Hoppas att det funkar, lycka till :).
 
Speedgelb skrev:
Hoppas att det funkar, lycka till :).
Tack!
Kan knappt göra något annat än sitta härinne och häcka, och räkna räkna räkna på den förbaskade kalkylen man räknat på nu i 3 veckor :-/ ... vill ju veta nu! ;D
 
Idag talade jag med kvinnan på Nordea, som med hennes egna ord sa "jag säger inte nej, hade det varit upp till mig hade jag lånat er pengarna nu, men de som bestämmer ser gärna att ni sparar åtminstone 50.000 kr till" ... och så fortsatte hon tipsa mig om olika tips för att spara ihop pengarna så snabbt som möjligt.

Så det är det vi ska göra nu.
Måste bara bli av med sambons lägenhet (hyresrätt :-X) först, så vi kan bli av med hans dumma lån och kan spara rejält varje månad. Hans lägenhet + lån kostar 7.000 kr netto varje månad :-/

Vi har räknat ut att vi borde kunna spara 10-11.000 kr/månad när hans lägenhet är borta. Men det blir ju "bara" 120-132.000 kr/år .... ska man verkligen behöva vänta i 2.5-3 år för att få köpa sig ett hus? Känns så tröstlöst.
Vi skulle ju helst velat ha haft det klart innan det är dags för barn (inom kort). :-/
 
Hej LillaSandra

Vi har ochså haft utmaning m kontantinsats. Avtal m Nordea via Myresjöhus om 100.000 i kontantinsats på et lån på ca 2.1. Vi har dock inte dom pängarna nu (började m ca 20.000), utan kommer att klara (hoppas vi) spara dom från och med april i år tills april nästa år. Kan det vara en möjlighet även för er?

Ser dock ut som vi måste snacka lite till m Nordea ang lite extra för lite tilval forståssss ;)
 
Det är naturligtvis svårt att få till höga summor i ett "sparkonto" för de försvinner lätt.

Man kan alltid fråga sina föräldrar. De har knepet att alltid ha cash även de säger det är ont om cash ;D

Fick låna nyligen för insatsen på 90.000 tror jag det var. Nästa dag hade jag dem på kontot plötsligt...

1 år har gått och de har ej nämnt det så man får hoppas de glömt bort den skulden :-X
 
Behandlar man sina föräldrar så?? :surprised: Tur man inte har sådana barn!
DET ÄR VÄL KLART ATT MAN INTE GLÖMMER 90 TUSEN, GÖR DU?
 
Hoppas den sista meningen från Mr Coolman var lite skojjigt , annars tyckar jag ochså at man inte får behandla sina föräldrar så. Dessutom: om man har syskon så borde dom ochså ha "rätt på" 90.000 i så fall, till ex som del av förskott på arv.

Och det går faktiskt at spara; sätta pängar i fond eller på sparkonto som är spärrad för uttag till ex.
 
Coola ner dig lite Solana ;)

De har ej sagt en enda knyst! Bara att jag gjorde ett bra köp och allting ser fint och bra ut och att jag sköter om huset...

Kan väl ligga i deras bakhuvve "Va duktig vår son är. Vi har ej brådska kräva honom på dem"

Har de ej behov av de 90.000 som jag hade så varför prata om det? Lär väl tas upp när de dör eller vad som helst om 20 år.
Eller om Sambon får ett jobb där det blir 2 löneinkomst i hushållet när idag f.n. bara min lön.
Eller om jag plötsligt äger en Porsche å värde 500.000 då lär de säga "Fin bil. Hur med de 90.000 kr?" :p
 
Coolman skrev:
Det är naturligtvis svårt att få till höga summor i ett "sparkonto" för de försvinner lätt.

Man kan alltid fråga sina föräldrar. De har knepet att alltid ha cash även de säger det är ont om cash  ;D

Fick låna nyligen för insatsen på 90.000 tror jag det var. Nästa dag hade jag dem på kontot plötsligt...

1 år har gått och de har ej nämnt det så man får hoppas de glömt bort den skulden  :-X
Du skojar, va...
I annat fall hoppas dina 90 000 betraktas som förhandsarv!
 
Skulle jag låna pengar av mina föräldrar, eller min sambo av hans, så skulle vi göra upp om en avbetalningsplan.

Vi skulle kunna låna runt 100.000 av min sambos föräldrar, och kanske 50-60.000 av min mamma. Vi ska räkna lite på det, för vi kommer då ha som målsättning att betala tillbaka pengarna så snart som möjligt!
Ingen av våra föräldrar har hus utan de har alla lägenheter.

Jag vet att min brorsa fått en hel del betalt av mamma eftersom han bodde hemma väldigt länge och pluggar fortfarande, medans jag flyttade hemifrån direkt vid 18 års ålder och klarat mig på egen hand sen dess. Så lite har man väl att ta igen av mamma - men vill inte utnyttja henne utan betala tillbaka så snart som möjligt!

Vi ska räkna lite på det.
Just nu sparar vi 4.000 kr/mån, men som sagt så borde vi kunna spara mer så snart vi blivit av med sambons lägenhet.
 
Calle Anka skrev:
Heaven and hell...så är det att bygga hus....

Säg precis som du skrev här till bankkillen....får du inget positivt svar så prova med andra banker....

Östgöta Enskilda Bank har en lösning, om man har sitt bolån i banken får man samma ränta som lånet på sitt checkkonto....kolla de mindre bankerna!

/Calle
Går det att få en vice versa-deal (samma bolåneränta som checkkontoränta...) ;D
 
Coolman skrev:
Coola ner dig lite Solana ;)

De har ej sagt en enda knyst! Bara att jag gjorde ett bra köp och allting ser fint och bra ut och att jag sköter om huset...

Kan väl ligga i deras bakhuvve "Va duktig vår son är. Vi har ej brådska kräva honom på dem"

Har de ej behov av de 90.000 som jag hade så varför prata om det? Lär väl tas upp när de dör eller vad som helst om 20 år.
Eller om Sambon får ett jobb där det blir 2 löneinkomst i hushållet när idag f.n. bara min lön.
Eller om jag plötsligt äger en Porsche å värde 500.000 då lär de säga "Fin bil. Hur med de 90.000 kr?"  :p
Känner mig rätt cool  8). Tycker fortfarande att det är ett jäddrans dåligt sätt å resonera!!
Jag är förälder (3 st) och har föräldrar själv, som just exakt för 4 veckor sedan gav oss 30 och lånade oss 70, men det skulle ALDRIG falla mig in att "hoppas dom glömt det". Jag har redan tagit upp detta 70 lån för en vecka sedan och bara påminner dom om att de kommer tillbaks ...vad det lider...
Sedan är det svårt å veta vad folk tänker, jag vet inte hur mina föräldrar tänker heller... om man inte frågar dom :p
 
LillaSandra skrev:
men vill inte utnyttja henne utan betala tillbaka så snart som möjligt!
Precis mitt resonemang :). Om man har lite föreställningsförmåga så har säkert de flesta av våra föräldrar slitit för att vara där dom är idag, iaf har mina det. Då ska väl barnen inte tacka dom på sådant sätt att utnyttja sina föräldrar!?
LillaSandra, lycka till med ditt/ert sparande och du ska se ni får ett hus tillslut, jag lovar!!
 
LillaSandra skrev:
Kan informera om hur det gått (med Handelsbanken) .... har nu fått svar tillbaka på mitt mail till bankkillen. Han svarade att även om vi hade väldigt god marginal på det belopp vi vill låna och de godkänner vårt egna arbete som egen insats så vill de inte att man har en boendekostnad på över 50% av ens inkomster, även om man har bra lön.

Det känns bra att nu ha fått ett vettigt svar, jag kan köpa att banken inte vill att man har en för hög boendekostnad, även om det känns snopet att man aldrig ska få njuta riktigt av att ha bra lön  :-/
Det var ju ett underligt resonemang av banken. Så om jag har 1 milj netto i månadslön (vilket jag inte har) och skulle få en boendekostnad på 550 000 kr så skulle banken neka mig lånet pga av "50 procentsregeln" trots att jag skulle ha 450 000 kr kvar att leva på?? Märkligt resonerat...
 
Om du har en miljon i disponibel inkomst och 550 000 i boendekostnader så har du nog stora problem om räntorna väl börjar stiga...

550 000 i boendekostnader kan du få om du köper t.ex. en 15-miljonersfastighet som är taxerad till 5 miljoner. Skulle du göra det med "bara" en miljons nettoinkomst om året? Det räcker att räntan höjs med ett par procent innan räntorna äter upp mer och mer av dina inkomster, samtidigt som priset faller på fastigheten. Ju högre andel av inkomsten som går till boendet, desto känsligare är man för förändringar på bostads- och räntemarknaden, det är det som är anledningen till bankens resonemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.