Så arg!!! >:(
Berättade ju om besöket på Handelsbanken i måndags där vi bad om byggnadskreditiv på 3.1 milj utan insats. Bankkillen gav oss ett muntligt ja med motivationen att vi hade så stora marginaler på månadskostnaden att det var inget snack alls. Han skulle skicka de formella papprena i veckan.

Idag ringde vi eftersom vi inte fått något än, då sa han att de tyvärr sa nej :surprised: pga att de helst ser att vi kan gå in med 10% själva (alltså 310.000 kr). Nu var det tyvärr sambon som ringde och han är en riktig mes ::), hade jag snackat med killen hade jag allvarligt ifrågasatt hela mötet i måndags! Vi fick ju muntligt ja! Har hur mycket marginal som helst om man ser till månadskostnad.

Vad fan gör vi nu?! ???
Är det ens någon idé att tjaffsa med dem? Eller ska man direkt gå på annan bank? Blir så trött på detta! Vi kommer ju göra egna insatser värda minst 300.000 kr!
 
Kan tillägga att bankkillen tydligen sa nu att det var ju lite konstigt med tanke på att lånekalkylen såg så bra ut ..... så börjar undra om de ändrat policy nu pga sänkt ränta?!
 
ta ett stort snack med bank mannen!

Fixar han inget vettigt åt er så prova andra banker.
Sådant skit snack ska man inte tåla från "proffsbanker"

/matte
 
Heaven and hell...så är det att bygga hus....

Säg precis som du skrev här till bankkillen....får du inget positivt svar så prova med andra banker....

Östgöta Enskilda Bank har en lösning, om man har sitt bolån i banken får man samma ränta som lånet på sitt checkkonto....kolla de mindre bankerna!

/Calle
 
Najsig banksnubbe.... >:(

Vad jag gillar personer som först säger en sak, för att sedan ta tillbaka det.....

Han bör stå för det han sagt, annars byt bank!!!

Kan tillägga att det även i mitt hem huserar en viss fågelart... ::)
 
Severus skrev:
Najsig banksnubbe.... >:(

Vad jag gillar personer som först säger en sak, för att sedan ta tillbaka det.....

Han bör stå för det han sagt, annars byt bank!!!

Kan tillägga att det även i mitt hem huserar en viss fågelart... ::)
Jag håller som bäst på att formulera ett mail till killen med några väl valda ord som beskriver vad vi anser om deras beteende! >:(
Ser nu att jag var rätt upprörd när jag skrev första inlägget - både stavfel och fel ordval på många ställen ::) ;D
Ja, dessa mesar har ju sina styrkor och svagheter .... att snacka med banktjänstemän är uppenbarligen inget som tillhör fågelartens styrkor! ::) ;)

Ska passa på att även maila till min kontakt på FSB. Hon sa redan i telefon (när jag ville boka in ett möte) att det inte var någon idé att jag träffade henne med mindre vi kunde lägga in 20% i egen insats, men sen gilrlade jag en fälla ;D och tvingade henne att i 30 min bli övertalad av mina kalkyler och vackra ord med en sambo bredvid som bara nickade och log :-* .... tog 1 vecka innan hon återkom med beskedet att hon ville att vi skulle träffa en person på deras Skogås-kontor som bättre kunde bedöma hur marknadsläget ser ut i just Trångsund (där tomten är). Så vi resonerar som så att det ju måste betyda att det ändå finns en chans att få ett ja hos FSB. Eller vad tror ni?
 
Jag tror att ni säkert får ett kreditiv hos någon bank!
Ibland hänger det på VEM man får tala med...
Även hos samma bank så kan man få olika svar.

Var såååå missnöjd med Nordea år 2001 då vi sålde en bostadsrätt och behövde ett tillfälligt lån till vårat nya boende.(handpenning)
De sa nej, trots att vi hade påskrivna kontrakt och skulle till ett billigare boende.

Idag ger de oss byggkreditiv på 3,3 mille. :surprised:
En fembarnsfamilj, där en studerar på universitet, och en kör taxi...Och bara eget arbete som kontantinsats.

Så olika det kan vara
 
Nu har jag skickat iväg ett LÅNGT mail till killen på Handelsbanken och dels förklarat varför jag tycker hans besked är helknasigt och dels bett om att få veta VARFÖR vi absolut måste kunna gå in med 300.000 kr kontant i egen insats! (kort sammanfattning)

Får se om man får något svar och i så fall vad svaret blir. :-/

Ska passa på att träffa FSB (min bank) och SEB (sambons bank) under tiden så man inte tappar ännu mer tid!
 
Med handlesbanken verkar det ju uppenbart vara så att er kontakt har fått bakläxa.

Det är aldrig den enskilda tjänstemannen som slutligt beviljar ett lån i den här storleksordningen, och det gäller även om det är kontorschefen som gett löftet.

Meao så är det sannolikt ingen större idé att försöka övertyga er kontaktman om det felaktiga i beslutet, han har sannolikt fört er talan inför beslutsgruppen.

Jag tror även att det skulle kunna vara ide att prata med det handelsbankskontor som ligger i ert "nya" område (om det inte är där ni varit). Handelsbanken har en ganska decentraliserad organisation. Så olika kontor kan göra VÄLDIGT olika bedömningar.
 
Hempularen:

Jo, visst förstår vi att det är så! Men iom att vi hört av flera andra som lånat av just det här handelsbankskontoret (som ligger i det område där tomten ligger) som fått lån utan ett öre i egen insats (och detta i år) så tänkte vi att det kanske går att övertala dem. Oavsett vad så vill jag ha svar på varför eget arbete inte räknas som egen insats i det här fallet vilket jag skrivit i mailet. :(

men som sagt så kommer vi gå på SEB och FSB nu direkt ändå för att inte förlora tid ifall det är hopplöst med Handelsbanken.
 
Ett tips, kolla med Nordea också. Jag har otroligt bra erfarenheter av deras kontor i Spånga, vissa andra kontor påminner om gamla Sovjet. Men det kan vara värt att ge deras kontor i ert område en chans också.
 
Byt bank!!! Banken skall vara tacksam att ha dig som kund och agera därefter, inte tvärtom!!! >:(

Kan som jämförelse berätta hur VÅR bank agerar: Vi skulle på pengar utbetalda från en försäkring, och skulle köpa en bil för de pengarna. Det bar sig inte bättre än att pengarna fastnade på vägen, och bilen stod klar för leverans, och jag skulle till Uppsala MED nya bilden. Ringde banken, fick snabbt som ögat ett litet lån på nästan 70.000, utan uppläggningsavgift och annat. Betalade tillbaka en vecka senare då pengarna kom, kostade knappt 100:- sammanlagt i räntor. Det enda jag behövde jaga personligen i banken var att skriva på lånehandlingarna och hämta ostväxeln, allt annat, återbatalning och sånt, skötte vi via mail och telefon. SÅ ska en bank vara!!!
 
Kan informera om hur det gått (med Handelsbanken) .... har nu fått svar tillbaka på mitt mail till bankkillen. Han svarade att även om vi hade väldigt god marginal på det belopp vi vill låna och de godkänner vårt egna arbete som egen insats så vill de inte att man har en boendekostnad på över 50% av ens inkomster, även om man har bra lön.

Det känns bra att nu ha fått ett vettigt svar, jag kan köpa att banken inte vill att man har en för hög boendekostnad, även om det känns snopet att man aldrig ska få njuta riktigt av att ha bra lön :-/
 
Den bedömningen borde kunna skilja mellan banker.

Om banken faktiskt tycker att ni har för lite pengar över så skall man kanske vara lyhörd och fundera på om man möjligen håller på att förköpa sig. Men det är ju inte det dom säger.
 
Hej Lilla Sandra !

Jag tror mer på att bankerna vill ha minst 10 %
som en förlustgaranti om ni tvingas att sälja huset efter att ni har byggt det klart.

/Sokrates
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.