Om jag köper 1 kWh el idag så betalar jag till elnätsbolaget ca 70 öre och sen även till elleverantören t ex 1 kr. Om jag producerar egen el, slipper jag då elnätsavgiften för dessa kWh? Eller hur fungerar det? Jag har förstått som att man säljer ”all” el man producerar och därefter köper tillbaka den man själv använder? Och då åker man på nätavgiften? Har försökt googla mig till hur avgifterna ser ut men inte lyckats…
 
Allt du köper utifrån betalar du nätavgift för.

El du producerar själv OCH konsumerar själv UTAN att exportera är "gratis".

Du säljer alltså bara överskott du inte konsumerar själv just då.
Din produktion kan vara lägre än din konsumtion, särskilt på senhöst, vintertid och tidig vår, då kan du behöva köpa lite utifrån och den elen kostar nätavgift (plus vad själva elen kostar just då).
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Att slippa betala nätavgift på den el du använder själv är en av de stora vinsterna på högsommaren när elpriset generellt sett är lågt.
 
  • Gilla
sepani och 2 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Att slippa betala nätavgift på den el du använder själv är en av de stora vinsterna på högsommaren när elpriset generellt sett är lågt.
Men, man kommer snart att behöva betala nätavgift på den del man säljer.

Ei:s bedömning är att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el, det gäller även ägare av mindre produktionsanläggningar.

https://ei.se/bransch/reglering-av-...gifter-for-smaskaliga-produktionsanlaggningar
 
Notera dock att du inte får 60-öringen för den sålda el som överskrider din köpta el. Det gör att bygge av anläggning som levererar mer än du förbrukar på året sällan lönar sig, men...
...å andra sidan så kan du leverera mer el till dig själv och sedan får du då räkna på om dessa vinster betalar för merkostnaden på anläggningen.

Skillnaden för avgifter och skatt i mitt nät ligger på 76,13 öre för inköpt el mot 60 öre för såld el så i det nätet jag är ansluten så tjänar man i praktiken 16,13 öre (inkl moms) plus elpriset (oftast mycket lågt på sommaren) för den el som säljs. Det är svårt att räkna hem en ytterligare investering under de förutsättningarna.
 
D Dilato skrev:
Men, man kommer snart att behöva betala nätavgift på den del man säljer.

Ei:s bedömning är att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el, det gäller även ägare av mindre produktionsanläggningar.

[länk]
Du tolkar den informationen fel. Den kostnad/vinnst försäljningen innebär kompenseras av nätnytto ersättningen. Än så länge tycks det med andra ord vara en negativ kostnad. Leder solceller till att nätet behöver förstärkas så blir det en kostnad, men den borde till stor del vara fast.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tolkar den informationen fel. Den kostnad/vinnst försäljningen innebär kompenseras av nätnytto ersättningen. Än så länge tycks det med andra ord vara en negativ kostnad. Leder solceller till att nätet behöver förstärkas så blir det en kostnad, men den borde till stor del vara fast.
Inte alla nät har nätnytta, så kolla upp hur mycket (om något) som betalas. Det finns ett nät som jag känner till som faktiskt tar betalt 2 öre/kWh för att leverera elen också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du tolkar den informationen fel. Den kostnad/vinnst försäljningen innebär kompenseras av nätnytto ersättningen. Än så länge tycks det med andra ord vara en negativ kostnad. Leder solceller till att nätet behöver förstärkas så blir det en kostnad, men den borde till stor del vara fast.
Jag har för mig att packman42? eller någon annan sagt att i hans nät får man ingen nätnytta-ersättning?
 
D Dilato skrev:
Jag har för mig att packman42? eller någon annan sagt att i hans nät får man ingen nätnytta-ersättning?
I mitt nät är nätnyttan noll. I en kommun öster om Göteborg är den negativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, men vad jag menar är att den rörliga ”nätavgiften” för sol el redan finns. Den ligger nära noll och det varierar om det är över eller under.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men vad jag menar är att den rörliga ”nätavgiften” för sol el redan finns. Den ligger nära noll och det varierar om det är över eller under.
Jag vet inte vad du menar, men

Citerar Ei:
Det kan till exempel vara solcellsanläggningar på villatak eller små vindkraftverk, men även större anläggningar med många småskaliga anläggningar såsom vindkraftsparker kan beröras.
...
När reducerade nätavgiften inte längre ska tillämpas kommer ägaren av dessa produktionsanläggningar att få en höjd nätavgift.
...
För nätområden med många mindre produktionsanläggningar och relativt få kunder i övrigt leder omfördelningen till att kunderna kan få upp till 5–6 procent högre nätavgifter, eller mer.
....
För en mindre solcellsanläggning på villatak bedömer Ei att kostnadsökningen kan vara begränsad, så länge samma säkringsnivå används för inmatning och uttag. Men det är generellt stor spridning mellan nättariffer, så merkostnaden kommer att variera mellan olika nätområden.

Ei gjorde också bedömningen att risken är stor att kostnaderna för de reducerade nätavgifterna ökar, och att omfattningen kan komma att flerdubblas. Utöver att nya mindre produktionsanläggningar, särskilt solkraft, kommer att bidra till en ökning av omfördelningseffekterna finns även risk att fler nedgraderar sin produktionskapacitet.
 
S sepani skrev:
Om jag köper 1 kWh el idag så betalar jag till elnätsbolaget ca 70 öre och sen även till elleverantören t ex 1 kr. Om jag producerar egen el, slipper jag då elnätsavgiften för dessa kWh? Eller hur fungerar det? Jag har förstått som att man säljer ”all” el man producerar och därefter köper tillbaka den man själv använder? Och då åker man på nätavgiften? Har försökt googla mig till hur avgifterna ser ut men inte lyckats…
Tack för klargörande. Då ser kalkylen för solceller genast bättre ut tycker jag….
 
S sepani skrev:
Tack för klargörande. Då ser kalkylen för solceller genast bättre ut tycker jag….
Men är den tillräckligt bra?
Jag har kommit fram till att den inte är tillräckligt bra där jag bor (SE3) med de förutsättningar jag har (syd-sydost på taket och ingen sol pga träd under 5 månader per år). I SE4 är det dock många som räknar hem det. Sedan skall man ju spekulera i hur elpriserna utvecklar sig framöver också.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men är den tillräckligt bra?
Jag har kommit fram till att den inte är tillräckligt bra där jag bor (SE3) med de förutsättningar jag har (syd-sydost på taket och ingen sol pga träd under 5 månader per år). I SE4 är det dock många som räknar hem det. Sedan skall man ju spekulera i hur elpriserna utvecklar sig framöver också.
Jag får räkna lite på det. Det här med "nätnytta" lät oxo viktigt att förstå. Frågan är väl om den ersättningen kommer att vara bestående. Och sen finns det väl frågetecken om framtida anslutningsavgift till nätet för solceller? och det kan väl isf oxo påverka bilden...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
Nätnytta tror jag var 3-4 öre per kWh förra året, i just mitt nät. Tror den dessutom kommer gå ner, det är inte så mycket nätnytta med solceller. Det är en ganska obetydlig intäkt men jag tror inte den påverkar din kalkyl så mycket. Något öre kanske man kan räkna med om du idag skulle få nätnytta i just ditt nät, annars 0.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.