Hmm, jag har inte vågat räkna efter. Men någonstans mellan 80-100.000:- kronor har det nog kostat inklusive skåp, bänkar, vitvaror, golv, väggar, kakel etc.
Jag gjorde allt själv förutom ett par elinstallationer.
 
1. Rev ut allt.
2. Förlängde en vägg med 25 cm
3. Nytt golv och tapeter
4. Nytt kök, IKEA Ädel björk
5. Ny diskmaskin.

Inkl. vitvaror (allt i Electrolux) som vi hade sedan innan (läs -03) slutade kalaset på ca 50 000 kr.


Tog ca 1 1/2 månad men det var värt varenda sekund.
 
Hej,

Rivit ut och bytt allt (köket är ca 17 m2).  Kök Ikeas Ädel, vitvaror i aluminium från Siemens och Gram, granitskivor. Totalt ca 120' (varav graniten står för 39'). Plus färg, golv, tak mmm.
 
Stor ombyggnad, rev ner allt, inklusive en bärande innervägg, gästtoa. Ner till betong och ut i ytterväggarna. Ny isolering, nytt värmegolv på 20 av 35 kvm (övrigt befintligt marmorgolv). Cullimar kök (16 enheter , huvudsakligen med utdragslådor), ny kyl frys övriga vitvaror återanvänder vi.

Gjort allt utom en del el själv. Nästan klar.

Kostnad ca 150 000, varav köksinredning inkl bänkskivor (3,5m granit, ca 3m enstavs Ek) ca 80 000.

Det är de små sakerna som kostar, ex. kostade bara fästellementen för bjälkarna i betongbjälklaget ca 1500:-. Fönsterbänkar (måttbetällda i vit marmor ca 2000:). Detaljer man lätt glömmer vid planeringen.
 
När vi gjorde om i vårt lilla kök, c:a 9 kvm, gick det precis på 200 lakan. 35 loppor för elmontör, röris, plattnisse och snickare (rörisen var vit resten svarta). För resten fick maskinerna, klinker och mosaik, Ballingslövssnickerier och granitskiva. Jag rev ut vårt 50-talskök själv vilket var ett drygt jobb (många 5-tums klippspikar drogs ur tegelväggarna) men sedan gjorde annat folk (inkl min fru ;D som målade) resten vilket var skönt.

Vi hade ingen budget utan när vi gjorde om det så sade vi att vi ska ha det som vi vill ha det. Vi var då nyinflyttade och hade räknat med en totalrenovering av köket. Och fortfarande efter 5 år är vi så nöjda att vi emellanåt säger till oss själva "vilket snyggt kök vi har, det var värt varenda öre". Särskilt granitskivan, bättre kan man inte ha. Induktionshällen, dubbelt så dyr som en vanlig på den tiden, har givit stort mervärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.