Jag och maken står i begrepp att lägga bud på ett radhus som behöver totalrenoveras, alla rum behöver nya golv, tapeter, lister etc. I köket behöver vi riva ut hela den existerande inredningen. Ser här att många renoverat sina kök själva och undrar nu över TOTALkostnaden för era "nya" kök, bara för att kunna få ett hum om hur mycket vi måste lägga till på summan vi ev köper själva radhuset för.

Vi kommer isf att välja Ikea-kök och inte någon lyxnivå på vitvaror heller.. Men vill alltså väldigt gärna få lite olika uppgifter om vad era kök hamnat på för slutsumma!! :-*
 
Kök, modell mindre. IKEA abstrakt. Laminatskiva, rostfria siemens vitvaror(endast spis och fläkt), dyr mossaik (2300:- per kvadrat), svart granitgolv, bredspackling ommålning + elektriker 4000:-.

Slutsumma ca 40 000:-. detta är exkl arbete som jag själv stått för.

Men, som sagt är köket ganska litet. Men IKEA är billiga, så ett större kök tror jag inte skulle hamna på mer än 60 000 om man gör mycket själv.

MVH Olle.
 
Rev ut allt som fanns och byggade upp från början. Körde på KVIK med vitvaror och det landade på runt 50.000
 
Allt nytt utom golv och kyl/frys. Du kan se bilder under "Här hittar du bilder på kök".
90 000:- inkl arbete
 
Bytt ALLT, tak, golv, tapeter, 17 stommar (stort kök), alla vitvaror nya, belysning, laminatbänkar, stor diskbänk. Vi har inte köpt IKEA men inte heller från den dyrare kategorin kökstillverkare, vi har monterat själva, bara anlitat elektriker och VVS-hjälp. Än är det inte klart, men det mesta betalt ca. 170-180 kkr landar det nog på :surprised:
/U
 
Här snackar vi TOTAL-renovering:

Yta ca 20 kvm.

Golv: rensat till betong på med reglar och spån, Junckers massivsa skeppsgolv ek på det.

Tak: reglat och nytt gips, 37 spottar.

Flyttat vägg. Nya tapeter

ändrat planlösning på själva köket.

Kök: snickarbyggt helmassivt björkkök med massiva ekbänkskivor i helstav, en mängd specialdetaljer såsom skänk, bardel, vitrindel och speciallådor i hörn. total längd ca 7 lm. allt inmätt och tillverkat efter eget mått (dessutom byggt i "stumt mått" helt utan passbitar)

Vitvaror av hög kvalitet, gasolhäll, side-by-side.

Nya köksmöbler, ekbord+6 stolar

nytt porslin inkl. bestick mm.

lcd-tv 23" + stereo med dvd

Har gjort det mesta själv, dock: 40 snickartimmar, elektriker "specialpris ;D" 20 t.



Prix............230 papp

Spec kan fås vid önskemål.........

Bilder kan mailas.
 
Hej,

Långt ifrån klar med köket, men det stora posterna är redan "klara":

13 kvm, total renoverat rum (river väggar ner till planket, bytt golv och tak och isolering i båda). Nydragning av all VVS och el. All vitvaror bytta.

Det kommer troligt vis att stanna någonstans mellan 95-100 kkr.

Gör allt jobb själv utom mer komplicerade murnings/putsningsarbeten samt renovering av ventilationskanaler i murstock.
 
Jag har gjort följande i min lilla lägenhet,

1. Rivit ut vägg mellan kök och vardagrum

2. Byggt igen öppning mellan vardagsrum och hall

3. Rivit ner hela köket och köpt helt nytt från ikea, ink. kyl/fry och diskmaskin

4. Mosaik 5 kvm 750 kr /m2

Med all färg, byggmaterial, spackel och husfix har det allt som allt gått på runt 40.000 och då inkluderar det färg till alla rummen.

Min lgh är bara 33 kvm i och för sig.
 
Vill du komma riktigt billigt undan, så kolla på tex Blocket efter hela köksinredningar.

Det finns kök som bara är 5-10 år gamla, som folk säljer för under 10.000 Kr
och då ingår ibland också vitvarorna!
Köper du tex ett begagnat IKEA-kök, så kan du lätt kompletera med nya luckor och stommar som du saknar.
 
Tibrokök kastell ek + laminatskiva med underlimmade hoar = 98100 kr

Maskinpark från Miele innehållande Kyl/Frys, Häll, Ugn, Diskmaskin, Inbyggnadsmicro samt vräkigaste fläktkåpan = 49900 kr

+ lite rör, kakel, färg, el mm...
 
Vi gjorde allt arbete själv och landade på ca 40.000 kr inklusive vitvaror från Electrolux (utom fläktkåpan som är en Cata). Då rev vi ut allt och började från början med ett tomt rum. Det är ett Ikea-kök och luckorna heter Applåd. Finns att beskåda på den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9512

// Lidman
 
Renoverade hela bottenvåningen förra sommaren. Köket är "normalstort" och vi valde IKEA som leverantör. Kommer inte ihåg vad luckan heter, men de är släta, lackade vita luckor. Måttbeställd bänskiva i laminat. Stänkskydd i glas från IKEA. Spishäll och inbyggnadsdiskmaskin också från IKEA. Övriga vitvaror i aluminium från Cylinda (kyl, frys samt inbyggnadsugn) samt fläktkåpa och fläkt från futurum. På golvet ligger Tarkett 3-stav ek, proteco natura. Totalt gick det på ca 65000. Prutade ganska friskt på Cylinda grejerna hos den lokala Elon butiken. Kolla bästa pris på nätet...ta med och stick under näsan på säljaren hos Elon (eller valfri vitvarubutik) och jag lovar att de ger dig samma pris! 4500 i rabatt fick jag bara genom att visa en lapp med nätpriserna för säljaren...

//P

"Retail is for suckers"
 
Lidman: Fråga om diskmaskinens placering - ser ni några problem med att diskmaskinen är placerad så långt från skåpen dit porslin och glas ska? Vi ska själva snart renovera ett kök, och hade funderingar kring just dm's placering.

Alacs
 
alacs skrev:
Lidman: Fråga om diskmaskinens placering -  ser ni några problem med att diskmaskinen är placerad så långt från skåpen dit porslin och glas ska? Vi ska själva snart renovera ett kök, och hade funderingar kring just dm's placering.

Alacs
Nej det har inte alls varit några problem. Det är däremot guld värt att ha diskbänken precis ovanför diskmaskinen. Måste man välja mellan att ha långt från diskmaskinen till skåpen eller diskbänken, så är det givna svaret att ha långt till skåpen.

I vårt fall är det egentligen inga långa avstånd då vi har ett så pass litet kök. Det är inte längre än ca två meter mellan diskmaskinen och skåpen.

// Lidman
 
42000 stort björkök från IKEA med spishäll, ugn och mikro. Ej kyl/frys diskmaskin. Arbete tillkommer. /Benkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.