm.
Om man nu befarar att det kan stänka/strila vatten upp i taket bör ju köra tätt enligt konstens regler, men det är ju tak, eller?
Om man då gipsar taket efter man har satt folien, målar taket med "rätt" färg så kan inte eventuellt vatten hamna på "baksidan" av folien. Det är det som är poängen.

Vad menar du med problem? Fuktrelaterade eller frågeställningen i sig?
Googlar man bilder "badrum snedtak" så finner man båda varianterna, men det kanske bara är en utseendefråga.
 
Det normala uttrycket är snedtak och inte snedvägg och därav menar jag på att det räknas som tak.

Dock köper jag din idé med att det skulle hetat takhöjd -10mm kanske...

Jag menar "inga problem med fukt i snedtak och tak som målats med våtrumsfärg där man endast kört tätskikt på vägg".
 
Hmmm...Sorry 45x70 i "snedttak/snedvägg" för att jag ville få i 45mm extra isolering.. 28x70 i raka taket, inget skyddsrum hehe...
 
Jag tycker samtidigt att det är konstigt att sluta med tätskiktet 1 cm under "snedtaket",borde väl snarare vara 1 cm upp på snedtaket...Är det inte lite risk för ev. "sättningar/rörelse" (sprickbildning) i just skarven mellan stödbensvägg och "snedtak"...Bara en fundering...
MVH/Baritz
 
Bartiz: Ja, 10mm fick jag ifrån informationen i röda rutan nere till höger i BBV10:1 sidan 13.

Och det är ju inga krav på taket, därav kan du sluta 10mm under taket. Och så högt kommer ju inte vattnet normalt, om man inte, som i våra fall har snedtak.

Tätskiktets avslutning mot tak
För att undvika nedsmutsning av tak kan väggens tätskiktsbehandling
normalt avslutas max 10 mm under
tak/väggvinkeln.
Jag tror inte att man kan få fram rätt eller fel i det här läget, utan, var man får analysera sitt användande av badrummet.
Om du hade haft en dusch mot snedtaket, hur hade du gjort då? :)
 
Redigerat:
För min del får det nog bli tätskikt i "snedtaket" också.Jag har övertygats med hjälp av er...
Med tanke på att jag kommer ha slang med duschmunstycke,och dessutom har 2 små vildar som jag vet,kommer spruta upp i "snedtaket".
Tack återigen för alla svar...
MVH/Baritz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.