SueCia skrev:
Jag håller med om att andra saker ska prioriteras högre, det är sättet han framför sin åsikt på som stör mig.

Han går emot mäklarnas uppfattning om att Fiber faktiskt ökar värdet på fastigheten, sen tror han att folk som skaffar fiber gör det bara för att surfa snabbare, han har bestämt sig för att Fiber bara är en modegrej som han absolut inte tänker haka på.

Här säger mäklarna att frågor om fiber är en av de vanligaste frågorna och något som mäklarna i förhand börjat kolla upp före visning bara på grund av detta, att då säga att det inte påverkar värdet är absurdt.
Men är inte sånt väldigt individuellt och beroende på vart man bor? För mig kunde i fiber kvitta mer, de vi köpte huset av hade inte dragit in det och vi hann inte med i det billiga priset. Inget jag sörjer. Och där vi bor (liten ort utanför medelstor stad) säljs nästan alla hus före budgivning eller efter en skenande budgivning. Fiber eller ej. Du kanske bor på ett ställe där husen inte är så attraktiva i sig?
 
Jag skiter komplett i om en fastighet har fiber eller inte. Jag surfar nu genom luften (ingen aning vad det heter) och skulle aldrig betala ett öre extra för fiber i en fastighet.
 
S
FruJosefsson skrev:
Men är inte sånt väldigt individuellt och beroende på vart man bor? För mig kunde i fiber kvitta mer, de vi köpte huset av hade inte dragit in det och vi hann inte med i det billiga priset. Inget jag sörjer. Och där vi bor (liten ort utanför medelstor stad) säljs nästan alla hus före budgivning eller efter en skenande budgivning. Fiber eller ej. Du kanske bor på ett ställe där husen inte är så attraktiva i sig?
Husen här brukar ha 2-3 budgivare efter andra visningen, iaf de husen jag kollar på, och landar runt 1.1-1.4 miljoner, alltså inte jätteattraktiva områden.

Men säg att 10% av alla husspekulanter i åldern 25-35 år har fiber väldigt högt på prioriteringslistan eller rentav som ett krav. Det betyder att utan fiber så exkluderas dessa 10% medans med fiber inkluderas dom, vilket bäddar för högre budgivning.

Vi har 3 personer

1: Gillar huset, bryr sig inte om fiber, har maxtak på 1.5 miljoner
2: Gillar huset, fiber är ett krav, maxtak 1.6 miljoner
3: Gillar huset, fiber är inte ett krav, maxtak 1.7 miljoner

Om huset har fiber så kommer ju budgivare 2 vara med o driva upp priset till 1.6 miljoner och sen förlora budgivningen mot budgivare 3, men huset vart "värt" 100 000 extra pga. den extra budgivaren.

Vi skulle kunna säga att du då är budgivare 3, du älskar huset och hade satt ditt maxtak till 1.7 miljoner, men för dig var fiber inget viktigt, men du budade mot en kille som budade på huset upp till 1.6 miljoner som INTE budat på huset om det inte gått att få fiber där.
 
S
Thomas_Blekinge skrev:
Jag skiter komplett i om en fastighet har fiber eller inte. Jag surfar nu genom luften (ingen aning vad det heter) och skulle aldrig betala ett öre extra för fiber i en fastighet.
Lite offtopic, men kul att du flikar in med dina preferenser :) Förövrigt så har du ingen aning om du betalar extra för fastigheten pga. att den har fiber, exemplet ovan visar exakt varför du kan få betala extra för fiber trots att du inte vet vad du ska ha det till.
 
Just fiber tror jag är en vettig investering på landet. Det möjliggör till viss del distansarbete, vilket gör bostaden mycket attraktivare. Visst funkar det med 4G, med fiber är ofta mycket bättre.

Tak och badrum är givetvis mycket viktigare.

TS - hur går det med renoveringen?
 
Marie S skrev:
Första året tänkte jag prioritera bergvärme, avlopp, badrum, fiber, dränering och isolering av källargrund, byta avloppsstammarna, köpa till mark från grannen och att röja i trädgården. Tänkte att det kunde vara lämpligt att göra alla grävarbeten i samma veva. Borde jag istället prioritera några andra renoveringar för att få en så bra värdering som möjligt? Grävarbeten etc lejer jag bort. Resterande renoveringar, förutom el och vvs tänkte jag göra själv.
Du borde nog i alla fall vänta med att köpa mer mark. Det låter inte som du kommer att hinna med speciellt mycket trädgårdspyssel de närmsta åren så risken är att du har tre meter hög sly på den när det väl är dags att börja odla.
 
SueCia skrev:
Husen här brukar ha 2-3 budgivare efter andra visningen, iaf de husen jag kollar på, och landar runt 1.1-1.4 miljoner, alltså inte jätteattraktiva områden.

Men säg att 10% av alla husspekulanter i åldern 25-35 år har fiber väldigt högt på prioriteringslistan eller rentav som ett krav. Det betyder att utan fiber så exkluderas dessa 10% medans med fiber inkluderas dom, vilket bäddar för högre budgivning.

Vi har 3 personer

1: Gillar huset, bryr sig inte om fiber, har maxtak på 1.5 miljoner
2: Gillar huset, fiber är ett krav, maxtak 1.6 miljoner
3: Gillar huset, fiber är inte ett krav, maxtak 1.7 miljoner

Om huset har fiber så kommer ju budgivare 2 vara med o driva upp priset till 1.6 miljoner och sen förlora budgivningen mot budgivare 3, men huset vart "värt" 100 000 extra pga. den extra budgivaren.

Vi skulle kunna säga att du då är budgivare 3, du älskar huset och hade satt ditt maxtak till 1.7 miljoner, men för dig var fiber inget viktigt, men du budade mot en kille som budade på huset upp till 1.6 miljoner som INTE budat på huset om det inte gått att få fiber där.
Byt ut ordet "fiber" i dina exempel mot "nyrenoverat kök" eller "dubbelgarage"... Olika attribut är värda mer eller mindre för olika människor och fiber är inget som är mer unikt än andra attribut. Absolut kan det få budgivare 2 att lägga sitt maxbud men samma budgivare kanske tackar nej för att huset saknar något annat som hen värderar högre.
Du tycker personen som tycker fiber är oviktigt "trollar" och att han har svårt att se saker från andras perspektiv. Jag tycker du gör samma sak åt andra hållet.
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
Våra grannar har ett hus likvärdigt med vårt - skillnaden är att vi har nyrenoverat kök och de har fiber och 1 sovrum mer. Vårt är värderat högst.
 
SueCia skrev:
Fiber påverkar inte standarden på huset.
Fiber ökar inte värdet.
4G kan ersätta Fiber då bandbredd är det enda som betyder något.

Det är grovt vilseledande för de som inte är insatta.


Nu står det i TS första inlägg vad huset kostar och vad "standardhusen" kostar i området, så både du o jag kan nog räkna ut att det inte är några centrala stockholmsvillor vi pratar om.
Och ska förtydliga mig lite.
Man bör ställa sig frågan höjer en investering på 50k värdet av huset om man installerar fiber, eller äts det upp av icke fungerande badrum, behov av nytt tak, grund dränering m.m.
Fiber kan mycket väl göra det intressant för en budgivare att buda men den budgivaren kan också vara den budgivaren som väljer att avstå då det finns mycket att prioritera trots indragen fiber så man helt enkelt väljer ett annat hus.
Inte allt för ovanligt.
Nej bandbredd är inte allt det var bara ett exempel jag nämnde i föregående tråd om någon undrar, då oftast komsumenten mäter sin hastighet i bandbredd.

Självklart väljer dom flesta inte 4G som fast anslutning om man kan välja fiber, men det betyder inte att 4G är värdelöst eller obrukbart om det fungerar där man använder det, Landet, hemmet eller vad det nu är.
och pröva kan man alltid göra man binder sig inte för något fungerar det inte eller man inte är nöjd så kan man ju alltid betala de där 50k, så det är inte så att tillfället försvinner.
 
S
FruJosefsson skrev:
Våra grannar har ett hus likvärdigt med vårt - skillnaden är att vi har nyrenoverat kök och de har fiber och 1 sovrum mer. Vårt är värderat högst.
Det säger absolut ingenting om någonting egentligen. Ett hus kan vara värderat högre av den anledningen att den ligger längre upp på gatan. Det enda man kan gå på är om investeringen i fiber kan resultera i fler budgivare, där finns ingen tvekan.
 
De siffror jag sett på värdeökning pga fiber är i storleksordningen 20000-50000kr, men det går förstås aldrig att koppla en specifik åtgärd till en viss summa.

Hur det är på landsbygden och fibervärde vet jag inte men jag skulle misstänka att fiber är viktigare på landet än i stan. Kopparnätet avvecklas ju först på landsbygden, och 4G-täckningen är ofta sämre.
 
De flesta på detta forum får villatidningen. Den senaste tar upp frågan om fiber. De har då frågat olika sakkunniga på området. Långsiktig infrastruktursatsning, snittpriset är 18.000. Anses vara en förbättringsåtgärd med avdrag 22 procent av investeringskostnaden.

Det nämns även byalag, samfälligheter etc för att få ner priset på bredband.

9. Räcker det inte med mobilt bredband eller adsl?
Beroende hur många man är i hushållet och vilka vanor man har kan det gått räcka med mobilt bredband eller adsl i dag. Men hur ser behovet ut i morgon.....förändrat tv tittande senaste 5 åren....utan behovet i morgon. Hon nämner även utvecklingen på sjukhusområdet vilket gör att äldre kan bo kvar hemma etc.

Några exempel
Min granne har oregelbunden hjärtrytm. Han har apparat uppkopplad till dator på sjukhuset som täcker ca 2,5 mil. De ringer honom när de ser en förändring och när han behöver komma in på kontroll. Han känner sig tryggare och är inte lika orolig vilket ger honom bättre livskvalité.

I vårt område var det 40 av 41 som anslöt sig till fiber. En del skulle bara ansluta sig men ej använda det utan ha det som en säkring/investering för framtiden. Priset som erbjöds var väldigt förmånligt om nästan alla anslöt sig. En del använder fortfarande adls beroende på avtal men de flesta har kopplat upp sig.
 
Redigerat:
Mitt tips (inget vetenskapligt..) (y)

Etapp ett:

- Lägga nytt yttertak, lägga dit tegelpannor (är inte taket tätt, är ingen annan renovering nödvändig ju..)
- Renovera köket, är från 50-70-talet (ett fungerande kök är a och o, behöver inte vara finast eller nyast i världen.. men ska gå att använda och laga mat i)
- Renovera badrummet (ett badrum som fungerar är viktigt, man måste ju gå på toaletten..duscha tvätta osv..)
- Byta ut avloppsstammarna från kök och badrum (lika bra att göra på en gång, i samband med att du tar tag i avloppet och renovering av kök o bad)
- Anlägga nytt avlopp med ny 3-kammarbrunn och infiltration, dagens lösning är inte godkänd (det är värdeökande att få till allt med avlopp..för det är sådana saker man förutsätter funkar när man ska köpa hus.. och blir jobbigt/kostsamt när man måste göra om)
- Ta bort plastmattor och slipa trägolven (troligen värt att göra i samband med att det rivs i kök/bad.. ifall ni drar nya rör nånstans.. el eller liknande)
- Måla väggarna vita/ljusa (troligen värt att göra i samband med att det rivs i kök/bad.. ifall ni drar nya rör nånstans.. el eller liknande)

Det estetiska är annars (värdemässigt) hugget som stucket tror jag, då de flesta vill göra om sånt när man flyttar in iaf.. men för dig som ska värdera.. så kan känslan vara viktiga.. om det idag är tex fläckar på väggen, mörka murriga färger osv..


Etapp 2:

- Byta ut oljepannan mot bergvärme (det förutsätter att du idag har en fungerande värmekälla, om dagens panna inte fungerar alls.. så skulle jag flytta upp denna till etapp 1)
- Isolera vindbjälklaget (det är om du inte har nån isolering att tala om.. då bör det fyllas på.. har du okej.. så skulle jag flytta ner det till etapp 4.. för det är svårt att räkna in /ekonomiskt vid "liten skillnad")

Etapp 3:

- Dränera och isolera källargrunden, källaren är fuktig och puts har släppt från väggarna (om källaren inte är integrerad del av huset, så skulle min prioritering göra att den hamnade lite längre ner.. för man vill ju ha klart boendeytan först - om det är öppet från källaren upp till boendeplan.. bara trappräcke typ.. ingen dörr.. så skulle jag nog prioritera om)
- Renovera tvättstugan i källaren (dags att göra när dräneringen är klar..)
- Måla och kitta om fönster, sätta på tätningslister (sätta tätningslister skulle jag göra direkt om det var extremt dragit, i övrigt skulle jag börja renovera fönster när "det värsta" andra var gjort.. så gör vi själva nu)


Etapp 4:


- Bygga altan på husets södra sida, sätta in altandörr i matrummet (dräera först!)
- Måla om garaget och byta ut garagetaket (prioriteringarna är ju olika och det beror ju lite på hur dåligt allt är.. men jag brukar se det som så att huset först.. resten sen..)
- Installera fiber (jag älskar internet och jag skulle betala mycket för fiber.. men det är en lyxsak.. som kommer långt ner på listan.. jag föredrar att ha både kök,tak, badrum, avlopp, värme osv.. innan jag kommer till fiber)
- Anlägga köksland (sånt man hinner med på sidan av, oavsett etapp egentligen..bara för det är kul och det kliar i fingrarna...)
- Röja i den övervuxna trädgården (röja på sina håll kanske måste göras i samband med avloppet.. men annars när man har tid.. )


Svårplacerat:
- Ev. Köpa mark av grannen så att jag får bättre plats att odla. Kostar totalt kanske 60 000 kr för mark och lantmäteriförrättning att köpa 2000-3000 kvm. (skulle eventuellt göra det först själv, ifall jag skulle vilja anlägga nya avloppet /infiltration.. på den delen av marken - om marken inte skulle användas till det.. skulle jag vänta tills nånstans kring etapp 4)

Lycka till oavsett :)
Hoppas du kommer posta lite renoveringsbilder framöver!

MVH Sandra
 
S
Snigla skrev:
- Byta ut oljepannan mot bergvärme (det förutsätter att du idag har en fungerande värmekälla, om dagens panna inte fungerar alls.. så skulle jag flytta upp denna till etapp 1)
- Isolera vindbjälklaget (det är om du inte har nån isolering att tala om.. då bör det fyllas på.. har du okej.. så skulle jag flytta ner det till etapp 4.. för det är svårt att räkna in /ekonomiskt vid "liten skillnad")
Dessa 2 åtgärder i kombination med varandra kommer nästan garanterat leda till mögelproblem på vinden. I etapp 2 måste isåfall även åtgärdande av ventilation ingå, man ändrar ventilationens förutsättningar totalt när man ändrar uppvärmning till värmepump samt att man kyler ner vinden när man isolerar mer.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag skiter komplett i om en fastighet har fiber eller inte. Jag surfar nu genom luften (ingen aning vad det heter) och skulle aldrig betala ett öre extra för fiber i en fastighet.
Det visar också vilken typ av människa du är och tänker på detta område. Inget fel med det vi är alla olika i intresse uppfattningar och åsikter. Även några kändisar trodde inte på internets utveckling och möjligheter.
Har du barn som samtidigt vill använda internet räcker det inte till. Vill du använda din tv som skärm för internet eller smart tv så kommer troligen skärmen att hacka när du ska titta. Tv tittande har börjat förändrats under senaste åren och kommer att fortsätta att förändras. Folk säger upp sina abonnemang och vill inte vänta till nästa vecka när de vill se en serie. Därför laddar de hem dessa när de har tid och slipper anpassa sig för tider och reklamtider. Är man inte intresserad och inte använder internet så mycket så räcker det säkert till. Det är därför man kan välja mängden nedladdning från internet både på 4 g och mobiltelefon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.