Detta låter absurt. Som mikroproducent inom VEAB (Växjö) eldistributionsområde har jag inga extra avgifter för att mata in el på nätet. Jag får en nätnyttegrej på 1,81 öre / kWh, det är allt på pluskontot. Tidigare var det mer, typ 10 öre / kWh men har tydligen ändrats nyss.

https://www.veab.se/globalassets/dokumentarkiv/priser/ersattning-mikroproduktion---240101.pdf

Nä. Nu ser jag att det har flera komponenter och kan tex landa på 11 öre per kWh idag. Fan vad allt ska vara komplicerat.
 
Redigerat:
F
F fsn skrev:
Så du menar att GöteborgEnergi tar 1500kr extra i avgift för att man säljer el?
Du hade inte lust att svara på det eller @pacman42 ?
 
F fsn skrev:
Du hade inte lust att svara på det eller @pacman42 ?
Jag har inte hunnit svara, har varit tvungen att jobba. Ja, enligt deras hemsida så tar de 1500kr i extra abonnemangsavgift för de med dubbelriktad elmätare (dvs de som säljer el).

Edit:
Jag ber om ursäkt då jag nu såg att jag hade klippt in småskalig produktion istället för mikroproduktion, så jag hade fel uppgift där, det skall vara detta som gäller:
Mikroproduktion
Med mikroproduktion menar vi produktionsanläggningar som är anslutna till lågspänningsnätet vid 0,4 kV. Elanläggningen ska ha en högsta inmatad timmedeleffekt som inte överstiger 43,5 kW och mätarsäkring på max 63 A.
Du behöver ha ett elnätsavtal för konsumtion för anläggningen och en mätare som klarar insamling av dubbla mätserier (konsumtion och produktion). Elnätsföretaget ansvarar för att byta elmätaren utan kostnad så snart du tecknat ett elnätsavtal.
Ersättning
  • Överföringsersättning: 7 öre/kWh (8 öre/kWh, 2023)
Det verkar ju mer rimligt.
 
Redigerat:
Småskalig produktion är inte micro-produktion.
"micro produktion" är det då man inte överlevererar till elnätet
överlevererar = säljer mer kWh än man köper

Tumme pekfinger ... men alla bolag jag sett har ungefär den definitionen iaf.

Så jag tycker Pacman42 exempel var bra ... om man vill gå upp i produktionsstorlek och överleverera. Då tillkommer det extra kostnader.

Sen brukar de flesta elbolag tillåta en diff på ca 10%
dvs köper du in 10tusen kWh och säljer 11tusen är det ok. Ingen extra kostnad tillkommer.
Skulle du köpa 10tusen och säja 15tusen ... tja då tillkommer det nog de där extrakostnaderna
 
Som jag förstod det så vad den gränsen inte okej enligt någon EU regel. Så jag tror att det är okej oavsett produktion, så länge det är samma säkring som för konsumtion.
 
F
M MrDizzy skrev:
Småskalig produktion är inte micro-produktion.
"micro produktion" är det då man inte överlevererar till elnätet
överlevererar = säljer mer kWh än man köper

Tumme pekfinger ... men alla bolag jag sett har ungefär den definitionen iaf.

Så jag tycker Pacman42 exempel var bra ... om man vill gå upp i produktionsstorlek och överleverera. Då tillkommer det extra kostnader.

Sen brukar de flesta elbolag tillåta en diff på ca 10%
dvs köper du in 10tusen kWh och säljer 11tusen är det ok. Ingen extra kostnad tillkommer.
Skulle du köpa 10tusen och säja 15tusen ... tja då tillkommer det nog de där extrakostnaderna
Det är inte alls definitionen av mikroproduktion. Det ändrades för ett par år sen och har inte koppling till dina inköp av el.
 
F fsn skrev:
Det är inte alls definitionen av mikroproduktion. Det ändrades för ett par år sen och har inte koppling till dina inköp av el.
Åfan!
 
Mikroproducent är man upp till 43,5 kW om anslutningspunkten är gemensam med förbrukningen. Man får sälja mer än man köper under ett år men skatteavdraget medges bara upp till det man köpt in från nätet och max 40 000 kr skattefritt hos privatbostadens samlade inkomster. Däremot som jag förstått det så kan elnätägaren ta ut avgifter lite som de vill och då i synnerhet om man överprodicerar.

Det är elnätägaren som betalar nätnytta om något alls.Det är elhandlaren som kan ta betalt för att få sälja el till den. Min nätägare betalade 11 öre/kWh i nätnytta 2023 men har i år gjort om det så att det delvos kopplas till spotpriset. I januari 2024 blev det 10,61 öre/kWh. Min förra elhandlare tog inget betalt för min sålda el utan jag fick spotpriset. Från och med mars 2024 tar de ut 3,5 öre/kWh. Jag har bytt elhandlare men anmälan om detta gjorde jag innan jag fick reda på detta så det är inte därför jag byter. Nya elhandlaren lägger inte på något.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Presenterar en nylig bild på en rätt icke-produktiv dag, dagens rätt såhyfsat sol stundtals så här början av mars,[bild]

Det man ser här är:

Slapp köpa (blå area i skissen, egenproduktion) 6,9 kWh

Sålde (grön area i skissen) : 12, 3 kWh

Köpte: 15,9 kWh

Lätt att man missar viktiga poster i kalkylen. Nu är ju uppenbarligen alla dessa poster småpotatis men man ser mekanismerna rätt tydligt. Framåt vår, sommar, höst blir det givetvis att egenkonsumtion kommer att öka, såld el kommer att öka enormt, köpt el kommer att minska mycket pga att LLVP inte behöver användas för uppvärmning. Litet kyla kanske men det drar extremt litet.

PS. Värt att notera att när solcellsproduktionen kommer igång framåt lunch - em.-kväll i i denna västligt orienterade solanläggning så får vi typiskt ett mycket bra "headroom" för effekttoppar, och kan slippa att detta belastar vår effekttariff som gäller vardagar 07-20. Mycket praktiskt, man kan brassa på under em utan minsta bekymmer att slå i det tak man bestämt tex 2 kW.
Om jag tolkar rätt så hade du kunnat komma ned i att bara behöva köpa 3.6 KWh med batterilagring.
(Ja, jag vet att batterier är för dyrt än. Men priserna kommer komma ned än mer).

Lite intressant att solpaneler ger så pass att man är nästan självförsörjande i början på Mars.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Som mikroproducent inom VEAB (Växjö) eldistributionsområde har jag inga extra avgifter för att mata in el på nätet.
Tror faktiskt det är lagstadgat att det skall vara gratis att mata in effekt. (Vilket nog strider mot intentionen i någon EU-reglering).

Men nätägaren kan ju lösa det genom att justera nätnyttan. Har dom kostnader för inmatningen är det bara att subtrahera den i nätnyttan. Då borde det problemet vara löst.
 
Ja, det fanns den typen av reglering. Men det var inte okej enligt någon EU regel. Men för mikroproducenter tillkommer det ändå just inget efter som de redan betalar för anslutningen.
 
D daVinci skrev:
Tror faktiskt det är lagstadgat att det skall vara gratis att mata in effekt. (Vilket nog strider mot intentionen i någon EU-reglering).

Men nätägaren kan ju lösa det genom att justera nätnyttan. Har dom kostnader för inmatningen är det bara att subtrahera den i nätnyttan. Då borde det problemet vara löst.
Ja som sagt tidigare hade vi ca 10 öre / kWh i nätnytta, fast ersättning. Nu är det en ny prismodell med en liten fast del på 1,81 öre /kWh och en rörlig del 9,43% av timmedelvärde på elbörsen. Är detta i storleksordning en krona /kWh blir det ungefär samma nätnyttoersättning som tidigare, är det lägre blir det lägre.

https://www.veab.se/globalassets/dokumentarkiv/priser/ersattning-mikroproduktion---240101.pdf

Nu i februari blev det tex 5,51 öre/kWh. Blir inga stora pengar av detta men det tyder på att de justerat nätnyttan nu som du säger, utan att påföra några nya explicita kostnadsposter.

Och som du kommenterade tidigare, ja det är intressant att man är i princip självförsörjande på el början mars trots en LLVP igång konstant för att slippa dra iväg så mycket kostnader för den i sammanhanget dyrare uppvärmningen via fjärrvärme.

Tack vare solelen så har vi utan att anstränga oss lyckats hålla den nytillkomna effektavgiften på 2,11 kW räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärden 07:00--20:00 vardagar (x 42 kr/kW) under februari. Kan ofta köra DM/TM även dagtid vardagar om det är litet bidrag från solen, plus då givetvis kvällar och helger där det inte finns någon effektavgift.

Batteri: nej, inte nu men kanske i framtiden. Vinsten blir alldeles för liten idag för att kunna väga upp kostnaderna.
 
PS.

Det är rätt stora förändringar som vårt lokala energibolag VEAB infört på sistone och det kräver en del energi att parera för dessa.

- överföringsavgiften har övergått till en slags rörlig modell, men har som resultat att för tex februari gick från tidigare 26,61 öre / kWh till för feb 23 : 9,81 öre.

- abonnemangsavgift övergick från tidigare "normalförbrukare 16 A" dvs över 9 MWh/år (?) - 236 kr/mån => till 230 kr/mån, men nu med denna extra effektavgift på 42 kr/kW räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena över månaden.

- man har även höjt fjärrvärmetaxan riktigt ordentligt, från tidigare 383 kr/mån och 68,1 öre/kWh => till 433 kr/mån och 85,7 öre/kWh.

Där har ni hela rationaliteten bakom min omväxling till att köra så litet som möjligt av fjärrvärme, givet de relativt låga priserna på el under denna vintersäsong.

Man premierar genom prissättningen av fjärrvärme att folk ska köra med värmepumpar istället, och via effekttaxan premierar man om folk kan jämna ut effekttopparna via tex solel, däremot gör det inget om man sammantaget förbrukar mer el pga den avsevärt lägre överföringsavgiften.

Jag ser vad de gör och anpassar oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.