Micke_B skrev:
Jag kan som platschef berätta att jag aldrig betalar en snickare/betongare över 400kr i timman. För timpengar uppåt 400kr ska de vara jävligt vassa och gå undan för dom. Överlag får man annars betala mellan 320-360kr exkl moms.
-MH- skrev:
Ajdå, snickarna har inte läst glufsglufs "förklaring" att de måste ha minst 550:-/h för en anständig lön?
Ganska meningslöst försök till ironi eller vad du försöker dig på då det inte framgår ifall dessa personer som erbjudes 320-360:-/tim ska hålla sig med egna maskiner och verktyg samt allt annat som man som liten egenföretagande hantverkare måste göra...

Vad får "Micke_B" för de 320-360:- /tim...?

DET är det väsentligaste att reda ut först så man kan jämföra äpplen med äpplen... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska meningslöst försök till ironi eller vad du försöker dig på då det inte framgår ifall dessa personer som erbjudes 320-360:-/tim ska hålla sig med egna maskiner och verktyg samt allt annat som man som liten egenföretagande hantverkare måste göra...

Vad får "Micke_B" för de 320-360:- /tim...?

DET är det väsentligaste att reda ut först så man kan jämföra äpplen med äpplen... ;)
håller med dig klockrent här paul!!!
snygg bil, men för små fälgar... hehe
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska meningslöst försök till ironi eller vad du försöker dig på då det inte framgår ifall dessa personer som erbjudes 320-360:-/tim ska hålla sig med egna maskiner och verktyg samt allt annat som man som liten egenföretagande hantverkare måste göra...
Nej, för jobbar de i ett stort företag så har de ju inga maskiner, verktyg eller andra overheadkostnader...

(ja, det var ironi)

Men visst, om du sover bättre, anta då att det är polacker utan verktyg som jobbar svart. ;)
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Nej, för jobbar de i ett stort företag så har de ju inga maskiner, verktyg eller andra overheadkostnader...

(ja, det var ironi)

Men visst, om du sover bättre, anta då att det är polacker utan verktyg som jobbar svart. ;)
Kan ju då bara upplysa Bror Duktig om att det finns väldigt många större företag som hyr in mindre egenföretagare UTAN maskiner då det större företaget redan har dessa resurser men behöver mankraft på vissa projekt där de då hyr in extra folk...

ALLTSÅ betalar de för arbetskraften och inte för inkluderad utrustning vilket ofta gör att man sänker timdebiteringen också...

Ingenstans har jag pratat om polacker utan verktyg som jobbar svart utan än en gång är det dina egna antydningar då du inte vill förstå hur andra människor tänker... :rolleyes:;)
 
Bit i från dig bara
 
tille1 skrev:
Bit i från dig bara
Hhmm...

Ibland känns det bara som det är lite trollvarning på Mr -MH- ... ;):rolleyes:
 
Ganska intressant läsning, då jag både är anställd och har egen firma blir jag lite fundersam över de olika debiteringarna. Då jag på mitt jobb som är i konsult-branchen och inom mark och väg gör något form av arbete debiterar min arbetsgivare 1050 ex moms per timme för mig, skulle jag komma med min firma och jag även har med mig min grävmaskin och vill ha 750 ex moms tycker många att det är skit dyrt.

Bara en tanke.
 
nocon skrev:
Ganska intressant läsning, då jag både är anställd och har egen firma blir jag lite fundersam över de olika debiteringarna. Då jag på mitt jobb som är i konsult-branchen och inom mark och väg gör något form av arbete debiterar min arbetsgivare 1050 ex moms per timme för mig, skulle jag komma med min firma och jag även har med mig min grävmaskin och vill ha 750 ex moms tycker många att det är skit dyrt.

Bara en tanke.
Finns det folk som är villiga att betala 1050 kr/tim för era tjänster så är det väl inga problem.

Allt har ju med tillgång och efterfrågan att göra som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.