Hej!

Ändrar min tidigare fråga något.

Jag behöver isolering för vindbjälkslag och har plats för 220 mm. Har använt stenull som jag hade sen tidigare till andra delar av bygget och vill gärna fortsätta med just stenull som ju inte brinner heller.

Bästa priset på detta?? Någon som har några tips??

André
 
Jag har några ören bättre priser på Parocs isolering hos Lissma Såg än vad Byggmax har på motsvarande produkter. Priser på isolering verkar vara förhandlingsbara i allra högsta grad.
 
Bob_the_builder
Ja, det här med rabatter är ingen enkel fråga. Genom att bara "registrera mig som kund" hos lokala byggvaruhus har jag fått sisådär 20% på just isolering. Andra varor (tex betong) är det ingen rabatt på alls... Förefaller märkligt, men varuhusen kan inte heller förklara hur rabatterna fastställs. Det gäller alltså styckköp. Sedan kan man ju alltid ta in offert på större mängder. Då kan ju priset bli ett helt annat. Byggmax prutar inte (detta har varit uppe i en annan tråd nyligen), så därför kan man faktiskt handla billigare på annat håll ibland. Deras (Byggmax alltså) prisgaranti är inte mycket värd eftersom de säljer andra märken än den vanliga bygghandeln...
 
Min erfarenhet av prutande på isolering och byggvaror (reglar, plank, gips, OSB etc) är att det går att komma till Byggmaxpriser men inte så mycket lägre. Dock får man märkesvaror och bra kvalitet på virke.

 
Att göra prisjämförelser är en svår konst.
Det innebär hårt arbete, telefonen får jobba hårt.

Skämt åsido, Oavsett vad du ska köpa är a och o att inventera prisnivåerna hos ett antal olika butiker/leverantörer.

Ring runt, fråga efter "deras bästa pris", om du tycker det är för dyrt, säg det till dom. Fråga efter billigare alternativ.

 
Tack för alla tips.

Har redan sänkt priset för 220mm isolering med ungefär 40 kr per bal vilket motsvarar 20 kr/m2 för just den tjockleken. Och jag är inte klar än ;)
A
 
Kanske ett stickspår men ändå, Vad säger att ullen som köps någon annanstans än byggmax är bättre? Vad menas med märkesvara i byggsammanhang? Såvitt jag vet så är det bara Saint-Gobain gruppen som äger dom 6 fabriker i europa som gör isolering så man skall nog vakta sin tunga när det gäller märkesvaror. Och det gäller ALL isolering! Om jag skall komplettera min virkeshög på en helg eller dylikt så åker man knappast till ekesiöö för ett par brädor? Hur bra service dom än må ha. Jag vet vad jag vill ha och då plockar jag på mig det och sen så är det bra. Vem fan vill stå och pruta för att komma ner i nivå? Hur mycket tid har man då? I slutändan så är det ändå hur mycket det kostade och inte hur stor rabatt som är intressant.
/E
 
Maybe so. På Byggmax hade de i vart fall inte stenull när jag frågade... men annars kan det kanske stämma.

A
 
Elliott skrev:
Kanske ett stickspår men ändå, Vad säger att ullen som köps någon annanstans än byggmax är bättre? Vad menas med märkesvara i byggsammanhang? Såvitt jag vet så är det bara Saint-Gobain gruppen som äger dom 6 fabriker i europa som gör isolering så man skall nog vakta sin tunga när det gäller märkesvaror. Och det gäller ALL isolering! Om jag skall komplettera min virkeshög på en helg eller dylikt så åker man knappast till ekesiöö för ett par brädor? Hur bra service dom än må ha. Jag vet vad jag vill ha och då plockar jag på mig det och sen så är det bra. Vem fan vill stå och pruta för att komma ner i nivå? Hur mycket tid har man då? I slutändan så är det ändå hur mycket det kostade och inte hur stor rabatt som är intressant.
/E
En liten liten liten kommentar.....

Du har säkert rätt angående isoleringen - man skall fundera på vad man tror sig betala för.

När det gäller småhandlande på byggvaruhusen skall man passa sig. Det kan bli dyyyyrt. Tillhör man den skara som handlar en bräda i taget (har alltid undrat över folk som åker från Silvan med EN bräda på takräcket på sin vita 740 - vad skall man bygga - en fågelholk?) spelar det kanske ingen roll, men renoverar/bygger man hus och kompletteringsköper skall man passa sig. Senast idag letade jag gipsskivor i 3m längd och passade då på att kolla priser - ett 40% igt påslag på mina förhandlade priser från Lissma Såg var inte ovanligt. Även en regel här och en balk där blir pengar efter en stund.
 
Hehe, jo det där med ett par brädor kan vara relativt.
Mina "mindre" inköp ligger runt 300LM ;D
Men tittar man på folk som står och sliter i högarna på byggmax så är det många som river runt utan att tänka på att dom förstör virke i jakten på den perfekta. Jag kan tänka mig att köpa skivor som har ett skoavtryck på, emballageskivor som sitter runt masonitpaketen bara för att jag lägger den på golvet som skydd. Så länge bitarna inte är för krokiga eller alltför mycket kvist så går det att pula dit utan att det är "fel". Gipset som du nämner är väldigt lågpris. Danskt, svenskt, norskt och finskt gips. Jag köper mitt gips på byggmax för att den har bra densitet. det billigare gipset kan vara andrasortering eller ha många luftbubblor i sig. Det känner du när du lyfter den. Kolla också så att den är torr för det är också en prispressare när den kommer direkt från ugnen utan lagerkostnad för fabriken.
Good luck.
/E
 
Ok det var ngn som ville ha uppdateringar om prisjakten. Here it goes:

Nordström & Co
08-578 69 000

Isolering Paroc 1303 220 mm: (75 kr + moms/m2)
Isolering Paroc 1303 195 mm: (67 kr + moms/m2)

På det lokala byggvaruhuset kostade 220 mm c:a 90 kr + moms per m2 innan prutning. De har för övrigt inte svarat på min förfrågan.

Detta är priser jag fått fram än så länge. Väntar fler svar men många är förvånansvärt sega på att svara... de kanske skiter i småköpare.

André
 
Hur många m2 har du sagt att du skall köpa?
(Ju mera desto bättre pris brukar gälla)
 
Borsalino skrev:
Ok det var ngn som ville ha uppdateringar om prisjakten. Here it goes:

Nordström & Co
08-578 69 000

Isolering Paroc 1303 220 mm:      (75 kr + moms/m2)
Isolering Paroc 1303 195 mm:      (67 kr + moms/m2)

På det lokala byggvaruhuset kostade 220 mm c:a 90 kr + moms per m2 innan prutning. De har för övrigt inte svarat på min förfrågan.

Detta är priser jag fått fram än så länge. Väntar fler svar men många är förvånansvärt sega på att svara... de kanske skiter i småköpare.

André
Lissma Såg har 25% rabatt på Paroc just nu- kolla vad du får för pris där. Ska kolla i min offert vad det står om detta - tror att jag har med 195mm där...
 
Fick höra att isolering är ungefär hälften så dyr i Norge. Kan det verkligen stämma? Finns det nåt som är billigare i Norge???

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.