Har min stuga kallställd om vintrarna . Har avtappningskranar strategiskt utplacerade läs riktigt lågt som jag tömmer systemet. Blandaren till duschen skruvar jag loss. Vattenlåsen fyller jag med t-röd.
Första året plockade jag inte ner duschblandaren och då fick jag byta två o-ringar i den . Ska du dit någon gång då och då under vintern så är det varmställd stuga som gäller men du kan ju ha lägre temperatur i alla fal. Skaffa någon värmekälla som går att justera temperatur med telefon eller wifi.
 
H Håessge skrev:
Givetvis men så var inte konstaterandet!
Det var det väl? Nu slipper TS betala el för en värmeslinga som drar el hela vintern? Denna förbrukning hade ju TS antagligen räknat med men slipper ni behöva betala den (obefintliga) kostnaden?
 
Drömminge Drömminge skrev:
Hej! Vi skrev på för ett lantställe/torp för några dagar sedan och får tillträde länger fram. Mäklaren sa på visningen att det var vintervatten och värmeslinga. Nu visar det sig att det är vattenledningar på frostfritt djup men ingen värmeslinga. Mäklaren har per mail bett om ursäkt för att han sagt fel men säger också att eftersom ledningarna ligger på frostfritt djup är det ändå vintervatten. Jag är inte ute efter att sätta dit någon men undrar hur stor blir skillnaden för oss som köpare? Ledningarna måste ju komma upp någonstans, och risken är väl stor att de riskerar att frysa i anslutning till huset? Vi kommer använda huset som fritidshus och tänkte framförallt värma med vedspis och kamin var tanken, förmodligen är vi där mer sällan under vinterhalvåret. Men med dessa ledningar behöver vi väl ha värme på året om? Är detta giltigt skäl att t.ex häva ett köp eller eller få avdrag på köpeskillingen? Tack på förhand!
Man bör inte kallställa ett hus med "vintervatten". Har inget med värmeslingan att göra. Har du värmeslingan på men med tryck i inkommande vattenledning har du skapat goda förutsättningar för katastrof om strömmen går... (Eller snarare när den kommer tillbaka...)

Man bör alltså stänga av inkommande vatten utanför huset "på frostfritt djup" - oavsett om man har värmeslinga eller ej (även om man har underhållsvärme - strömmen kan gå närsomhelst...)

Är du orolig för att inkommande ledning fryser där den går in i huset så ringer du en röris som kopplar in en värmeslinga. Risken för det beror på grundkonstruktionen men fritidshus står ju ibland på plintar eller har andra konstruktioner som skule kunna vara riskabla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.