79:an skrev:
Inte en chans, ligger kluvet och strölagt på logen just nu i väntan på altanbygge sågade 28mm tjocka plank och en del 6x10" 5,5m långa och utan kvist ifall att man skall göra något kul i framtiden.
Prova att göra lite paneler av virket. Mina föräldrar har en panelvägg av lärk...så snygg!
 
Sofie&Peder skrev:
Någon som har koll på pris att ta ner ca. 50 tallar som inte utgör fara för någonting alls?
Kolla med skogsbolagen i eran trakt om det inte är någon avverkning i närheten, i så fall blir inte maskin kostnaden så dyr och ni borde kunna få ett bra netto på virket.
 
Cheesus skrev:
Prova att göra lite paneler av virket. Mina föräldrar har en panelvägg av lärk...så snygg!
Har dom behandlat den med något, eller är den "naturell"? Stubben efter trädet står nämligen kvar och den har blivit svart, skulle ju inte vara så kul om en vägg svartnade.....
 
79:an skrev:
Har dom behandlat den med något, eller är den "naturell"? Stubben efter trädet står nämligen kvar och den har blivit svart, skulle ju inte vara så kul om en vägg svartnade.....

Den är nog bara lackad skulle jag tro. Jag var 5 år när de gjorde det hela...:) Men den är definitivt inte målad så då återstår lacken...

Det enda jag bidrog med till det husbygget var en sten rakt igenom 5-6 fönsterrutor som låg staplade på varandra. Jag "råkade" ju bara tappa en sten från trappen.

Varför får jag fortfarade höra detta?
 
Jag betalade 200 kr + kaffe för att bli av med en halvdöd gran och en tall på våran baksida...

Lovar dej att det garanterat finns någon som kan hantera motorsåg i din bekantskapskrets. Det är ingen raketvetenskap att fätta ett träd, endast kunskap om motorsågen och sunt förnuft...
Låt dock ingen som "tror sig" kunna hantera motorsågen att göra det. HAn/hon ska ha tillbörliga skyddskläder osv osv...

/Henrik
 
hen_rik79 skrev:
Jag betalade 200 kr + kaffe för att bli av med en halvdöd gran och en tall på våran baksida...

Lovar dej att det garanterat finns någon som kan hantera motorsåg i din bekantskapskrets. Det är ingen raketvetenskap att fätta ett träd, endast kunskap om motorsågen och sunt förnuft...
Låt dock ingen som "tror sig" kunna hantera motorsågen att göra det. HAn/hon ska ha tillbörliga skyddskläder osv osv...

/Henrik
Det handlar inte bara om det, anlitar man en seriös trädfällare så har han försäkringar som täcker om det skulle gå fel. Jag själv kan hantera min motorsåg och har fina skyddskläder, dock så ville jag ändå inte fälla mitt "lilla träd" som stod lite dumt mitt bland mina byggnader. Kan tillägga att jag fäller ca 60-100m2 med virke till ved och säkert en 15-30m2 med virke till sågen varje år själv med min motorsåg.

Om man låter en "kompis" fälla trädet gratis eller svart så är man som mark/träd ägare skyldig till att ersätta skador, även om killen som sågar vrickar foten så är det trädägarens "fel". Lejer man bort till ett seriöst företag som har f-skatt eller säljer trädet på rot så flyttas ansvaret över till entreprenören.
 
Jag fick ett pris på 2000:- av en kille med kvitto och han hade försäkring om nåt skulle gå fel...
Detta gällde tre träd (+ en död rönn) och jag skulle stå för lastbil med kran.
Nu lyckades vi inte få dit den killen och lastbilen samtidigt och vi testade lite idag och det gick så bra så vi tog ner fem träd...

Läs mer här:
http://forum.byggahus.se/tr-d-buskar-h-ckar/84937-tr-df-llning-utf-rd-idag.html
 
Gammal tråd från 2008, efter mer än sex år har nog TS redan löst frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.