Jag har suttit och läst en hel del trådar om just vad en hantverkare tar i timpris.
Det finns såklart ett brett spann på prissättningen och en del tycker många är hutlöst att betala en 500 i timmen.
Ja gå till er själva först. Vad tar eran egen arbetsgivare ut för er i timmen, det har ni kanske inte så mycket koll på.
Sen en annan sak. Att hitta en hantverkare idag som tar 300 i timmen, där skulle jag dra öronen åt mig. Man får vad man betalar för.
Som marknaden ser ut idag så vet jag av egen erfarenhet att de duktiga hantverkarna har häcken full, får de en förfrågan så sätts offerten i regel ganska högt mot privatpersoner.
Där offerten går igenom där kör de.
De är ingen välgörenhet att driva firma det handlar om att tjäna pengar, det vet alla.

//Jojje
 
I en tråd som tog upp detta så la jag in en länk (som jag glömt) där man fick ut en uträkning på vad det kostar företaget beroende på vad man ska ha ut i nettolön (gjort för folk som ska starta eget men funkar ju att kolla upp för anställda också). Denna länk har lagts upp av andra i andra trådar också och den är bra (Paul-Staffanstorp har kanske den länken kvar). Egentligen borde den länken eller något annat läggas upp på detta forum så slipper man alla långdragna diskutioner där "kunderna" klagar över priser och hantverkarna försvarar dom, då kan ju den som vill kolla själv.
Kanske någon moderator skulle ta och kolla med en hantverkare IRL eller på forumet om att göra en lista på lämplig timpenning och varför det kostar som det gör och låsa den tråden så alla som har funderingar över varför det kostar som det gör kan kolla och sen kanske stilla sina funderingar eller upptäcka att dom blir rejält blåsta.
 
500 kr/tim och hälften i rotavdrag hade jag tyckt var helt ok om jobbet utförts bra och tidseffektivt. Tyvärr har jag bara haft några få hantverkare som varit värda pengarna. I övriga fall hade jag gjort ett betydligt bättre jobb själv.

Problemet är inte debiteringen, för det krävs 400-800 kr/tim för att driva företag beroende på inriktning. Problemet är bara att det finns så fruktansvärt många rötägg. Jag känner själv flera hantverkare som anser att eftersom de bara tjänar 28 000 kr i månaden så har de rätt att mygla och bluffa. de menar att de högbetalda akademikerna ju är mycket värre och tjänar jättemycket. Sanningen är bara den att få akademiker drar in lika mycket pengar som hantverkarna.
 
Jag kan ärligt säga att jag har mindre lön nu än när jag var anställd men jag klagar inte över det för jag har det ju bra ändå då man har förmåner genom att ha ett bolag och att man styr fritt över sin tid till 100% men visst kostar det att driva ett företag och är man ett litet företag med få anställda så blir det dyrt då det krävs saker som kostar lika mycket för ett företag med 5 anställda som för ett företag med 50 anställda, man får ju tänka procentuellt där. Kraven från anställda/fack finns ju där vilket som.
 
Milkshaken
ja från facket måste ju nästan vara det värsta .. Jag menar,,, tänk själv vilka stenålderslagar dom har,,, dessa är ju inte direkt up to date med hur verkligheten ser ut idag....
Om facket gav med sig någon ggn, satte sig vid några riktiga centrala förhandlingar, och verkligen var med o arbetade fram några förslag som var BÅDE AREBETSGIVAREN OCH LÖNTAGAREN till godo... istället för nu , att bara hävda arbetstagarens rätt.... Det slutar ju bara med tråkigheter för arbetstagaren först, sen arbetsgivaren.....
lagarna är ju dom flesta sedan, -50 - 70 talet..... Inte mycket är sig likt på arbetsmarknaden sen dessa lagar kom till.....


ja jag vet jag låter tråkig som "DOM HAR"....
faktum är att dom flesta kom till under industrialismen, och då var det arbetarens marknad..... Därmed fackets marknad,...
 
Jag kan som platschef berätta att jag aldrig betalar en snickare/betongare över 400kr i timman. För timpengar uppåt 400kr ska de vara jävligt vassa och gå undan för dom. Överlag får man annars betala mellan 320-360kr exkl moms.
 
Micke_B skrev:
Jag kan som platschef berätta att jag aldrig betalar en snickare/betongare över 400kr i timman. För timpengar uppåt 400kr ska de vara jävligt vassa och gå undan för dom. Överlag får man annars betala mellan 320-360kr exkl moms.
Vad du betalar är egentligen inte du som bestämmer. Som det ser ut just nu kanske det finns så pass många snickare att de måste gå med på 320 kr/h. Men om situationen blir sådan att du måste ha en snickare och det inte finns en enda som jobbar för mindre än 600 kr/h, ja då får du betala det.

Det är ungefär som om nån skulle säga "ja, jag betalar aldrig mer än 10 kr/litern för bensinen". Det hjälper inte hur tjurskallig man är, man får betala vad det kostar eller avstå.

Aka Marknadsekonomi.
 
andersmc skrev:
VMen om situationen blir sådan att du måste ha en snickare och det inte finns en enda som jobbar för mindre än 600 kr/h,
Aka Marknadsekonomi.

Om ingen kund vill betala 600kr så blir det inga jobb

AKA Marknadsekonomi:D
 
Nimajneb skrev:
Om ingen kund vill betala 600kr så blir det inga jobb

AKA Marknadsekonomi:D
Ok... så du tror Sverige stannar... :rolleyes:

Den som vill ha utfört något lär ju få vara den som ger sig i den situationen faktiskt...

Snickaren eller vad det nu är kan ju alltid söka andra vägar att tjäna pengar... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... så du tror Sverige stannar... :rolleyes:

Den som vill ha utfört något lär ju få vara den som ger sig i den situationen faktiskt...

Snickaren eller vad det nu är kan ju alltid söka andra vägar att tjäna pengar... ;)
Om det hade varit så lätt att hitta jobb som betalat 600kr/h och alla snickare hade varit kvalificerade... då hade vi inte haft många snickare där ute:)
 
Det är ju där vi är idag. Många gör jobbet själva eller anlitar utländska hantverkare när man tycker att det blir för dyrt.
 
Mikael_L
Jojje_63 skrev:
...Som marknaden ser ut idag så vet jag av egen erfarenhet att de duktiga hantverkarna har häcken full, får de en förfrågan så sätts offerten i regel ganska högt mot privatpersoner.
Där offerten går igenom där kör de.
De är ingen välgörenhet att driva firma det handlar om att tjäna pengar, det vet alla.

//Jojje
Ja så kan man ju göra, om man inte siktar på att företaget ska leva längre än den innevarande högkonjunkturcykeln. :)
 
Nimajneb skrev:
Om ingen kund vill betala 600kr så blir det inga jobb

AKA Marknadsekonomi:D
Precis. Det blir en brytpunkt mellan hur lite säljaren kan tänka sig att sälja för och hur mycket köparen kan tänka sig att betala. Om de här två beloppen inte når varandra så blir det ingen affär. I stora sammanhang - som husägare/hantverkare eller bilister/bensin så stabiliserar sig priset (och många uppfattar det så som att priset på något sätt är "bestämt" eller att "det är så mycket man ska betala").
Om man ser till ett mindre sammanhang - till exempel en datorägare som för tre år sedan köpte en dator för 8000 och vill sälja den men absolut vill ha tillbaka vad han gett. Eftersom det inte finns några konsumenter som vill betala 8000 för en tre år gammal dator blir det ingen affär, dvs marknaden avstannar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är ju där vi är idag. Många gör jobbet själva eller anlitar utländska hantverkare när man tycker att det blir för dyrt.
Risken är bara att det blir en dyrköpt affär i slutänden... :blushing:

Det är inte EN gång jag själv fått förfrågningar om att komma och avsluta eller rätta till saker som blivit helt galet och detta kan oftast bli en dyrbar historia för folk... :rolleyes:
 
Jag tror att för de flesta konsumenter är inte timpriset det viktiga, utan slutsumman. Många hantverkare vill inte ge ett fastpris (i alla fall inte på större jobb) så då blir ju timpriset det enda man får, och då är det naturligt att det är det man diskuterar.

För min del är det helt ointressant hur mycket jag betalar per timme, det jag vill veta är hur mycket hela detta jobbet inklusive material, moms etc kostar. Men det som är viktigare än priset för mig är att det blir klart i tid.

Det är populärt att jämföra med mataffärer, så jag gör det också. Det intressanta är inte hur många makaroner man får i paketet, det är hur mycket ett kilo makaroner kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.