Många enskilda vägar har bidrag för underhåll och då är de i de flesta fall öppna för allmänheten, men det är svårt att se när man kommer körande;)
 
-MH- skrev:
Man kan hindra trafik på privat mark genom att sätta upp en skylt motorfordonstrafik förbjuden. Ja, det får man.
Men då får man väl inte själv köra där heller? :)

Och problemet med tilläggsskyltar togs ju upp i tråden om att beträda byggnadsställning: Skriver man "Gäller ej behörig trafik" så framgår det inte hur man vet om man är behörig eller inte.

Och hur gör eventuella besökare som man bjuder hem? Hur vet de om de är behöriga eller inte?
 
Nerre, det du tar upp är nog bara ett problem om man sitter framför datorn.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är möjligt, men det togs upp i tråden om byggnadsställning att Trafikverket (eller vilka det nu var) konstaterat att "Gäller ej behörig trafik" inte var bra för det är för otydligt vem som är behörig. "Gäller ej fordon med tillstånd" var det som rekommenderades har jag för mig.

http://www.trafikverket.se/contenta...bc9e283848c0ca41/utmarkning_forbudsmarken.pdf

Sid 17
Texten ”Gäller ej behörig trafik” är olämplig eftersom det inte framgår vilken trafik som är behörig.
När texten ”Gäller ej fordon med tillstånd” används ska vilka som har tillstånd specificeras i den lokala trafikföreskriften.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Många enskilda vägar har bidrag för underhåll och då är de i de flesta fall öppna för allmänheten, men det är svårt att se när man kommer körande;)
Ingen bom = kör.

Har man statsbidrag får man inte sätta upp en bom.
 
Om det sitter en skylt med motorfordonstrafik förbjuden får du ej köra där. Bom kan vara opraktisk om det är mycket privar trafik.

Nerre, som du själv såg är det inget problem att sätta upp en skylt.
 
-MH- skrev:
Man kan hindra trafik på privat mark genom att sätta upp en skylt motorfordonstrafik förbjuden. Ja, det får man.


Jag ställer mig även frågande till om det skull behövas ett hinder för att stoppa vandrare/bilförare, om det är på en villatomt. Äve om det är en skogstomt utan hinder får du inte smuyga omkring utanför fönstren. Eller gräsmatta till öppen äng. Avstånd från boningshus varierar med omständigheterna, men närmare än 10-15 m skulle jag ha svårt att tro att man får gå. Man får förstås gö utanför fastighetsgränsen, så om den allmänna vägen är 3m utan för sovrumsfönstret är det inget problem.

Har alltid undrat över gamla lansvägar som går genom gårdsplaner, och där vägarna är helt privatägda idag. Jag själv brukar gå på dem och stödja mig på någons slag urminnes hävd. ;)
Som du är inne på beror det mycket på hur det ser ut utanför huset. Ibland kan 20 m vara för nära och ibland kan tre meter vara OK. Det jag tycker är viktigt att poängtera att en obehörig inte får kvarstanna på en villatomt (ej att förväxla med hela fastigheten) om den som bor där (behöver inte vara fastighetsägaren) motsätter sig intrånget. Om man säger åt vederbörande att försvinna och detta inte hörsammas kan det bli fråga om hemfridsbrott, även om tomten inte är omgärdad med staket och grindar.

Den här tråden skulle alltså vara lite intressantare om det vore så att TS tidigare blivit tillsagd att inte använda uppfarten. I så fall blir det nämligen intressant hur själva tomten är disponerad, d.v.s. hur mycket TS användande av uppfarten rimligtvis kan störa den som bor i huset.
 
-MH- skrev:
Om det sitter en skylt med motorfordonstrafik förbjuden får du ej köra där. Bom kan vara opraktisk om det är mycket privar trafik.
Det är i mina ögon VÄLDIGT opraktiskt att sätta en sån skylt på sin egen infart, eftersom då får man själv inte köra där...
 
harry73
Allemansrätten gäller inte på en villatomt längs en villagata i detaljplanerad område, och att sätta ditt en förbudsskylt är onödig. Och att besöka en fastighet ger dig inte rätten att parkera på fastigheten, även om det ofta är helt ok att göra så.

Men som med så mycket handlar det mycket om att visa hänsyn och störa så lite som möjligt. Finns det ingen vändzon , då tror jag att folk uppskattar det mer om man vänder där det finns möjlighet än att man backar hela vägen ut och kör över ett litet barn.
 
Nerre skrev:
Det är i mina ögon VÄLDIGT opraktiskt att sätta en sån skylt på sin egen infart, eftersom då får man själv inte köra där...
Är du allvarlig? Du har ju själv skrivit hur Trafikverket vill att man skall göra.

Edit: Som jag trodde, gällde bara Trafikverkets egna vägar.

"
Omfattning
Riktlinjerna omfattar endast tillämpning av de vägmärken som anges i dessa riktlinjer och ska tillämpas enbart i det sammanhang som det sägs här. Riktlinjerna ska tillämpas av Trafikverkets regioner på det allmänna statliga vägnätet.
"
 
Redigerat:
Plåthuset skrev:
Som du är inne på beror det mycket på hur det ser ut utanför huset. Ibland kan 20 m vara för nära och ibland kan tre meter vara OK.
Jag har svårt att tänka mig att 3 meter kan vara OK, om det gäller villatomter med staket/häck och gräsmatta innanför frma till huset. Enda fallet är om fastighetsgränsen går där, men om fastigheten är normalstor så skulle jag mena att tomten och fastigheten sammanfaller. Och det gäller givetvis även ev. uppfarter på fastigheten.
 
Jag vet inte om vi pratar om varandra här.

Om man själv vill köra där så kan man sätta tilläggsskylten "Gäller ej fordon med tillstånd". Men då måste det finnas dokumenterat nånstans vilka fordon som har tillstånd.

Visst, så länge det bara är man själv som ska ha tillstånd är det enkelt, men hur gör man när släkten kommer och ska hälsa på etc? Eller när man har ringt efter rörmokare som ska komma och fixa en vattenläcka, rörmokaren kommer åkande och ser skylten, han har inget tillstånd så han får inte köra in. Eller när barnen får skjuts hem av nån kompis föräldrar, de har inget tillstånd... (Hos oss är det P-förbud på gatan.)

Visst, 99% struntar antagligen i skylten i ett sånt läge. Men ponera nu att din sura granne också har en sån skylt, och kompisens föräldrar som ska skjutsa hem dina barn tar fel infart. Vips har de kört mot förbudet in på grannens infart, och den sura grannen tänker inte låta dem komma undan med det...
 
Har du någonsn råkat ut för att detta skulle vara ett problem? Att ägaren till en skyltad väg har blivit bötfälld?
Att rörmokaren har vänt?

Jag tror nej. :)
 
En allmän förbudsskylt lär inte ha någon som helst betydelse för tillåtligheten av att använda uppfarten som vändplats.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
-MH- skrev:
Har du någonsn råkat ut för att detta skulle vara ett problem? Att ägaren till en skyltad väg har blivit bötfälld? Att rörmokaren har vänt?
Nej, men jag har heller aldrig sett nån som har skyltat sin infart med Motorfordonstrafik förbjuden.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.