J jonasz skrev:
Tycker det låter ganska rimligt.
säg en halv dag för att röja sly och köra bort 4000:-
grävmaskin etablering 4000:-
1 dag grävning 10000:-
1 dag lastbil för borttransport av massor 10000:-
Tippavgift massor 1000:-
Avetablering grävmaskin 4000:-
Ett tips är att när lastbilen ändå är engagerad passar ni på att den tar med sig grus tillbaka så spar ni några kronor mot att ta det vid ett senare tillfälle

Alternativet är ju att köpa en egen maskin och lastbil, då blir det ju gratis(många verkar tro att det bara för att man har en maskin stående kostar det inget, att man sedan kanske har investerat någon miljon och har driftkostnader på 100´om året verkar inte tas med i ekvationen)
känns som väl tilltaget för etablering/avetablering. Jag har dock ingen aning, inte mitt område. När jag anlitat lokala bonden här så tar han inget, han kör hit maskinen på väg 200m. I övrigt rätt rimligt.

Grövaren som gett pappa pris, ligger ca 2 km bort.

Tror ganska få övervöger att skaffa egna lastbilar och maskiner? Faktum är dock att vi har en avant 220. Duger inte att gräva dike med, men absolut köra ut gruset även om det skulle ta 5ggr så lång tid som för en större maskin.
 
Som parantes så gör vi skogsväg nu med stubbrytning och 4 meter vägbredd med diken samt nedgrävning av sten.
Dvs fullständig grovbrytning med 30-40 tons maskin till fast pris på 136+moms per meter. 40 extra för att grusa upp till mycket god standard.

Så om dina 70 meter var skog ifjol, eländig terräng full med stubbar och stenbumlingar skulle det kosta 220kr metern eller 15400kr med moms.

Lägg till etablering 4-5 tusen. Här räknar man med att grävaren ska vidare så av-etablering finns inte.
Eller ja, det ligger väl i entreprenörers intresse att ta bort den. Nästa betalar etableringen från dig.
Jag betalar ju inte taxin tillbaka till startpunkten heller, eller tåget när det vänder.

Massor kan man ibland få hämtat gratis om någon behöver. Att betala full lastbilstaxa och deponi är ju bara dumt. Någon annan kommer troligen betala chauffören för samma timmar och för ditt material bara att du är lyckligt ovetande.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Helt ärligt så i detta fall på endast 70 meter så skulle jag köra med en entreprenör som har hjulburen grävare eller runtomsvängande i storlek 8-14 ton med egen vagn.

En duktig förare tar lätt dikningsmassor och trollar bort/schaktar ut om det finns möjlighet.
Det är inte mer än några svarta timmar en lördag.

Det som beskrivs skulle jag få gjort med max 10 tusen rakt i näven.
Sen köra på 3 lass = 25-30 kubik och få det spridit 10cm direkt med grusbil för ca 8-9 tusen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AG A och 1 till
  • Laddar…
Lite kommentarer och tankar från mig....

33 000 låter lite väl dyrt enligt min mening, borde gå att komma undan lite billigare.
Som jämförelse så betalade vi ca 50 000 för dikesrensning med grävmaskin på 50 km väg år 2019


Om TS teori om att det mesta av vattnet rinner i hjulspåren skulle man kunna tänka sig att man börjar med en rejäl grusning och ser om det kan hjälpa.
Om vägen redan bär bra hade jag troligen lagt på typ 0-22 el. 0-32
Om vägen inte är extremt trång med mycket träd växt över vägen så sprider lastbilen direkt.
Ett eller två bil och släp beroende på hur vägen ser ut, kostnad ca 5 - 6000 för en bil och släp
Priser kan nog skilja en hel del på olika platser, beror ju helt på hur långt det är till bergtäkten.
M mojjen skrev:
Har inte
M mojjen skrev:
kommit så långt, men det skall ju betalas privat, så med moms får vi utgå ifrån
Nu höftade jag bara timpriser utifrån lite nätuppgifter. Har verkligen ingen aning vad som är normalt. Men rimligt att detta görs med en 5-7 tons maskin?
Han som gräver för mig kör med en 14 tons maskin, den skulle funka fint hos dig.

Tror han tar typ 900 kr i timmen + moms och fakturerar en extratimme för flytten om han själv får planera in jobbet så det passar honom, om det är panik och han får avbryta sin runda bra
för dig så fakturerar han den faktiska tiden.

Detta jobbet bör en bra grävmaskinist klara på 4 - 8 timmar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det normala när man kantskär grusväg och rensar diken, är att grävmaskinisten lägger de borttagna massorna i skogskanten (enligt din bild) ovanför diket och planar till det lite snyggt. Det blir snabbt övervuxet och syns snart inte. Du behöver alltså inte räkna med bortforsling av massorna.
Jag instämmer i detta, försök att få grävmaskinen att fördela ut massorna utmed vägen...

M mojjen skrev:
Syrran är reumatiker, Hennes man tidig Parkinson, Farsan 75 plus, och rätt skröpplig. Jag själv Jobbar 120% och är aldrig där

Så att de får ta kostnad är vi överens om, jag försöker bara hjälpa till att navigera lite.
Beroende på hur mycket och grovt slyet är så skulle man kunna köra med en maskin, antingen en släntklippare på en vanlig traktor, eller en större maskin som vanligen slår utmed våra stora vägar.
Med lite tur finns det någon som finns nära som kan hjälpa till rimligt pris,
För övrigt kan det vara en bra ide att hålla efter sly och gräs varje år, är ju trist om det växer så mycket sly att det börjar repa bilen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mojjen skrev:
känns som väl tilltaget för etablering/avetablering. Jag har dock ingen aning, inte mitt område. När jag anlitat lokala bonden här så tar han inget, han kör hit maskinen på väg 200m. I övrigt rätt rimligt.

Grövaren som gett pappa pris, ligger ca 2 km bort.

Tror ganska få övervöger att skaffa egna lastbilar och maskiner? Faktum är dock att vi har en avant 220. Duger inte att gräva dike med, men absolut köra ut gruset även om det skulle ta 5ggr så lång tid som för en större maskin.
det beror självklart på var man får tag på en maskin som kan utföra jobbet men skall du packa på en maskin på en lastbil tar det kanske 20 min för lastbilen att komma på plats, 20 min att lasta och banda, 20 min att köra, 20 minnatt banda loss och lasta av och 20 min att köra tillbaka till åkeriet, åkeriet kommer fakturera 2 timmar minimum a`1500 och sedan ett påslag på 10% så närmar du dig dom pengarna. Självklart skall man ta höjd uppåt när man ger någon råd på nätet för man har inte alla förutsättningar klara för sig.
 
Kantskära och dika en grusväg hade jag gjort med hjulgrävare. Det verkar på TS som om stugan ligger i relativt tättbebyggda trakter, så då finns troligen en hjulgrävare på rullavstånd, vilket sparar in kostnaden för maskintrailer/flak (som hade behövts för att flytta en bandare eller flytta en hjulgrävare långa sträckor).
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kantskära och dika en grusväg hade jag gjort med hjulgrävare. Det verkar på TS som om stugan ligger i relativt tättbebyggda trakter, så då finns troligen en hjulgrävare på rullavstånd, vilket sparar in kostnaden för maskintrailer/flak (som hade behövts för att flytta en bandare eller flytta en hjulgrävare långa sträckor).
Så är det, ligger vid västkusten utanför en relativt stor tätort, 20 km norr om göteborg, med rätt mycket gårdar mm runt hörnet. Förslaget som grannen förmedlat har sin maskinpark exakt 1,4km från oss. Finns flera entreprenadsfirmor inom 15km. Vi skall ta in förslag på de vi hittar i närområdet. men det är guld värt att få en uppfattning vad som är rimligt för uppdraget. Har renoverat mycket hus, där har jag uppfattningar vad jag skall förvänta mig och vad som är rimligt. Här känner jag mig ovanligt utlämnad.

Blir ju lite speciellt när det är en granne som är mer angelägen om att vi skall åtgärda vägen som dessutom ägs av stamafastigheten, dvs varken pappa eller grannen. Men att den behöver underhållas av oss har vi förlikat oss med, dock inte helt till vilken nivå. För vår del duger den, det är för att minska vattenavrinning längre ner på vägen, som grannarna nyttjar det gäller. (Vilket även vi nyttjar, då det utgör de första 100m av vägen) , som de permanentboende nedanför bekostat underhåll för för ca 15 år den.

Skall komplettera tråden med foton när jag fått dom om några dagar.
 
  • Gilla
Zixten och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kantskära och dika en grusväg hade jag gjort med hjulgrävare. Det verkar på TS som om stugan ligger i relativt tättbebyggda trakter, så då finns troligen en hjulgrävare på rullavstånd, vilket sparar in kostnaden för maskintrailer/flak (som hade behövts för att flytta en bandare eller flytta en hjulgrävare långa sträckor).
Bra tanke! Men det finns ju alltid undantag, så det kan ju finnas entreprenörer med bandgrävare som har bra förutsättningar med, så man skall nog inte stirra sig blind på vilken maskintyp det är, utan mer till att hitta någon som kan göra jobbet bra och effektivt till ett rimligt pris.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Många tycks blanda "äpplen med päron" här. Då många någon gång fått hjälp av en lokal bonde, eller liknande med någon form av arbete med traktor eller grävmaskin. "Och då gjorde han det alldeles gratis", de drar då slutsatsen att det alltid kostar gratis. Lite överdrivet naturligtvis.
Man kan naturligtvis ha tur att ha en hjälpsam trevlig granne, som har maskiner och gör fixar detta för symboliska summor. Men normakt sett får man räkna med ca 1000kr/h för gubben, och 1000kr/h för grävnaskinen. 1 dag med röjsåg kostar då 8000kr. Samt en dag med grävmaskin kostar 16000kr. Därefter en dag att försla bort allt ca 8000kr ytterligare, så har vi de 33000 kr som efterfrågades. Varken dyrt eller billigt enligt mig. Men det står dig väl helt fritt att leta reda på någon annan som kan göra det svart, och kanske lite kompispris.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Många tycks blanda "äpplen med päron" här. Då många någon gång fått hjälp av en lokal bonde, eller liknande med någon form av arbete med traktor eller grävmaskin. "Och då gjorde han det alldeles gratis", de drar då slutsatsen att det alltid kostar gratis. Lite överdrivet naturligtvis.
Man kan naturligtvis ha tur att ha en hjälpsam trevlig granne, som har maskiner och gör fixar detta för symboliska summor. Men normakt sett får man räkna med ca 1000kr/h för gubben, och 1000kr/h för grävnaskinen. 1 dag med röjsåg kostar då 8000kr. Samt en dag med grävmaskin kostar 16000kr. Därefter en dag att försla bort allt ca 8000kr ytterligare, så har vi de 33000 kr som efterfrågades. Varken dyrt eller billigt enligt mig. Men det står dig väl helt fritt att leta reda på någon annan som kan göra det svart, och kanske lite kompispris.
1000kr/tim för maskin då ingår den lilla gubben som kör med i det priset😉 inte kostar en grävmaskinist 1000kr/tim..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
1000kr/tim för maskin då ingår den lilla gubben som kör med i det priset😉 inte kostar en grävmaskinist 1000kr/tim..
Inte.. då har du inte varit "på min gata i stan"😄
 
R
A AG A skrev:
Inte.. då har du inte varit "på min gata i stan"😄
Tacka gud det😀
 
A AG A skrev:
Många tycks blanda "äpplen med päron" här. Då många någon gång fått hjälp av en lokal bonde, eller liknande med någon form av arbete med traktor eller grävmaskin. "Och då gjorde han det alldeles gratis", de drar då slutsatsen att det alltid kostar gratis. Lite överdrivet naturligtvis.
Man kan naturligtvis ha tur att ha en hjälpsam trevlig granne, som har maskiner och gör fixar detta för symboliska summor.
Ursäkta om jag nu är dum, men det där var rent skitsnack!!
Klart att det finns företag som gör allt enligt regelboken och betalar skatt som alla andra och ändå gör ok resultat på firman, men ändå till rimliga priser.
2000kr/h för en grävmaskin med förare är ju på tok för dyrt!!

Sen har jag svårt att se att TS väg skall behöva ta en hel dag.
I somras hjälpte jag vägföreningen en förmiddag.
Jag var på plats kl 7, då hade grävmaskinen precis kommit, och ungefär kl 12 avslutade jag för dagen.
Då hade vi grävt ner två vägtrummor, den ena med tre elledningar + fiber att vara rädd om, och han hade kantskurit / fixat diken på ca 150 m väg.
(Första timmen gick till att åka och hämta hans bil, hämta vägtrummor mm som vi behövde.)
Så baserat på detta borde det inte ta mer än 2 - 4 timmar att fixa till lite diken hos TS, förutsatt att det sedan innan funnits någon form av diken som bara är igenvuxna, och inte allt för mycket elstolpar och liknande att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
1 dag med röjsåg kostar då 8000kr.
Hälften med kvitto i Linköping kanske 2000- 2500 utan.
Ute i skogs eller ledningsröjning vore många glada om de kunde fakturera 350kr/h om de jobbar hela veckan med röjning.
 
Zixten Zixten skrev:
Lite kommentarer och tankar från mig....

33 000 låter lite väl dyrt enligt min mening, borde gå att komma undan lite billigare.
Som jämförelse så betalade vi ca 50 000 för dikesrensning med grävmaskin på 50 km väg år 2019


...
Måste vara en nolla för mycket i 50 km... 5km skulle också vara ett bra pris.

Till TS:
Man kan inte äta kakan och spara den också.

Har du kontakter och grannar med gentjänster så kan du få det fixat för mindre... Men som det låter vill du inte göra något fotarbete då blir det att betala mer.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.