12 463 läst · 61 svar
12k läst
61 svar
Vad kostar varma bilen..?
?
En miljöförstörare (förlåt, dieselvärmare) kostar inte särskilt mycket. Kan även eftermonteras.
Fy fan vad skit de öser ut. Doften av gammal dieselspis lägger sig fint kring bilen en vindstilla dag.
Ni som bor där det är kallt, sätt i en 2000W elmotorvärmare med cirkpump istället.
En miljöförstörare (förlåt, dieselvärmare) kostar inte särskilt mycket. Kan även eftermonteras.
Fy fan vad skit de öser ut. Doften av gammal dieselspis lägger sig fint kring bilen en vindstilla dag.
Ni som bor där det är kallt, sätt i en 2000W elmotorvärmare med cirkpump istället.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Tellstick och ett abonnemang på Tellstick PRO? Då får du motorvärmarfuntion som går igång beroende på temperatur.Jarlingar skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 080 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 080 inlägg
Det gör ju rätt liten nytta när man står parkerad vid gymmet eller vart som helst förutom hemma.martin43 skrev:
Att börja hacka på dieselvärmare som miljöbov är bara löjligt.
Okej, varför då menar du?S SueCia skrev:
Öppen låga (i en kammare) som eldar mot en sotande järnklump helt utan avgasrening eller förbränningsstyrning och som förbränner ganska exakt lika mycket soppa som att låta bilmotorn stå på tomgång?
Förutom att bilmotorn har avgasrening och styrd förbränning då...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 080 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 080 inlägg
Har inte hört talas om någon som hämtar tidningen på så många år nu att jag blev uppriktigt förvånad att det finns någon som gör detAnna_H skrev:
Jag kör en 1800watt kupevärmare och 1 timme räcker inte till mer än att mjuka upp isen så den går lättare o skrapa.
Kör alltid 2 timmar när yttertempen är lägre än -15
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 080 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 080 inlägg
Sett till hur lite en dieselvärmare används så blir det ganska löjligt i sammanhanget.martin43 skrev:
Precis min poäng, fast tvärtom.S SueCia skrev:
Eftersom i princip ALLA jobbiga utsläpp (förutom CO2) sker innan avgasreningen blivit varm och fungerar så räcker det inte bara att titta på driftstiden.
Samtidigt är det inte alls säkert att det är så liten andel.
Mina kollegor t.ex. kör värmaren t.ex. 30 min och sedan tar det tio minuter att åka hem..
Nu har iofs de flesta dieslar ändå ingen avgasrening värd namnet så det kanske är lite skitsamma.
Dessutom stängs inte värmaren av bara för att man startar motorn. Den går in automatiskt för att hålla motorn och kupen varm även när man kör.
http://www.mestmotor.se/automotorsp...mutsigt-samvete-ingen-kan-svara-om-utslappen/
Nu har jag inga belägg av följande två påståenden men jag gör en gissning.martin43 skrev:
Max 40% av alla (kall)starter en medelsvenson i villa gör har tillgång till el.
Max 10% av alla (kall)starter en medelsvensson i lägenhet gör har tillgång till el.
Resterande (minst 60%/90%) blir då utan värmare om man bara har elvärmare.
I mer eller mindre alla större samhällen/städer är det förbud mot tomgångskörning i mer än 1 minut. Många som stannar vid järnvägsbommarna bryter mot det förbudet.
Hur många tror du har tid att låta bilen stå på tomgång när dom ska hem från jobbet/bio/mm, inga.
Jag ser på vintern flera med bara en liten tittglugg i vindrutan resten är igenimmade/isade.
När vi köpte vår nuvarande bil så tog vi och eftermonterade elvärmare fast det redan satt en dieselvärmare, anledningarna är följande:
- Vi har bilen stående i kallgarage (när tempen i garaget går under ca +5° så kopplar vi in motorvärmaren, vi har motorvärmartimer med tempgivare.
- Jag har tillgång till en del elplatser på jobbet, alla elplatser har motorvärmartimer med tempgivare.
Oftast när vi har parkerat på något ställe utan tillgång till el så startar vi dieselvärmaren via telefonen ett tag innan vi kommer till bilen (när det är kallt).
Ja?
Det är ingen motsats. Använd el när det finns och bränslevärmaren när det är nödvändigt, men var inte lat och låt den gå så att det är bastu i bilen varenda gång. Att köra värmaren en timme för att man inte orkar bemöda sig med att ens sopa av stora snöflak från bilen tycker jag är oerhört slappt.
Ur miljöperspektiv ska värmaren inte gå ett dugg mer än att motorn är ca 45C.
Sen är det ju så att på många nya bilar värmer värmaren bars kupen, inte motorn! En ren komfortfunktion alltså.
Önskar det vore tvärtom. Värm enbart motorn upp till 60C-75C (5-10minuter). Starta motorn och på de 40 sekunder det tar att gå runt o sopa är framrutan isfri eftersom defrostern drar igång ordentligt direkt.
Det är ingen motsats. Använd el när det finns och bränslevärmaren när det är nödvändigt, men var inte lat och låt den gå så att det är bastu i bilen varenda gång. Att köra värmaren en timme för att man inte orkar bemöda sig med att ens sopa av stora snöflak från bilen tycker jag är oerhört slappt.
Ur miljöperspektiv ska värmaren inte gå ett dugg mer än att motorn är ca 45C.
Sen är det ju så att på många nya bilar värmer värmaren bars kupen, inte motorn! En ren komfortfunktion alltså.
Önskar det vore tvärtom. Värm enbart motorn upp till 60C-75C (5-10minuter). Starta motorn och på de 40 sekunder det tar att gå runt o sopa är framrutan isfri eftersom defrostern drar igång ordentligt direkt.
Jag älskar att köra värmaren en god stund och gå ut utan jackamartin43 skrev:Ja?
Det är ingen motsats. Använd el när det finns och bränslevärmaren när det är nödvändigt, men var inte lat och låt den gå så att det är bastu i bilen varenda gång. Att köra värmaren en timme för att man inte orkar bemöda sig med att ens sopa av stora snöflak från bilen tycker jag är oerhört slappt.
Ur miljöperspektiv ska värmaren inte gå ett dugg mer än att motorn är ca 45C.
Sen är det ju så att på många nya bilar värmer värmaren bars kupen, inte motorn! En ren komfortfunktion alltså.
Önskar det vore tvärtom. Värm enbart motorn upp till 60C-75C (5-10minuter). Starta motorn och på de 40 sekunder det tar att gå runt o sopa är framrutan isfri eftersom defrostern drar igång ordentligt direkt.
En sak ni glömmer att prata om är utstrålningen från bilen. I ett (välisolerat) garage går energin åt ett håll, från det varma garaget till den kalla bilen, tills jämvikt uppstår. Som någon nämnde återvinner man ju också energi från den varma bilen när man parkerar där. Utomhus blir det omvänt, bilen släpper iväg värme till omgivningen. Ett tjockt snölager kan säkert isolera lite grann men allra helst skulle man ju vilja lägga ett jättestort duntäcke över hela bilen medan man värmer den.