Tid är pengar. Och min tid är j-vligt dyrbar! Att renovera eller bygga hus varje kväll i flera år kan inte ens värderas. "Priceless" som det heter.

Jag har kompisar som varit oerhört flitiga, i synnerhet en, som har hållt på i fem år, fast besluten om att bygga sitt eget, själv. Jag har mycket svårt att tro att han ens när han blir klar kommer tycka att det var värt det. All den tid som gått åt, dom förhållandena vilka dom levt under. Nä, det är banne mig inte värt det nånstans. Hellre en något svettigare låneavi än en massa förlorade år, speciellt som småbarnsförälder.
 
Kan tillägga att vi valde att renovera det hus vi bodde i nyligen (renoverade inte själva mer än gjorde smågrejer). Med facit i hade det varit rejält mycket bättre att ha rivit skiten och byggt nytt. Det blev kompromisser med i princip allt, inte riktigt som hade velat haft det egentligen och dessutom samma pengar som vi hade byggt nytt.
Hur mycket ni gillar huset i fråga är ju upp till er men tänk er noga för, innan ni börjar.
 
Redigerat:
Jag hade nog som flera andra föreslagit, om det finns plats byggt ett nytt "billigare" hus i närheten men planerat för en framtida avstyckning av det, anlagt avlopp + vatten så att ni kan dela det mellan husen, lagat upp det mest akuta och lagt kanske 5-års plan för upprustning av det gamla huset som ju har ett personligt affectionsvärde för din sambo. Jobbar han som snickare så kan han troligen få tag på begagnat material och elektriker, rörläggare m.m om inte själv så genom kontakter.
Finansiering av bygget kan säkert hjälpas upp av att hyra ut veckovis under sommaren om läget är fint.

När sedan huset är så perfekt som ni vill ha det så kan ni stycka upp det till 2 fastigheter och sälja ena.

Men en så omfattande renovering med barn skulle jag inte rekomendera håller själv på att totalrenovera vårt hus med en dotter på snart 4 år och en 10 månaders, men då byggde vi första våningsplanet + fönster och fasad i princip helt färdigt innan vi flyttade in förra året så vi bor trångt men fint, men vi hade förmånen att kunna bo hos min sambos föräldrar under byggtiden. semestern i år ägnar jag åt takbyte + isolering samt inredning av övre våning vilket ska vara klart innan oktober. och jag har en väldigt snäll chef som låter mig plocka ut massa ledigt.

Vi räknar kostnadsmässigt på att hamna strax över 1 miljon färdigt med
inköp av hus 1 1/2plan + källare (420')
Utvändigt:
ny träfasad, nya (beg) 3-glasfönster + lösa kasetter, nya helglasade altandörrar, nytt tak med isolering, ev. dränering och altan.
Invändigt:
stamrenoverat, ny el, riktat väggar och isolerat dem , riktat golv och tak nya ytskikt, nytt kök, nya badrum, inredning av övervåning med 3 sovrum och toalett.
klinkergolv i källaren + ny färg till väggarna.

Som det ser ut nu så håller vi budgeten.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.