byggcalle skrev:
Hmm, det är ju en intressant idé nanowire men jag tror tyvärr det faller på för dålig effekt. Dammsugaren har inte bättre effekt än vår inomhus (en fördel är att den tillsammans med ett verktyg inte får säkring att slå ut så det är både positivt och negativt).
Kom på att även veckfiltret kan skadas, beroende på hur dammsugaren ser ut inuti, så det är nog ingen bra ide i alla fall q(;^;)p
 
Någon som har erfarenhet av Kärcher WD 3.300 M?
Har precis fått en sån på jobbet och tycker att byggdamm täpper igen slangen alldeles för lätt.
Och så har jag listat ut att till betongdamm ska man ha dammsugarpåse och till trädamm ska man vara utan. Funkade lite bättre när jag hade listat ut det. Var frustrerad ett tag.

//Patrik
 
jag skulle säga påse i alla användarfall.
 
Shop vacs dammsugare tycker jag verkar intressanta, jag har dock ingen egen erfarenhet av dem.
 
Har spanat lite på Lavor som Duabhuset säljer, någon som har erfarenhet av dessa?
Kollat specifikt på Lavor Trenta XE
 
Lavoren ser ganska tippvänlig ut
 
LilleNo skrev:
Shop vacs dammsugare tycker jag verkar intressanta, jag har dock ingen egen erfarenhet av dem.
Jag fick också upp ögonen för dem för en tid sedan. Efter ha klämt på ett par stycken i en butik - dock inte exakt samma modell som du länkar till - blev det en CTL26 istället. ShopVac gav tyvärr inget förtroendeingivande intryck, de kändes allmänt veka och plastiga (framförallt behållaren). Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att de fungerar dåligt, men jag kände att det inte var något för mig. Sen finns det kanske bättre modeller än de jag råkade snubbla över, men jag orkade inte undersöka saken vidare... försök alltså kika på den IRL innan du bestämmer dig.
 
Will do, tack för tipset!
 
pfb skrev:
Vi har en del renoveringsarbete som väntar och jag skulle vilja ha en bra grovdammsugare. Med bra menar jag en dammsugare som gör att man kan jobba relativt "dammfritt" där man slipar ned tapetskarvar, slipar spackel med en giraff, slipar en trappa, osv. Drömmen är att kunna slipa trappan utan att ha slipdamm på tre plan. Finns det sugare som är så bra? Och vad kostar de i så fall?
För att återgå till topic. Svar ja. d^_^b
Jag har gjort exakt det, trappa, med en Kärchergrovsugare (gul med behållare i plåt) och en B&D excenterslip samt en Kellen low-tech = c:a engångs hörnslip.

Bra sug i dammsugaren är väldigt viktigt. Då gäller det att byta filter och påsar om de blir fulla så man tappar sugen.

Ang ljudnivå. Om man använder dammsugaren till elverktyg som väsnas så mycket att man behöver hörselskydd hör man knappast dammsugaren allas. I alla fall är det inget jag störts av.:cool:
 
Dock är det väl en hel del som använt som billigare Kärschers med ganska dåligt resultat.. tyvärr. :(
(jag tolkar inlägget ovan som att det rör sig om en Kärscher i 1000:- klassen?)
 
Själv har jag en Dewalt 27901 som ska användas för betongdamm.
Den har följande:
Dubbelisolerad motor med separat kylsystem för kontinuerlig drift
Veckat ytfilter med filterrensare uppfyller BIA standarden kategori C. 2 lagers papperspåsar för en närmast dammfri arbetsmiljö
 
Lånar Tråden lite så jag inte har lust att starta en ny.
Är ute efter en grovdammsugare och var på både XL-bygg och där hade dom Nilfisk Multi 30T på kampanj pris för 1595:-
Sen på K-rauta rekommenderade kille där Kärcher wd5.200m.
Många verkar ju också vara ganska nöjda här på forumet med nilfisk aero 25-21.
Har tänkt att ha den inkopplad till kap/gersågen och slipmaskin sen som vanligt grovdammsugare.
Skulle vara tacksam för vägledning och tips i denna djungel.
 
Mattias_Pettersson skrev:
Är ute efter en grovdammsugare och var på både XL-bygg och där hade dom Nilfisk Multi 30T på kampanj pris för 1595:-
Är lite sugen på den också, men jag tror den saknar variabel sugkraft, det är ett minus för mig tyvärr.
 
Jag köpte en Protool VCP 10. Den kostade 199€ och det finns en Nilfisk som är snarlik. Tror den heter Aero 20.Jag använder Nilfisks dammsugarpåsar, t ex.
Skillnaden var filtret som verkade vara av bra mycket bättre kvalitet i Protoolen. När jag köpte var det samma pris på båda.

Dock så är ju dom betydligt mindre än de två du kikat på. Men jag är nöjd iaf, filtret var inte så snyggt efter att jag slipat golvspacklet och dammsugit upp dammet. Men det var bara att ta men tryckluften så var det som nytt. Min grovdammsugare jag hade före brann upp när jag dammsög samma damm från ett tidigare rum som spacklats.

http://www.gettoolsdirect.com.au/protool®-dust-extractors/protool-vcp-10-765351.html
 
Bestämde mig nyligen för en Nilfisk Attix 30-21 PC och är helnöjd. I princip samma spec som en CTL26 men billigare (3795kr). Filterrengöringen funkar alldeles utmärkt, men nu behöver jag den inte för jag skaffade en pellvac 50/250 förcyklon med 30-40liters hink (inte den lilla med 40/200 cyklon och 20liters hink)
http://www.pelletsbilen.se/butiken/56-pellvac/419-foercyklon-50250-i.html

Med en 50mm slang mellan dammsugaren och cyklonen och en 36mm till verktyg blir det j-ligt bra drag och det verkar inte vara mycket (om något) som tar sig förbi cyklonen. Man kan inte spänna fast systainers på Nilfisken och det finns inget slang garage, men eftersom jag mest är i verkstan så spelar det inte så stor roll för mig. Priset för hela kalaset inklusive cyklon, extra slangar och separat städset med slang blir 2-300kr mer än för en CTL26E.

Cyklon är fantastiskt så det är en uppgradering jag kan rekommendera oavsett dammsugare. Pellvac har en tabell på sin hemsida som talar om vilket luftflöde som krävs för olika storlekar på deras cykloner, 50/250 kräver 150-300 kubik per timme och 40/200 kräver 100-200 kubik. Jag pratade med dem och om jag förstod saken rätt skall det funka med det lägre flödet men avskiljningen blir bättre med det högre. Så, för den större bör man ha en dammsugare som klarar 3-4000liter per minut eller mer. OK, det blev kanske lite OT.

/woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.