Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
@Silver78: Jag håller med dig i princip, men...
1. Titta på skorstenen i övrigt. Jag misstänker att det är i en källare som inte används som boyta, så det kosmetiska är troligen inte relevant.
2. TS är orolig för att klara av det. Då är det troligen inte bättre att knacka ner allt, näta, osv. Det räcker med att lapplaga putsen för att få det snyggare. Att göra ett hantverksmässigt jobb som total amatör är INTE lätt. Att göra ett jobb som är bättre än nuvarande situation är varken svårt eller jobbigt
Jag är inte murare från grunden men har en kompis som har lärt mig mycket och för att veta vad man håller på med så krävs det ju träning. Jag tror att de flesta fixar detta med lite förståelse hur allt hänger ihop. Det är bara det tar lite längre tid i början.
 
Hemmakatten
Här raderat en OffTopic-diskussion om utländsk arbetskraft. Nu får vi återgå till att hjälpa TS. /moderator
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nu har jag skaffat hem en säck putsbruk C. Osäkert om det duger till fogbruk och att få fast den enda tegelsten som täckt den del som inte täcks av sotluckan.

Är relativt renskrapat kring luckan iaf, det jag inte vet är hur jag ska få fast stenen ovanför. Går väl knappast att "mura neråt"?

Kunde ev sätta stenen underst men då blir det en klack ner till sotdelen och kanske svårare att hålla rent.

Någon som har nån annan idé?
 
  • En öppning i en mur med en sotlucka, omgiven av ofullständig tegelmurning och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Stenen borde vila på de andra stenarna men i praktiken kan den säkert också vila på ramen till sotluckan. Är det för vingligt för murning så plocka bort ramen och mura fast stenen med brädstöd underifrån. När bruket har stelnat och stenen sitter på plats, mura fast ramen och putsa det snyggt.
 
  • Gilla
Bygg_Herren och 2 till
  • Laddar…
Blöt ner väggen och stenen ordentligt bara. Ta loss stenen helt och lägg den i en balja vatten några minuter.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stenen borde vila på de andra stenarna men i praktiken kan den säkert också vila på ramen till sotluckan. Är det för vingligt för murning så plocka bort ramen och mura fast stenen med brädstöd underifrån. När bruket har stelnat och stenen sitter på plats, mura fast ramen och putsa det snyggt.
Vingligt är det nog inte, jag har lyckats kila in sotluckan ordentligt. Skulle ju om möjligt kunna kapa bort en halv cm på stenen, alternativt använda den andra sidan, men den är full i sot. Det blir inte risk att det blir för trångt att mura in den i sin nuvarande storlek tänker jag? Jämför man med de andra stora stenarna är det ju rejält pålagt.

Visst ska väl bruket sitta några dagar innan man kan köra på med fogbruk och slutligen puts?

Hade gärna bara blandat en del av säcken, är en 25 kilos, men det kanske inte är möjligt i praktiken?
 
Claes Sörmland
B bradgard skrev:
Visst ska väl bruket sitta några dagar innan man kan köra på med fogbruk och slutligen puts?

Hade gärna bara blandat en del av säcken, är en 25 kilos, men det kanske inte är möjligt i praktiken?
Du kan blanda en del av säcken i taget. Bruket brukar sätta sig på ett par timmar och då sitter stenen fast. Då är det bara att putsa, det är ju bara en liten lagning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan blanda en del av säcken i taget. Bruket brukar sätta sig på ett par timmar och då sitter stenen fast. Då är det bara att putsa, det är ju bara en liten lagning.
Ska man "hofta" på hur mycket pulver man ska ha till mängd vatten? Är en 25 kilos säck som blandas till 4 liter vatten.

Bör C bruk duga till att få fast stenen eller bör man skaffa sig en B bruk istället?
 
B bradgard skrev:
Ska man "hofta" på hur mycket pulver man ska ha till mängd vatten? Är en 25 kilos säck som blandas till 4 liter vatten.

Bör C bruk duga till att få fast stenen eller bör man skaffa sig en B bruk istället?
c-bruk duger gott. Häll upp några slevar bruk i en hink och fukta lite i taget medans du blandar så blir det nog bra.
 
Exostor Exostor skrev:
c-bruk duger gott. Häll upp några slevar bruk i en hink och fukta lite i taget medans du blandar så blir det nog bra.
Låter som en bra idé.

Är fortfarande osäker på om jag ska slänga på murbruk runt alla kanter på stenen. Kommer ju bli väldigt tight om jag ska ha luckan där i slutändan, mer som att jag får lov att kila in stenen. En tanke hade varit att endera lägga ner stenen, så utrymmet ovan och under blir större (bredare fog) eller bara ha bruk på ovan och sidorna, alltså inget mot själva luckdelen.

Luckan går ju mer eller mindre att kila fast mot sidorna, så då lär man ha på bruk endera på utsidan av ramen inne i murstocken eller hoppas på att den sitter kvar ändå...? :)
 

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Låter som en bra idé.

Är fortfarande osäker på om jag ska slänga på murbruk runt alla kanter på stenen. Kommer ju bli väldigt tight om jag ska ha luckan där i slutändan, mer som att jag får lov att kila in stenen. En tanke hade varit att endera lägga ner stenen, så utrymmet ovan och under blir större (bredare fog) eller bara ha bruk på ovan och sidorna, alltså inget mot själva luckdelen.

Luckan går ju mer eller mindre att kila fast mot sidorna, så då lär man ha på bruk endera på utsidan av ramen inne i murstocken eller hoppas på att den sitter kvar ändå...? :)
lägg bruk ovanpå och på kanterna av stenen, tryck upp den och sätt i ramen så avståndet blir rätt. Sen putsar du runt ramen på insidan när allt torkat.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
lägg bruk ovanpå och på kanterna av stenen, tryck upp den och sätt i ramen så avståndet blir rätt. Sen putsar du runt ramen på insidan när allt torkat.
Segt svar men sten och puts är på plats sen några månader tillbaka. Blev riktigt snyggt för att vara första gången, även om det tog lite tid att fp till det.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.