Vi har en del renoveringsarbete som väntar och jag skulle vilja ha en bra grovdammsugare. Med bra menar jag en dammsugare som gör att man kan jobba relativt "dammfritt" där man slipar ned tapetskarvar, slipar spackel med en giraff, slipar en trappa, osv. Drömmen är att kunna slipa trappan utan att ha slipdamm på tre plan. Finns det sugare som är så bra? Och vad kostar de i så fall?
 
Skillnaden mellan en bra (dyr) och en dålig (billig) grovdammsugare ligger mer i annat än i själva sugförmågan. Lite bättre sug kan man räkna med i en bättre sugare. Det som blir bättre är främst filter och specialiteter som att kunna koppla in verktygen i sugaren så att de startar samtidigt m.m.
Den stora skillnaden i hur mycket damm som hamnar utanför dammsugaren ligger i verktyget du använder. Där syns nog kopplingen mellan pris och dammfrihet tydligare. Enligt en ganska samstämmig kör ska Festool vara överlägsna på området men då kostar de ju också en hel del. Tyvärr kan man inte bara köpa en dyr grovdammsugare och tro sig slippa slipdamm sen.
 
Jag har en Nilfisk-Alto, någonting, med verktygsuttag, inköpt för omkring 1500 kronor för ett år sedan på Bauhaus.

Jag har kopplat den till min Fein Multimaster och slipat trösklar och dörrkarmar och den tar ca 90-95% av slipdammet. Däremot så låter den som en Boeing 747 när man kör den och det är lite störande.

Jag har också sugit gipsdamm och betongkross med den utan problem.

Däremot upplever jag sugkraften som svag i jämförelse med en vanlig dammsugare och påsarna är rätt så dyra. Jag har för mig att ett tre-pack går på 150 kr.
 
Jag har både en alto 25-21 och en festool ctl 26.
Alto:n funkar ok men är sämre än ctl26.

Suget
Ljudet
Balansen/stabiliteten
Är bättre på ctl26an

Vidare så tycker jag suget i alton försämras i takt med att påsen fylls medans jag uppfattar suget i Ctl26 som mer konstant.

Om de är värt några tusenlappar extra... Det får var o en bedöma, båda maskinerna säljs ju.

Men som sagt av Ropa, viktigare än dammsugaren är verktyget som sådant och här tror jag nog att festool har sin absolut starkaste sida jämfört med övriga marknaden.
 
Ah, tack Nimajneb, det är en alto 25-21 jag också har! Jo, jag kom på att det mest irriterande är att maskinen välter ofta. Den har så hög tyngdpunkt och slangen är fäst så högt upp så drar man i slangen är det lätt att den välter.

Alton funkar. Den gör sitt jobb. Sedan tror jag det beror mer på inkopplat verktyg hur dammfritt det blir.

En annan "feature" med Alton är att ställer man in den i läget så att den startar/stoppar när man startar och stoppar verktyget som är inkopplat på verktygsuttaget så påverkas varvtalet hos dammsugare av varvtalet som är ställt på maskinen som är inkopplad!

Nu kanske jag låter negativ men jag är nöjd med min Alto. I mitt fall tycker jag inte att det är värt pengarna att köpa dyrare, men det är ju upp till var och en att bedöma.
 
Om jag sammanfattar så verkar det vara så att en Alto 25-21 suger nästan lika bra som en betydligt dyrare maskin. Dock kanske den dyrare maskinen har bättre balans och lägre ljudnivå? Och med ett bra verktyg kopplat till dammsugaren så kan man räkna med att kunna jobba hyfsat dammfritt med en Alto 25-21?
 
Jag har också en Alto 25-21. Att den ändrar varvtalet med verktyget är irriterande, går ej att koppla bort. Hade hellre sett att man kunde reglera sugstyrkan manuellt.
När jag kör excenterslipen styr den inte ner tillräckligt, utan maskinen suger fast och hoppar. Kör jag nån maskin med konstantfartselektronik så varvar dammsugaren inte upp helt när tillkopplad maskin går lätt, tex sänksåg i tunt material. Men direkt sågen går tyngre varvar sugaren upp. Sågen vill man ju ha fullt sug hela tiden, men det går inte när man kör med dammsugarens automatik.
Man får se upp så att inte påsen lossnar i sugaren, har hänt ett par gånger för mig. Men det är väl för att den är lite instabil och tippar ibland.
Men den har bra sug och billiga påsar. Så jag är väl halvnöjd, betalade 1295 på xl-bygg så man får leva med lite negativa saker.
 
Även jag valde en Alto 25-21 före kärcher och festool, pga pris och prestanda. Jag har inte upplevt att den druttar omkull nämnvärt, men låter det gör den.. som f-n.
 
Jag har också en Alto 25-21, fast min är orange och heter AEG AP250ECP.
Betalade 300:- extra för att få den märkt AEG istället för nilfisk. :)

Jag är grymt nöjd med den, har faktiskt aldrig lyckats välta den heller och upplever sugförmågan som bra.
 
Mig veterligen är det Nilfisk som tillverkar Festools och även vissa av Makitas dammsugare. Jämför utseendet på Nilfisks Attixsugare med t.ex. de större hos Festool.

Det jag saknar med min Attix 30 är grovavskiljare/cyklon. Har kompletterat med en Virvelvind som fungerar riktigt bra. Vet att t.ex. Pullman har dammsugare med cyklon.

Nilfisks centraldammsugare har cyklon så det skulle vara intressant att ha en sådan stationär i verkstaden, någon som har input?
 
Jag har fått tydliga indikationer att det är Kränzle som gör Festools dammsugare.
 
Ni som tycker att nilfisken låter mycket borde testa kärchers 2004 för att få en referens.
Står nästan hellre bakom ett JAS på uppvärmning än startar den gula.
 
mattiasp skrev:
Jag har fått tydliga indikationer att det är Kränzle som gör Festools dammsugare.
Intressant. Min slutsats kommer från en säljare av Nilfisk för 3-4 år sedan samt att bilderna på Festols SR-dammsugare ser identiska ut som Nilfisks, http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Competence.aspx?foc=ol_spezialsauger_1788 & http://my.nilfisk-advance.com/WebFiles/6256.jpg
Vissa tillbehör och reservdelar är även identiska, t.ex. beställde jag förminskningsmuff 50 till 36 från Festool, visade sig turligt nog vara identisk med Nilfisk sånär som att Festool hade en logga.

Festool kanske plockar russinen hos flera tillverkare. Kränzle har ju god renommé.

Oavsett skulle jag köpa en dammsugare med inbyggd grovavskiljare.
 
Enda råd jag har att ge är
- Skall du ansluta maskiner välj INTE Fein Dustex, automatiken fungerar bara med vissa maskiner.
 
När det gäller att koppla verktyg till sugaren ska man tänka på att 10A inte räcker till två effektkrävande verktyg. Kopplar jag kap/gersågen till dammsugaren (Nilfisk Alto här också) går säkringen. Däremot funkar det med handcirkelsågen. Ett uttag avsäkrat 13A eller 16A är nog att föredra, men jag vet inte på rak arm vad nilfisken är specad för (dvs dess anslutningskabel och liknande måste ju klara 16A om uttaget man ansluter den till kan leverera så mycket.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.