Tidigt i min bostadskarriär råkade jag ut för en dåre som förväntade sig att jag skulle lämna lägenheten ren som en operationssal. Det var en massa tjafs och hot om att jag skulle få betala städfirma. Efter det ser jag alltid till att köparen går med på att endast grovstädning ingår, annars finns det alltid någon annan som vill köpa...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
När vi köpte stuga i fjällen så lämnades allt. Tydligen vanligt förfarande. Några tavlor, sängkläder, tv och ett gammalt renskinn va allt förra ägaren plockade med sig. Blev en del vändor till tippen men fantastiskt skönt att ha det relativt komplett från tillträdesdagen.
 
Tänk också på att köparen normalt tar över fastighetsavgift, soptömningsavgift mm i proportion till hur stor del av året säljare respektive köpare äger hust
 
C
Som köpare är man nog generellt sett rätt OK med att "ärva" diverse lösöre, stå för städningen eller transportera bort skräp, men då skall man kommit överens om det från början så att köparen kan planera utifrån de förutsättningarna!
Lagom kul överraskning att inse att det måste flyttstädas när man står där med flyttlasset.
 
Ibland är det så att man flyttar från ett hus till ett annat och då kanske man vill ta med sig vissa saker, t ex parabolantenn, kanske en omonterad innerdörr (som är köpt i efterhand).
En stege som är till för att ta sig upp på taket ska lämnas.
När det gäller vedförråd kanske man behöver litet ved till sin nya bostad. Om man inte längre har tillgång till ved i sitt nya boende, varför inte dela det i hälften med köparen?
Om det inte är massor med virke kan det väl vara hyggligt (?) att lämna det.
Rishögen ska tas bort såvida man inte kommer överens om annat.
I slutändan kan man kanske tycka att om säljaren fått bättre betalt än vad han/hon hade förväntat sig så kan man säkerligen vara litet extra givmild med dessa saker :)

Saker som skulle kunna diskuteras ska man som säljare berätta att man tänker ta med sig.
Säg att du har en spis från Molteni eller kanske Electolux (Grand Cuisine) som kostar hur mycket som helst och att du är i behov av en sådan utrustning. Då ska man anmäla att den kommer att bytas ut mot en mer vanlig spis.
 
Ska man ta med sig saker som har signifikant värde bör man ta med det reda i prospektet. Annars tror jag att köparen vill pruta ner priset i motsvarande grad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lös stege behöver inte lämnas utan endast fast monterad stege/steg, dvs glidskydd och det som är monterat på taket för att sotaren ska komma upp till skorstenen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
R Rogero skrev:
Ibland är det så att man flyttar från ett hus till ett annat och då kanske man vill ta med sig vissa saker, t ex parabolantenn, kanske en omonterad innerdörr (som är köpt i efterhand).
Parabolen får du inte ta med.
 
K Kyleman skrev:
Lös stege behöver inte lämnas utan endast fast monterad stege/steg, dvs glidskydd och det som är monterat på taket för att sotaren ska komma upp till skorstenen.
Rätt säker på att du har fel, det som behövs för att sotaren ska komma upp på tak ska finnas till fastigheten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stege som räcker upp till taket och parabol ska lämnas kvar. Däremot boxen som hör till parabolen får du ta med dig, den anses ej vara fast monterad.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska man ta med sig saker som har signifikant värde bör man ta med det reda i prospektet. Annars tror jag att köparen vill pruta ner priset i motsvarande grad.
"Saker som skulle kunna diskuteras ska man som säljare berätta att man tänker ta med sig."
Jag kanske var otydlig, men jag antog att det var så man skulle förstå det.
 
K Kane skrev:
Parabolen får du inte ta med.
Du har så rätt - däremot inte mottagare och dekoder.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Rätt säker på att du har fel, det som behövs för att sotaren ska komma upp på tak ska finnas till fastigheten.
Rätt säker på att jag har rätt.
Stege ska finnas på plats och uppställd när sotaren skall sota men den kan vara hyrd, lånad eller annat och behöver inte finnas som ett fast tillbehör till fastigheten.
Stegkravet är "uppfunnit" av mäklare som vill slippa eventuella diskussioner om denna missuppfattning :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
R Rogero skrev:
Du har så rätt - däremot inte mottagare och dekoder.
Parabol, mottagare och boxen hör till satellitabonnemanget och ska därför följas med med abonnemanget!
Men för att inte skapa problem vid försäljning ska man vara tydligt mot spekulanterna och skriva att man tar med dessa saker.

Har man en förening för TV (samfällighet eller BRF, ska såklart utrustningen för att TV:n ska fungera lämnas kvar (ofta är det föreningens egendom)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.