Hubbe2 skrev:
Genomstickande spik i utrymmen som används, där takhöjd är 190cm och lägre samt runt taklucka skall böjas tvärs fibrernas riktning, inte kapas.
Så skall det va så kryper dom inte tillbaka
 
Biffen87 skrev:
Pröva slå ett kort spik i en bräda sen ta ett längre rakt igenom, vilket krävs minst kraft å dra ut? Sen e trä levande material. Sen när spiken har suttit i många år så har dom en tendens å inte sitta lika hårt när virket har torkat. Fick ja erfara när ja rev taket som e 60 år gammalt.
Slår man ett 4 tum genom råspont är risken stor att spräcka många spånt då sitter dom löst,och den lilla 2 ½ nyper fast
 
Oavsett kapning eller böjning så kan det förhandlas in i avtalet.
 
Elkludde skrev:
Slår man ett 4 tum genom råspont är risken stor att spräcka många spånt då sitter dom löst,och den lilla 2 ½ nyper fast
Platt skalle på spiken krossar av fibrerna istället för att tränga mellan dem och pressa isär dem.
 
Johan- skrev:
Platt skalle på spiken krossar av fibrerna istället för att tränga mellan dem och pressa isär dem.
jag har nog missat något menjag brukar sätta spetsen mot virket och slå på huvudet (spikhuvudet)(y)
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
jag har nog missat något menjag brukar sätta spetsen mot virket och slå på huvudet (spikhuvudet)(y)
Har kollat våra spikar och (spik) skallen är synlig.
 
Om man har 25×50 som strö och bärläkt så blir det 50 mm. Är Råsponten 21 mm så blir det bra med 70mm . Inget som sticker ut från råsonten. När man lägger ströläkt mellan takstolarna så häftar man bara upp dommed små skruv/spik
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nu är det gjort. Jag tror det blir ännu värre att dra upp alla spik och spika om. Resultatet blir sämre än det är nu.
Kan man inte ta en venkelslip och kapa av de som sticker ut? De går ju ännu snabbare med bättre resultat.
 
Vinkelslip ger rätt mycket gnistor, med en oseriös firma är väl risken överhängande att det blir eldsvåda...
 
Som sagt, de skall böjas, ej kapas.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
fuktanders skrev:
Nej nej nej kommer inte och säg att du inte tog dom billigaste☺. Börjar tröttna på medlemmarnas hantverkar hat, alla dom seriösa hantverkarna i vårt land skulle skämmas för ett sådant arbete, samma gnäll som det var i 4 ans program med, när skall ni lära er, kvalitet och kunnande får man inte om man vill betala" polack löner". Skäms
Precis! Skrivna avtal på allt = inga problem.Sen är det ingen tillfällighet att det finns olika skrån inom hantverk men det är klart att det är behändigare att ta en kedjerökande tusenkonstnär.
 
Matstj skrev:
Nu är det gjort. Jag tror det blir ännu värre att dra upp alla spik och spika om. Resultatet blir sämre än det är nu.
Kan man inte ta en venkelslip och kapa av de som sticker ut? De går ju ännu snabbare med bättre resultat.
Det tipset får stå för dig
 
Nu är väl snart läkningen avklarad,så vi kan börja lägga tak o beslag :rolleyes:
 
danneaberg skrev:
Precis! Skrivna avtal på allt = inga problem.Sen är det ingen tillfällighet att det finns olika skrån inom hantverk men det är klart att det är behändigare att ta en kedjerökande tusenkonstnär.
när polackerna reser hem kvarstår problemet,med att lagföra i Sveden
 
Elkludde skrev:
jag har nog missat något menjag brukar sätta spetsen mot virket och slå på huvudet (spikhuvudet)(y)
Eller så skjuter man trubbad med picka istället för att mjölka kunden på cash med manuellt knack ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.