apersson850 skrev:
Det var just priserna jag var ute efter, med den här tråden.
Senast betalade jag 150:-/m³ för enbart lövved. Tillkom sedan transporten för att få hem den. Genom att ta hem ett lastbilslass i taget blev det ungefär 27:-/m³ för transporten.

All ved innehåller ungefär lika mycket energi per kg, men densiteten varierar avsevärt beroende på träslag. Bok är 50% tyngre än gran, till exempel. Därför ska blandved vara billigare per m³ än lövveden.

Man kan räkna med 1000 - 1400 kWh/m³, om vi går från skruttig till superb vedkvalité.

Sen finns det femtielva sätt (eller i alla fall minst åtta) att mäta träets volym på. På bil mäts vanligtvis travat mått på bark. Barken har bra bränslevärde, så det är ju rätt att räkna med den, när man ska elda upp träet. För stock (alltså sågtimmer) blir det ett annat förhållande. Sen hur mycket ved man faktiskt får ut, när den är klyvd och kapad, beror på grovlek, längd, rotben, rakhet osv. hos massaveden. Krokiga stockar tar stor plats, men den effekten försvinner när de blir kapade till ½-meters vedträn.
Det är priserna på ved jag också diskuterar i denna tråd, har inte nämt nått annat.


OK du betalar alltså 150:- + frakt när du köper ilängder på X antal meter.
Jag batalade 300:- kapat o kluvet inklusive frakt.

det är ju inte så konstigt att jag betalat mer då jag valt att inte gör så mycke jobb själv.
har jag betalat ett onormalt pris?
 
G
CarMan skrev:
Vad kostar veden igentligen?
det är ju orelevant att räkna med att nån annan står för vissa utgifter.
så som fällning, transport, kapning & klyvning samt ala maskiner & undrehåll på dessa.
Det är därför jag skriver mitt inlägg,just för att du skrev att någon annan står för fiolerna.
Och det är precis som jag skriver att Vattenfall mm står för fiolerna när dom producerar el,som vi köper för ca 1Kr/kw.
 
G
300:- kapat och kluvet inkl frakt,
Kanonpris.
Brukar ligga på (snittet) 350:-/kubiken + frakt.
Du kan beställa hem 100 kubik.Slänga ut en annons.Lägg på 50:- kubiken och vips har du tjänat 5000:-.
Men så får du inte göra för då tar skattemyndigheten dig i örat.
 
Jag hugger själv.
Med hemtransport,bensin mm så hamnar jag på ungefär 60 kr kubiken.

Men skogen behöver ju röjasi alla fall.
När jag röjer så växer furan fortare.
 
Och så kommer frågan: priset avser stjälpt eller staplat, det är väl en liten skillnad där  :-/ Vet att jag läst hur mycket, men minns det inte  :-[
Efter vad jag sett i tidningen här varierar priset mellan 250:- och 400:- + frakt för kluvet och kapat. Det finns flera varianter, barrved, blandved, lövträ och ren björk!
 
Mitt pris var inte stalad ved, så då går väll 30% bort. ?

så i mitt fall betalar jag 25-30 öre / kWh
 
GR B skrev:
[quote author=CarMan link=1139576109/0#2 date=1139592296]Vad kostar veden igentligen?
det är ju orelevant att räkna med att nån annan står för vissa utgifter.
så som fällning, transport, kapning & klyvning samt ala maskiner & undrehåll på dessa.
Det är därför jag skriver mitt inlägg,just för att du skrev att någon annan står för fiolerna.
Och det är precis som jag skriver att Vattenfall mm står för fiolerna när dom producerar el,som vi köper för ca 1Kr/kw.
[/quote]


Jag köper inte dina förklaringar. Så vitt jag vet så drivs alla elbolag som självbärande företag & dom går desutommed storvinser!
men om nu din hushåls el skule bli delvis betalad av nån annan, så hör ju inte detta till denna tråd. starta en egen tråd om du vill diskutera vattenfall
 
G
Vet inte det ja.Det var ju du som svävade ut från ämnet,att andra står för fiolerna.
 
1 krona Kwh är väl fan inte billigt för svensk el! det är bara för att sponsra massa jävla greker, tyskar o polacker vi betalar så höga priser!!!!
Marknadsanpassat och bra, precis som veden....
Kolla dårarna som höper på hornybach för hur mycket som helst, tror dom gjort ett klipp när dom handlat "jättemycket" ( 3 kubik eller nåt) för 5-6 hundra spänn/kubiken..
Men det tjänar dom in på de billiga kaminerna....
 
Jag betalar också 300 kr/m3 kapat och kluvet och tippat på gårdsplanen. Blandved och transporten ingår.
 
Det finns väl dokumenterat vad det kostar att producera 1 kWh elkraft i olika sorters kraftverk, så det behöver vi inte spekulera i. Det går säkert att hitta på nätet nånstans. Men den som till äventyrs tror att något elbolag producerar elenergi och sen ger bort den, bara för att det är roligt, han kan lägga ner den tanken.

Kraftbolagen tjänar så mycket pengar de kan, liksom praktiskt taget alla andra gör. Den som säljer ved lär också ta ut så mycket han kan, om han nu inte råkar vara far till kunden, eller nåt sånt.

För att återsamla ledet: Ved brukar jag köpa i tremeterslängder. De är någorlunda sansade att hantera, när man ska göra det manuellt.
Inklusive frakt blev det 5000:- för knappt 30 m³ nu sist. Björk, travat på bil, då. Egentligen skulle man ju köpa ved efter vikt och fukthalt, inte efter volym. Men det blir krångligare att mäta, förstås.

Som en parentes kan jag nämna att min far berättade idag att hans granne och dennes dotter köpte ett lass ved tillsammans. 50 m³ totalt. De köpte veden i trave, liggande längs en väg.
Efter några dagar ringde säljaren och undrade om de redan hade hunnit fixa bil och släp som kunde hämta veden. Nej, det hade de inte, men veden var försvunnen i alla fall. Någon hade helt enkelt kört dit med en timmerbil och lastat alla 50 m³!

"Vad har du hittat på, min lille son? Inget, snott 40 ton timmer, bara."
 
ser ut som jag betalade normal pris då.

är 5000:- normal pris för dina 3m längder?


det jag mena med att ingen annan ska stå för fiolerna är att men i exemplet med 3m längderna ska räkna in en slipning av motorsågskednan & bensin o olja till denna såg m.m.
ni som vill för stå fattar vad jag menar.
vi räknar inte tiden det tar at utföra arbetet utan bara dom utlägg som faktiskt finns isamband med vedhanteringen.

om du har motorsåg på jobbet & dom inte märker nått på jobbet om du även snor soppan tilll denna, så är detta en utgift som nån annan betalar, räkna då om vad det igentligen skulle ha kostat, så får du fram var veden kostar/kWh
 
Jag vet inte vad andra betalar för en filning av motorsågskedja men jag filar min själv. Det går på 5 min.
Har man inte dom 5 min kan man jag lämna in sågen på grangården dom tar 45 kronor för det.

Ska man ta med den extra kaffe koppen som ved klyvningen kräver oxå i kwh priset?
Eller mer mat? Det går ju en hel del saft oxå. Säkert 5 kr bara där...


 
Andreas_Hansson skrev:
Jag vet inte vad andra betalar för en filning av motorsågskedja men jag filar min själv. Det går på 5 min.
Har man inte dom 5 min kan man jag lämna in sågen på grangården dom tar 45 kronor för det.

Ska man ta med den extra kaffe koppen som ved klyvningen kräver oxå i kwh priset?
Eller mer mat? Det går ju en hel del saft oxå. Säkert 5 kr bara där...

det var ett exempei i högen. jag vet inte vad ni andra har för utgifter isamband med ved köp, då jag själv köper färdig kapat/kluvet & hamtransporterat.

det akn vara allt från transport till hyta / avbetalning på vedmaskin, till en elen för att driva en kap.

ska vi räkna hur många kilowatt veden kostar så måste man väll räkna dom omkostnader man har isamband med detta.

dessa kostnader är ju sånt jag slipper att betala som köper fördig kapat/kluvet
Det är ju givet vis billigare at köpa i 3m längder, men då har man ju också mer omkostnader & dessa tycker jag ska räknas in. du kan ju tilexempal kanske köpt en taktor med kärra bara för att kuna transporteta 3m längderna m.m.

som vanligt så för står dom flästa vad jag menar, men en del vil vara lite lustiga.

Jag fick det till att min ved kosta 30öre/ kWh

vad koster eran ved?
 
Jag köper min ved av grannen i 3 meters längder. Han tar 150kr/m3 (blandved) och då kör han hem det och tippar på tomten. Av nästa granne hyr jag sedan en kap/klyv-station för 1500:- för att kapa upp 25m3. Han tar betalt för mängden inte för tiden.
Detta ger in runda slängar 18-20 öre/kw

Mv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.